Gå til innhold
Arkivverket

[#61820] SJØMANSRULLENE. Hva og hvem er oppført


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Ved en hendvendelse til Statsarkivet i Trondheim vedrørende min Tipp-oldefar, damskips-maskinist Anton Rikard Hoff, f. 11.07.1848, i vertfall fra 1875 til sin død ca. 1909-1913,bl.a. på dampskipene, Molde, St. Olav og Kong Øystein, mulig også Olav Kyrre, får jeg dette svaret.NFDS var et privat firma og hadde derfor ingen avleveringsplikt til stadsarkivet.Betyr dette at ingen sjømenn i private selskaper er å finne i disse protokoller, og vilken mulighet står da igjen?Hilsen Gunnar Andre Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg kjenner materialet fra Statsarkivet i Bergen best, og det som følger nedenfor bygger på mitt kjennskap til disse. Vi har materialet fra Sjømannskontoret/Mønstringssjefen/Innrulleringssjefen i Bergen 1704-1987.Ved sjømannskontoret førte man flere typer ruller, etter 1860 over aktive sjømenn i utenriksfart. D.v.s. at alle rederier som mønstret sjøfolk er med, men for dem som bare seilte innenriks er det usikkert om vi kan finne dem.Dersom damskipene Molde, St. Olav og Kong Øystein gikk i utenriksfart, hadde jeg forventet å finne Anton Rikard Hoff i sjømannsrullene for Trondheim. Hvorvidt rederiet var privat eller ikke ville jeg ikke trodd hadde noen betydning. De aller fleste rederiene i Norge er og har vært private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei. Takk for svaret,men; betyr dette at vis rederiene seilte bare innenriks så er ikke sjøfolka skrevet inn i disse rullrne i det heletatt? Som f.eks. Hurtigrutene?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Takk for svaret Yngve.Da har jeg spart meg MASSE unødvendig arbeide på å finne hans dødsdato.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.