Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Gunnar Andre Myhre

[#61820] SJØMANSRULLENE. Hva og hvem er oppført

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Ved en hendvendelse til Statsarkivet i Trondheim vedrørende min Tipp-oldefar, damskips-maskinist Anton Rikard Hoff, f. 11.07.1848, i vertfall fra 1875 til sin død ca. 1909-1913,bl.a. på dampskipene, Molde, St. Olav og Kong Øystein, mulig også Olav Kyrre, får jeg dette svaret.NFDS var et privat firma og hadde derfor ingen avleveringsplikt til stadsarkivet.Betyr dette at ingen sjømenn i private selskaper er å finne i disse protokoller, og vilken mulighet står da igjen?Hilsen Gunnar Andre Myhre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Jeg kjenner materialet fra Statsarkivet i Bergen best, og det som følger nedenfor bygger på mitt kjennskap til disse. Vi har materialet fra Sjømannskontoret/Mønstringssjefen/Innrulleringssjefen i Bergen 1704-1987.Ved sjømannskontoret førte man flere typer ruller, etter 1860 over aktive sjømenn i utenriksfart. D.v.s. at alle rederier som mønstret sjøfolk er med, men for dem som bare seilte innenriks er det usikkert om vi kan finne dem.Dersom damskipene Molde, St. Olav og Kong Øystein gikk i utenriksfart, hadde jeg forventet å finne Anton Rikard Hoff i sjømannsrullene for Trondheim. Hvorvidt rederiet var privat eller ikke ville jeg ikke trodd hadde noen betydning. De aller fleste rederiene i Norge er og har vært private.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei. Takk for svaret,men; betyr dette at vis rederiene seilte bare innenriks så er ikke sjøfolka skrevet inn i disse rullrne i det heletatt? Som f.eks. Hurtigrutene?Gunnar Andre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Det vil være en stor fare for at de da ikke registrerte sine sjøfolk i sjømannsrullene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Andre Myhre

Takk for svaret Yngve.Da har jeg spart meg MASSE unødvendig arbeide på å finne hans dødsdato.Gunnar Andre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.