Gå til innhold
Arkivverket

[#61821] Slekten Bradt i Rollag - Flere brødre jeg ikke finner


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg sitter med følgende:Jakob Henriksen Bradt, født 31. januar 1745 på Bradt i Rollag.Christen Henriksen Bradt, født 28. juli 1749 på Bradt i Rollag.Jeg kan ikke finne disse i kirkeboka, og noe sted Bradt i Rollag klarer jeg helle ikke å finne.Jeg tror kanskje deres far heter Henriks Jakobsen Bradt. En trolig bror til står fadder i systemet, Ole Henriksen Bradt som var gift.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

De står skrevet på Familysearc, hvor jeg vet at det er veldig mye feil. I tillegg skal denne Jakob Henriksen Bradt bli gift i Rollag 14. juni 1767 med Margit Kittilsdatter sier familysearch, men jeg finner ikke dette heller i kirkeboka.Jeg vet at Rollag, Nore, Uvdal,, Veggli gikk om hverandre, men jeg skjønner ikke dette.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Far til denne Christen er 'Holtzforster Thord Fikken', så da kan vel ikke dette være den 'riktige' Christen?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnulf Pedersen

På side 41 under Klukkargarden, Lille Landsverk i Rollag Bygdebok V finner jeg Henrik Olssøn Brath (1718-1798). Han var klokker i Rollag i mange år og gift med Margrethe Jacobsdtr. (1707-1785), født i Skien. De døde begge i Rollag. De fikk sønnen Jacob og gjennom han fikk Henrik og Margrethe mange etterkommere i bygden.På side 42 finner en såJacob H. Bradt (1745-1815) gm. Margit Kittilsdtr. Fikkan. De fikk 12 barn.På side 59 står det om Klokkersønnen Kristen Henriksson Bratt som bodde på en Lansverkplass i mange år. Han ble gift med Helge Kittilsdotter Fekjan. De fikk 6 barn. Videre står det at Kristen var skoleholder og fulgte med det familietradisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk alle sammen, Else, Bjørg og Arnulf. Dette er forfedrene til en bekjendt av meg og vi har stussa veldig over dette slektsnavnet Bratt/Brath/Brat som har dukket opp, først i muntlige tradisjoner, siden etterhvert i skriftlige bevis. Nå blir personen meget overrasket at opphavet er en klokker i Rollag.Tusen takk. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Ut fra alt dette frem og tilbake pluss en del jeg hadde fra før, gir iallefall dette om slekten Brath fra Kongsberg/Sandsvær.SLEKTEN BRATH/BRATT/BRADT/BRATTE Fra KongsbergLars Brath, født ca. 1659 på Kongsberg. I sølvverkets manntal fra 1711 står en Lars Bratt 64 år gml, født på Kongsberg og har 3 sønner. Arbeidet i 1732 ved Fräulein Christiane Gruve som Hauer, har jobbet 48 år, 5 barn, hvorav en sønn jobbet ved Sølvverket. Hus på Kongsberg. Han skal ha vært sønn av en slakter. Kan ha ryddet gården Bratt som ligger mellom Saggrenda og Meheia under gården Hedenstad i Hedenstad sogn. Barn:II. 1. Knut Larsen Brath, bosted på Sandsvær Mon. Skifte 25. oktober 1752 og avsluttet 10. september 1767. Gift med Rønnov Bentsdatter. Død i løpet av skiftebehandlingene. Knut Brath hadde pr. 1743 en plass ”Landsverkswaad” som ble bestemt skulle ligge under Hedenstad i Sandsvær. Barn:III. 1. Johannes Knutsen Brath, født på Kongsberg. Ved manntallet 1732 er han 12 år, jobber i Nedre Gabe Gottes pukkverk og har vært ved Sølvverket i to år. Han døde under skifteforhandlingene.III. 2. Berte Maria Knutsdatter Brath. Gift (1) 1731 med Jens Larsen Rud, født 1702. Død 1737. Jobbet ved Segen Gottes gruve i 1732 og hadde arbeidet der ca. 10 år. Hadde da 3 barn. Leide hus på Kongsberg. Gift (2) med Halvor Sjulsen Foss. De bodde på Kongsberg, der han var bergmann ved sølvverket. I første ekteskap: IV. 1. Jens Jensen Brath, døpt 25. januar 1733 i Sandsvær. Gift 1757 med Berte Michelsdatter, død 1794 og skifte da. Bosatt på Sandsvær Moen i Sandsvær. Barn: V. 1. Lars Jensen Brath. Møllesvenn ved Gryn Møllen 1794. 9 barn, bl.a. datteren Inger Kristine Lardatter Brath, født 1798 som kom til Hedrum.V. 2. Inger Christine Jensdatter Brath. Gift med Mogens Mogensen Fortmager. Bergmann 1794.Knut hadde nok flere barn:III. 3. Lars Knutsen Brath. Tinglyste i 1728 et skjøte på en plass under Hedenstad. Døde vel før farens skifte.II. 2. Ole Larsen Brath, født ca. 1676. I 1732-manntallet for Kongsberg, er han 56 år, Hauer i Keller Gruven, født på Kongsberg, har jobbet 44 år, gift og har 4 sønner og 1 datter. Hus på Kongsberg. 3 sønner jobber ved verket. Barn:III. 1. Henrik Olsen Brath, født på Kongsberg 1718, 15 år i 1732, jobber som Hauer ved verket og har jobbet der i 7 år. Død 1798. Gift med Margrethe Jakobsdatter, født 1707 i Skien. Død 1785. Klokker i Rollag og bodde på Klokkergården Lille Landsverk. Barn:IV. 1. Jakob Henriksen Brath, døpt 9. desember 1744 på Kongsberg. Død 19. april 1814. Faddere: Ingebret Finnis Qv. Dorthe, Eva Dessow, Reinholt Bratt, Johan Bratt og Thomas Hiøring. Gift 14. juni 1767 i Rollag med Margit Kittilsdatter Fekjan. (Datter til Kittil Sevatsson Fekjan og Viel Torsteinsdatter Fulsås. Barn:V. 1. Henrik Jakobsen Bradt.IV. 2. Kristen Henriksen Brath, (født 28. juli 1749?). Korporal 1780-86.Trolovet 26. desember 1779 og gift 20. februar 1780 med Helje Kittilsdatter Fekjan. Søster til ovennevnte Margit. Forlovere: Knut Torsteinsen N. Fikan og Sveno Andersen Skarpmoe. Skoleholder. Barn:V. 1. Wiel Christensdatter Bradt, døpt 2. juli 1780. Faddere: Nils Nilsen Ulfstad, Hr. Ole H.(enriksen) Bradts hustru Liv Kittilsdatter Fikkan, Sevad Kittilsen Fikkan.V. 2. Henrik Christensen Bradt, døpt 23. februar 1782. Faddere: Nils Nilsen Ulfstad, Hr. Jacob Bradt, Nils Olsen (Sternes?), Ole Levorsen Landsverk, Sevad Kittilsen S. Fikkan.V. 3. Kitel Christensen Bradt, døpt 21. juni 1783. Faddere: Nils Osmundsen Klevans hustru, Ulrichs junger, …… Haaf, Ole Levorsen Landsverk, Narve Olsen Haugen.V. 4. Sevat Christensen, døpt 24. oktober 1784. Faddere: Jakob Brats hustru, Kittil Nilsen Lies hustru, Torgrim Olsen Hoff, Ole Juulsen Ulfstad eie, Guul Anstensen Tråen.V. 5. Henrik Kristian Christensen Bradt, døpt 27. august 1786. Faddere: Nils Gulsen Berseid og hustru, Hans Langeruds hustru, Sevad Kittilsen Fikkan, Henrik Jakobsen Bradt.V. 6. Wiel Christensdatter Bradt, døpt 21. juni 1789. Gift 25. oktober 1815 i Hurum med Johannes Ellefsen.V. 7. Ole Christensen Bradt, født 1792.V. 8. Margrete Christensdatter Bradt, døpt 14. mai 1795.Gården Landsverk i Rollag folketellingen 1801. Christen Henderichsen . Mand – 49 – Gift 1 g. – Skoleholder Helge Kittilsdtr. – Hustroe – 46 – Gift 1 g. Henderich Christensen – Søn – 18 – Ugift Ole Christensen, Søn, 9 Wiil Christensdtr. – Datter – 12 Margarete Kristensdtr. – Datter – 6 Stengrim Halvorsen – Inderst – 70 – Enkemd 1 g. BetlerIV. 3. Ole Henriksen Bratt. Gift med Liv Kittilsdatter Fekjan. Søster til ovennevnte Margit og Helje.III. 2. David Olsen Brath, født på Kongsberg ca. 1708, I 1732-manntalet – Jobber i Gottes Hulffe In der Noht Gruve som Hauer og er 23 år gammel og arbeidet i tre år ved Sølvgruvene. Død 1753 i Sandsvær. Klokker. Gift med Anne Elisabet Halvorsdatter, født ca. 1716. Død 1769 som Davids Bradts enke på Loftstueie (Kongsgården) i Sandsvær. Barn:IV. 1. Michael Davidsen Brath, født ca. 1728. Død 1805. Gift 1759 med Anne Margrete Thomasdatter, født ca. 1735. På plassen Bratt under Hedenstad i Sandsvær.IV. 2. Anna Dorthea Davidsdatter Brath, født 1738. var i tjeneste på Hedenstad 1762.IV. 3. Jørgen Anton Davidsen Brath, født 1739.IV. 4. Johan Henrik Ziegler Brath, født 1742. Gift med Helga Kittilsdatter, født ca. 1743. Flyttet til Rollag.IV. 5. Ulrica Johanne Davidsdatter Brath, født 1746. Gift 1769 med Peder Timansen, født ca. 1741. Død 1773. Barn: Timan, født 1770 og David, født 1772.IV. 6. Anne Marie Davidsdatter Brath, født 1749. Død 1760 på Korbu.IV. 7. Halvor Davidsen Brath, født 1752.III. 3. Reinholdt (Olsen) Bratt. I 1732 er han 12 år, født på Kongsberg. Han jobber ved Gamle Hertzog Ulrdrichs pukkverk som Bühntrekker og har jobbet ved verket i 3 år.III. 4. Johannes (Olsen) Bratt. Nevnt 1752.III. 5. En datterII. 3. Sibille Larsdatter Brath. Gift med Mauritz Heinemann. Barn:III. 1. Hans Wilhelm Mauritzen. Skifte 12. juni-15. juni 1752. Gift med (1) Malene Johannesdatter. Gift (2) Anne Sjulsdatter Foss. På skiftet her kalles ovennevnte Henrik, Reinhold og Johan Bratt for avdødes fettere. De bodde på ” Wad Pladsen under Hedenstad gaards grund”.Barn i første ekteskap:IV. 1. Morits (Maurits) Hansen, 18 år.Barn i andre ekteskap:IV. 2. Johan Hansen, 2 år.II. 4. og II. 5. To barn til hvorav en er en sønn.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.