Gå til innhold
Arkivverket

[#61829] Data om Anna Tordsdatter Benkestok 'til jordanger ?


Gjest Ottar Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Dahl

Er det noen som har fødsel, konfirmasjon, giftermål og døds datoer på henne?Noen dato angivelser på eventuelle hendelser hun skal ha vært, eller hatt befatning med?Ottar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

I Wilhelmine Brandt: 'Slægten Benkestok' (fra 1904, nytrykk Damms Antikvariat, Oslo 1997. ISBN:82-90438-07-9)Den kan sikkert lånes på et bibliotek eller kjøpes i en bokhandel.. Jeg kjøpte mitt eks for noen år siden.På side 10 står det bla at: Anna Benkestok var gift med Mr. Jon Christensøn Gran.Anna antas å være en datter av Tord Trondsøn Benkestok til Jordanger, f. 15.. d.13/9-1587. Han ble i 1583 Lagmand i Stegen.Vet ikke om dette er den Anna du spør etter, men det kan jo være at det er hun.Om du søker på debatter med Benkestok får du opp mange treff, kanskje finner du noen opplysninger i en av de...Ellers kan det være lurt å sjekke eldre NST (Norsk slektshistorisk tidsskrift), der fins det mye om Benkestok. Man kan bestille kopi av artikler eller kjøpe tidsskrift fra NSF (Norsk Slektshistorisk Forening) eller så kan du kanskje låne det du er interessert i på ditt lokale bibliotek.Det fins et register til NST på hjemmesiden: http://www.genealogi.no/ på side 37 i 'Benkestokk-seminaret, Meløy 14-15 august 1999, utgitt på kane.benkestokk.teiste forlag. Redigert av Tore Hermundsson Vigerust. ISBN:82-91870-02-0 er det en anetavle med Anna Tordsdatter Benkestok, gift med mester Jon Christensøn Gran.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om Anna levde så tidlig som dette kunne hun neppe ha blitt konfirmert da lov om konfirmasjon først ble vedtatt i 1736 Lenke Det var med bakgrunn i den kunnskapen jeg stilte spørsmålet i innlegg (2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.