Gå til innhold
Arkivverket

[#61836] Rosensverd. Er denne slektstavlen rett?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Som sikkert noen av dere vet har jeg på hjemmsiden min lagt ut noen slektstavler som Spangen har laget.Jeg får aldri tilbakemeldinger om disse er riktige, om noe er feil eller om de har vært til nytte for noen (med få unntak).Derfor tenker jeg å legge de ut her for debatt, før jeg publiserer de på hjemmesiden.

bilete5388.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette kan dessverre ikke jeg hjelpe deg med. Når jeg likevel poster et innlegg her, er det fordi en detalj i slektstavlen fanget min interesse (med relevans til denne tråden: Lenke - se særlig innleggene 7-11).Spørsmål: Hvilket kildebelegg finnes det for at kona til Hr. Bård Rolvsen, sogneprest til Stange, hadde tilknytning til Hovin ('Hustru Karin på Hovin, salig Hr. Bårds efterleverske')?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter å ha lest teksten en gang til, ser jeg at sitatet i den siste parentesen i mitt forrige innlegg kanskje er fra missalet i Vardal kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Lise Hovland

Hei!Jeg har dessverre ikke kunne ”bruke” dine slekstavler, men jeg har hatt stor glede av å kikke på hjemmesiden din. Jeg er imponert over arbeidet som er utført, og særlig de fine opptegningen som det er et eksempel av her i denne debatten.En tidligere bekjent av meg hadde en slekt som ble sporet tilbake til Salhus i tidligere Hamre Prgj,(Hordaland) hvor navnet Barclay De Tolly var nevnt. Hvis det har interesse for deg, så finner du litt i ”døypte i Hamre prestegjeld 1750-1815” på Digitalarkivet. Du kan søke på ”alle” og etternavn begynner på: Barc og Berc, så finner du noen av de som er nevnt i tavlen.Mvh Trine Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

TrineBarcley de Tolly la jeg ut for noen dager siden, og det gleder meg stort at noen har hatt glede av det.Min intensjon er at jeg skal dele det jeg har med flest mulig, uten noen økonomiske tanker, bare med tanke om at flest mulig skal få ta del i relevant informasjon, uten å måtte betale for det og være avhengig av et medlemskap. Hvor lenge jeg orker dette får tiden vise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei.Jeg synes det utrolig artig og nyttig å få tilgang til artiklene og arbeidsnotatene/teoriene du legger ut på din side. Så bare stå på, så mye du orker.Bare ikke folk tar disse notatene/teoriene for å være en fasit. For en god del har vist seg å ikke holde 'mål', sett i ettertid.Kanskje det det burde være en liten 'advarsel' om å ikke ta dette som fasit. Den burde kanskje dukke opp hver gang en prøver å åpne en link fra siden din?For en god ting kan ikke sies for ofte, slik at det ikke dukker opp enda flere 'rare' slektsoversikter på nettet.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har aldri aldri sagt at Spangens notater er 'fasit' Spangen er en av er et Norges fremste genealoger, men han har vært død i mer enn 30 år.Uansett er hans arbeider etter min mening unike, og jeg er i en 'ydmyk' tilstand når jeg dykker ned i hans arbeide.Det er et privilegium å sitte med hans arkiv, og jeg har vel ikke publisert mer enn enn brøkdel av hans arbeide.Og det som morer meg mest, er de genealoger som tror de er Spangen overlegen. De er jo ikke det. De er bare læregutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lars OveJeg synes du har lagt for dagen en imponerende innsats, og du har gjort en masse spennende materiale lettvint tilgjengelig for oss andre. Det jeg imidlertid har problemer med å forstå, er din tilsynelatende aggressive holdning til deler av det fag-genealogiske miljøet. Jeg synes for eksempel du kunne ha spart deg for siste setning i innlegg 8. Den er unødvendig, ubegrunnet - og på grensen til det sjikanøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis man vil diskutere slekten Rosensverd (eller Østby-ætten, som jeg pleier å kalle den), er det en fordel - til og med en stor fordel - å ta utgangspunkt i den trykte genealogiske litteraturen om slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Oddbjørn (9)Hvis du mener at uttalelsen min i siste setning (8) er på grensen av det sjikanøse, så har du ikke forstått uttalelsen. Genealogi er ikke et fag med fasit. Genealogi er en prossess hvor alle må kunne innrømme at de er 'læregutter.' Læring er vel en positiv ting? Det er hele tiden nye opplysninger som kommer for en dag, og historien (slekttavlene) må ofte omskrives.Det som gjør at jeg kan virke aggresiv er at Spangens notater/teorier som jeg publiserer ofte blir lest (jeg har full oversikt over besøk på hjemmesiden), men jeg ser sjelden at at Spangen blir kreditert for sitt arbeid. Hvis du ser på Spangens arbeid vil du se at alt han har produsert er henvist til en kilde. Dette må jo gjøre hverdagen mye lettere for dagens forskere. Jeg er ikke opptatt av ros for mitt eget arbeid med å gjøre hans arbeid tilgjengelig for folk flest, men jeg synes ærlig talt at Spangen skulle få en takk. Jeg blir litt lei av å publisere hans arbeid hvis jeg bare ved å være provoserende her på debatten får tilbakemeldinger om at noen setter pris på hans arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, jeg synes at både du og Spangen fortjener ros og takk - og jeg aksepterer din 'forklaring' m.h.t. den uttalelsen jeg reagerte på. Om du vil prøve å forstå hvorfor jeg reagerte, bør du lese din egen formulering om igjen. Den kan - slik jeg leser den - i høyeste grad misforstås dithen at du underkjenner nålevende genealogers arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OddbjørnJo jeg forstår din reaksjon, og jeg innrømmer gjerne at jeg 'provoserer' fram reaksjoner og diskusjoner.Det er min måte å sette fokus på, og kanskje skjerpe, de som jeg mener mer 'undergraver' folks muligheter for å tilegne seg kunnskap, framfor å spre kunnskap. Flest mulig skal ha tilgang på kunnskap, og da er internett mediumet framfor noen, og alle i miljøet må da være tjent med at flere 'hoder' kan tenke og analysere bedre enn et fåtall?Et godt hode er ikke ensbetydene med genealog, det kan like gjerne være 'fru Hansen på hjørnet'. Men da må 'fru Hansen på hjørnet' bli hørt, og respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Selvsagt kan 'fru Hansen på hjørnet' ha et godt hode! Men det er jo ikke det det dreier seg om. Det er likevel forskjell på å ha vettet i behold (til og med godt vett) og det å ha forskningskompetanse. Men dette blir et sidespor i denne debatten - og hører vel helst hjemme her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Oddbjørn:Hva er forskningskompetanse? Er det noe men tilegner seg underveis, eller er det noe man tilegner seg lokalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og da må alle som vil være en smule seriøse kjøpe den aktuelle artikkelen fra NST.Nei fyttekakkeren for et system. Det er vel ikke sånn det skal være??Så lenge jeg lever skal det være helt unødvendig. Jeg skal publisere artikler i NST på løpende bånd på min hjemmeside, helt uinteressert hva sentrale personer i NSF sier. De har uansett mistet min respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lars OveNå synes jeg du blander kortene voldsomt!La meg begrense meg til å forsøke å svare på spørsmålet ditt i innlegg 15 (Hva er forskningskompetanse?). Forskningskompetanse (eller kanskje vi heller skulle si forskerkompetanse) er basert på at man for det første har et relevant teoretisk grunnlag i det aktuelle forskningsfaget (høyere akademisk utdannelse, for å si det litt generelt). Dernest at man så har bedrevet selvstendig forskning og publisert denne i tidsskrifter, bøker o.l. på et vitenskapelig nivå.I noen sammenhenger kan man erstatte formell kompetanse med realkompetanse, men forskningskravet er der likevel, om man skal kunne kalles forskerkompetent.Er du det? Er jeg? Neppe. Det betyr selvsagt ikke at vi dermed skal lukke vår munn, legge ned vår penn og slutte å uttale oss. Som slektssamlere deltar vi i et større genealogisk miljø, som også inkluderer de forskerkompetente. Mitt håp er at det skal være mulig for alle, uansett hva slags teoretisk nivå vi befinner oss på, å samarbeide. Jeg er sikker på at de forskerkompetente blant oss også setter pris på amatørenes bidrag - men jeg synes rett og slett det er dumt - for å si det enkelt - å hevde at det er amatørene som driver faget framover - mens fag-genealogene stritter imot alt de kan. Det er i beste fall en ekstremt subjektiv slutning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.