Gå til innhold
Arkivverket

[#61838] Christian Ringnes


Gjest Arne B. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Hvem er faren til den kjente mesenen Christian Ringnes.?? I wikipedia står det at han ble født i 1954,som sønn av Christin Ringnes senior.Hans oldefar er Ellef Ringnes grunnlegger av Ringnes bryggeri sammen med sin bror Amund.Er faren identisk med Christian Kaurin Ringnes f. 10. Nov 1916? Sønn av Christian Magnus Ringnes som var sønn til Ellef Ringnes.Ellef Ringnes hadde 13 barn så feilkildene er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Er det noen som har tilgang til Retriever.no???Christian Kaurin døde 30. Sep 1999 i Oslo.Ønsker å få sjekket nekrologen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Michael Kaurin

Eilef Ringnes og Kaia Maartmann fikk sønnen Christian Ringnes (1883 - 1962). Han var gift med min slektning Cathrine Ovidia (Lulla) Ringnes (Kaurin) (født 1891). De fikk fire barn. Grete Ringnes 1914, Christian Kaurin Ringnes (1916), Per Ringnes (1918) og Arne Ringnes (1922). Det må derfor være Christian Kaurin Ringnes som er far til Christian Ringnes.Ditt andre spørsmål er noe villedende. Christian (Keyser) Kaurin er min far og er født i 1922. Han er fetter av Christian Kaurin Ringnes. Min far døde i 2003. Det er mange Christianer i slekten og mange Kauriner. For full oversikt kan jeg treffes på Geni, der slektstreet er tegnetMichael Kaurin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Frank H. Johansen

Må vel være slekten til Ellef Ringnes eller Kaia Maartmann, det da.Ellef Ringnes, f. 25/10-1842, døpt i Krødsherad 11(??)/1-1843, var sønn av Anders Knudsen Ringnes og Maren Ellefsdatter, se nr. 8 her LenkeHvor var Kaia Maartmann fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Christian Ringnes er altså oppkalt etter sin mor-mor KIRSTINE fra Lunde/Moi, nær Flekkefjord. (Men det var da en pussig måte å se det på.)(Forrige innlegg: Ikke alltid lett å få med alle vokalene i Gelmeuyden forresten)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo, men. FT1865 har følgende skrivemåter. – Så her er det bare å velge.Geelmeeyden, Geelmeyden, Geelmuyden, Geetmuyden, Gelmeuyden, Gelmeyden, Gelmuyden, Gulemeyden.Jeg ser at ”Geelmuyden” var eneste variant uten rød sterk under i word. – Da går vi for det!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

OK det var vel litt flåsete.Av Christian Ringnes (1883 - 1962) 4 besteforldre har vi disse navn: Anders, Maren, Knut og Kirstine.(Vi kan gjerne nevne de 6 av de 8 oldeforeldrene: Knut, Mari, xx , xx Hans, Catarina, Ståle og Karen Tonetta.)Ingen Christian her, - Så dette navnet har vel antakelig kommet inn på annen måte.Men dette med Moi/Lunde har du større grunn til å ta meg på. Her er jeg ikke lenger like sikker. Jeg tror det like gjerne være Flekkefjord/Nes. (Trøblete kirkebøker her på grensen mellom Agder og Rogaland)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ad 11; han het vel Christian Magnus til fornavn. Og da antar jeg han var oppkalt etter C. M. Falsen. (Dvs ingen oppkalling etter stamfar, men etter en statsmann og forbilde.)Christian Kaurin Ringnes (f. 1916) er vel oppkalt etter sin morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Iver Mosvold

(Til innl.15)Den 24 år gamle seminarelven Christian (NB!) KAURIN inngikk ekteskap med 22 år gamle Ovidia Wilhelmine KEYSER 13.juli 1855 i Lier Lenke .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

I forbindelse med denne utgaven av 'hvem tror du at du er' så dukket det opp noen spørsmål...1. Fra hvilken kilde fortalte Jan Gunnar Arntzen om Christian Keyser Kaurin?2.Fra hvilken kilde (bok) leste Christian Ringnes på Nasjonalbiblioteket (regner med at det var fra manuskriptsamlingen) om sin tipp-tipp-tippoldefar Bredo?3. Hvilken slektsbok leste C. R. fra om slekten Lasson?4. Hvor kan en finne informasjon om at Elllef og Amund ga statuene foran Nationaltheatret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 1 og en ”rask” numerisk anetavle et stykke på vei.1: Christian Ringnes f.1954. 2: Christian Kaurin Ringnes f.1916. 3: Bjørg Bøe f.1921. 4: Christian Magnus Ringnes f.1883. 5: Cathrine Ovida Kaurin f.1891. 6: Bjørg Bøes far. 7: Bjørg Bøes mor. 8: Ellef Ringnes f.1842. 9: Karen (Kaia) Maartmann) f.1851. 10: Christian Keyser Kaurin f.1857. 11: Ottilia Hanson f.1868. 16: Anders Knudsen Ringnes. 17: Maren Ellefsdatter. 18: Knut Gelmeyden Fleischer Maartmann. 19: Kirstine Solberg. 20: Christian Kaurin. 21: Ovidia Wilhelmine KeyserIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

De ble viet i Frogner Kildeinformasjon: Oslo fylke, Frogner, Ministerialbok nr. Fa 0003 (1898-1917), Ekteviede 1913, side 84. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Henning... du ser den i innlegg nr 18.... 1 - 2 - 4 - 8....Christian Ringnes f.1954Christian Kaurin Ringnes f. 1916Christian Magnus Ringnes f.1883Ellef Ringnes f. 1842... som er Amund sin bror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Knut Geelmuyden har lagt inn Knut Geelmuyden Fleischer Maartmann på tavlen, så vi kan følge hans aner bakover noen generasjoner her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 23:Fra Store Norske:…..Slekten har med korte avbrudd eid storgården Ringnes i Krødsherad siden 1400-tallet. Mannslinjen kan følges tilbake til Gunnulf Eysteinssøn (nevnt 1450). Hans direkte etterkommer i 12. ledd var lensmann Knud Olssøn Ringnes (1792–1824), og dennes sønn Anders Knudssøn Ringnes (1813–75) var far til bryggerieierne Amund Ringnes (1840–1907) og Ellef Ringnes (1842–1929)……(Jeg skulle da tippe at en eller annen bygdebok for Sigdal – Krødsherad, bør kunne være kilde for dette, og dermed si litt mer.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.