Gå til innhold
Arkivverket

[#61841] Marius Erasmus Dietrichson og Erasmus Dietrichson Bøckman


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland

Jeg prøver å sirkle inn Marius Erasmus Dietrichson, fødd 23.09.1847, som var prest i Borgund i 1900. Jeg lurer på om han også var der i 1898/99. Han oppgir i 1900-tellingen å være fra Stavanger, men jeg finner han ikke noe sted der.Ved 1865-tellingen var han latinskolediscipel hos bokhanleren i Kr. sand.I 65-tellingen finner jeg en Erasmus Dietrichson Bøckman logerende i Egersund, Strandgaten hos fam. Bøckman.Han er født ca 1841 i Haaland prestegjeld. Finner heller inegn spor etter han i Håland.Lurer på om disse to er slekt, evt brødre, og om de var i området Haaland, Hå, klepp ca 1855-64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette ekteskapet i Øyer i Gudbrandsdalen i 1874 - Oppland fylke, Øyer, Ministerialbok nr. 6 (1858-1874), Ekteviede 1874, side 242 # 16 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070131640432.jpg>Lenke, jf. klokkerboka, hvor det står tydeligere at Marius Erasmus var stiftskapellan - Oppland fylke, Øyer i Øyer, Klokkerbok nr. 1 (1863-1877), Ekteviede 1874, side 223.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Fint! Her er det noen spor å følge videre.Under fødested/opphold, står det Stavanger og Nordland. Fødestedet er Stavanger. Men hva betyr det at det står Norldand i tillegg? Han bor jo tydeligvis i Øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Har funnet svar på ovenstående selv: Faren var prest i Øier, sønnen var kap. i Sortland i Nordland. Boka til Bie om geistligheten fra 1814 som ligger som digitial bok på digitalarkivet er god å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det står ved giftermålet at faren til Marius Ditrichson er prost G. F. Dietrichson. Det er kanskje han jeg har funnet her i Evje i 1865 LenkeBarneflokken er født dels i Nord-Amerika, dels i Stavanger og dels i Evje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Flott! Jeg visste navnet på kona. At de har en annen skrivemåte på etternavnet, var nok grunnen til at jeg ikke fant dem i 65-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Erasmus Dietrichson Bøckman f. 7 August 1842 i Haaland var søn af Nils Christopher Bøckman og Wenche Elisabeth Dietrichson.Nils Christopher Bøckman f. 1807 var søn af Søren Gottfried Bøckman og Anna Severine Smith. Han blev 1840 sognepræst i Haaland - 1861 i Volden. Gift i Stavanger 10 oktober 1839.Wenche Elisabeth var datter af oberst Erasmus Dietrichson og Maria Frimann Dahl.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Erasmus Dietrichson Bøckman f. 7 August 1842 i Haaland var søn af Nils Christopher Bøckman og Wenche Elisabeth Dietrichson.Nils Christopher Bøckman f. 1807 var søn af Søren Gottfried Bøckman og Anna Severine Smith. Han blev 1840 sognepræst i Haaland - 1861 i Volden. Gift i Stavanger 10 oktober 1839.Wenche Elisabeth var datter af oberst Erasmus Dietrichson og Maria Frimann Dahl.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk til Berit. Nå vet jeg altså at de ikke var i nær slekt.Men i Håland/Hetland prestegjeld var de begge i gutteår. Det er interessant for meg.Så var det tilbake til Marius Erasmus, er det noen som vet hvor lenge han var prest i Borgund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ekteskap nr. 2 ble inngått i Sortland 14.3.1882 - Nordland fylke, Sortland, Ministerialbok nr. 895A05 (1873-1884), Ekteviede 1882, side 149. LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser av 1900-tellingen at Marius har en datter født 1893 i Ottestad, Stange. Hun har samme navn som Marius Dietrichsons andre hustru. Det kan tyde på at moren kan være død i barselseng. Skal sjekke kirkeboka for Stange….Har sjekket:Dåpen fant sted i 1894 - Hedmark fylke, Ottestad i Stange, Ministerialbok nr. 21 (1891-1902), Fødte og døpte 1894, side 14. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060425020018.jpg>Lenke og moren døde i barselfeber i november 1893 - Hedmark fylke, Ottestad i Stange, Ministerialbok nr. 21 (1891-1902), Døde og begravede 1894, side 118, nr. 17:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Hjertelig takk, Grethe! Nå vet jeg at han var i Borgund i 1898/99, og at han hadde opplevd å miste kona si to ganger. Jeg vet også at han vokste opp i Stavanger. Dermed kan jeg konkludere med at mannen jeg skriver om møtte Marius Erasmus både i Stavanger og i Borgund. Siden 'min mann' var omstreifer, kan det kanskje forklare hvorfor han slo seg ned nærmere et år i nærheten av prestegården på Borgund. Her var han kan hende 'trygg'. 'Min mann' var også svært glad i en prat med presten, særlig i tiden rundt 1900 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fra denne nettsiden om Borgund kirke Lenke sakser jeg dette:Denne verdfulle kyrkja, viktigaste kulturminnet mellom Bergen og Trondheim, med rik barokkdekorasjon frå 1600-talet, brann ned 13. april 1904. Det var ein kulturhistorisk tragedie. Men folket gjekk saman og bygde opp igjen kyrkja innanfor middelaldermurane. Ho vart vigsla igjen 7. august 1907.Arkitektene Christian og Hans Fürst frå Oslo teikna kyrkja og leidde arbeidet. Slik kyrkja er i dag er ho bygd i ein blandings-stil med romansk-gotiske trekk. Treskurden er forsøkt laga i barokk stil. Arkitekt Nicolai Meijdell (f. 1877) har skore altertavla som er kosta av prost Dietrichson, preikestolen av biletskjerar Hans Johan Johannessen (f. 1851) kosta av Rønnebergfamilien, og figurane på gallerifrontane av biletskjerar John Johnsen. I tillegg har mange andre vore med, m.a. Lars Kinsarvik og Johannes Rykken.”Kanskje du ved å se på håndskriften i kirkeboka kan se når omtrent Dietrichson kom til Borgund? Har forsøkt å lete litt på nettet, men har ikke funnet noe mer foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.