Gå til innhold
Arkivverket

[#61842] Oppslag, Austrått, Høyland bygdebok, Rogaland


Gjest Eva Willenburg
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Willenburg

Da Jacob ble innført i kirkeboken som døpt 28 mars 1770, var hans far skrevet som Lars u. Austrått. Vitner var Rasmus Austvold, Svend Slettestrand, Tyrres Some, Mari Harveland, Kirsten Evertsdatter Lutzeed.Da han trolovedes med Siri Pedersdtr. Kråkedal 6 mai 1796, var vitner: Peder Kraagedahl og Aadne Ditto! (de var gift 24 mai 1796 i Høyland kirke og flyttet senere til Boreheia, Klepp)Hvem var denne Lars u. Austrått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Lars Knutson U-Egeland ble også kalt Lars Knutson Tjessem, men ifølge Høyland gards- og ættesoge av Ola Aurenes hadde han ikke barn. (Se Tjessem 11. f side 417 og Eikeland (Ur-Eikeland) 17. side 119.)Da kan vi vel eliminere ham.Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Takk for det, men den Lars var gift 2 juni 1751 med Berthe Jeremiasdtr. Ur-Egeland. Hun døde i 1791, 72 år gammel.Det er også en Ingeborg Larsdtr. Austrått, gift 29 nov 1792 med Tomas Olsen Sandnes (Ola Aurnes - Det eldste Sandnes). Kan det være en søster av Jacob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Hei Eva,Svaret mitt var nok litt ufullstendig, var klar over at han var gift, men tok ikke med navnet på kona.Siterer fra nevnte bygdebok, side 119:'17. Lars Knutson Tjessem (Tjesseim 11. f) f. 1723, d. 1775. Gift 2. juni 1751 med Berete Jeremiasdtr. Eikeland (Myklabost 18. b), f. 18. des. 1721, seinare g. m. Erik Johanneson Skjæveland (Eikeland 19). Ikkje born.'Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Innlegget gjelder oppslag i bygdeboken. Jeg har nå trålet Høyland gards- og ættesoge av Ola Aurenes, men jeg finner ingen Lars nevnt på Austrått i det nevnte tidsrom, dessverre.Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Har kikket litt på dåpsinnføringen til Jacob (innlegg 1). Synes det står 'Lars under Oustvold', jeg?Finner ikke noen Lars på Austvoll i bygdeboken, heller...Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Takk for at du leter.Da eldtste datter til Jacob og Siri ble født, bodde de på Austrått, men flyttet til Boreheien før 1798, da nestemann ble døpt i Klepp.Kierstine Jacobsdatter Austrått, født 1796, døpt 30 juli. Faddere: Peder Krogedahl, Aslach fra Høyland, Ingebor Larsdatter Sandnes, Anne Krogedahl, Sigrid Pedersd. Hun døde 4 mars 1878 på Boreheia, KleppFår ta for meg kirkebøkene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Den som leter, den finner. I kirkeboken for 1764 lå der et løsark, intet årstall, men har følgende: Jacob Larsen Boreheyen er født paa h.plads under Østvold kaldet Hanvolds. Faderen Lars Christensen og Moderen Kirsten Andersd. Lussi. Det må da være det paret gift i Gands kirke 30 sept. 1752? Intet gårdsnavn oppgitt ved lysninger og ekteskap 1 1752. Hvor kom så denne Lars fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Toril Skovly

Anders Andersson Haga er nevnt på Lussi i Høyland gards- og ættesoge, s. 284. Han var gift med Kirsti Torsteinsdtr. Hogstad. Ni barn nevnt, deriblant KIRSTI, gift med Lars Kristenson SOMA.I samme bok under Soma s. 370 står det:48. Lars Kristenson Soma, f. 1732. Gift 30. sept. 1752 med Kirsti Andersdtr. Lussi (Lussi 9. i) f. 22. juli 1728. Dei budde fyrst på Auestad og så på Mydland og kom til Soma i 1759. (........),men dei var ikkje der i mange år, og heile huslyden kjem bort frå bygda.Born:a. Ingeborg f. 1753b. Anders f. 1755c. Kristen f. 1757d. Kirsti f. 1759Jacob er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Takk for at du leter i Høylandsboken for meg. Burde ha pusset brillene, ville ha sett det sto Hoved og ikke Gand. De var jo trolovet i Høyland kirke Dom. Xll p. Trinit. 1752. Sponsors Anders Øyestad og Michel Joensen. Hvor Lars Christensen kom fra var verre. Han var ikke født på Soma.Lars og Kirsti hadde enda etpar barn: Anna født 1765 og Lars 1767, begge født da de bodde (under) Austvoll. To av barna til Jacob f 1770 kom forresten tilbake til Høyland, Peder f. 1806 på Boreheien, Klepp var husmann på Åse, og Elisabeth f. 1814, Boreheien, Klepp var første kone til Ole Jacob Lorentsen på Sandnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.