Gå til innhold
Arkivverket

[#61851] Foreldrene til Jonas Larssen, født 1867 fra Midsund/Aukra, Møre og Romsdal?


Gjest Raymond Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Raymond Ronessen

Hei. Jeg har kommet over en Jonas Larssen. Han fikk barn med Berit Regine Rasmusdatter Rørset, født 20. sep 1864 fra Horremsbakken, Aukra, Møre og Romsdal. Hun var døpt 6. nov. 1864 og konfirmert 9. mai 1880. Deres første barn, (Rasmus) Martin ble født 30. jul. 1891, døpt 27/9 91, i Aukra kirke. Han var født utenfor ekteskapet (Se nr. 23) - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3816&idx_id=3816&uid=ny&idx_side=-82>Lenke . Deretter finne jeg barn av dem i 1896. Da får de tvillinger som begge dør (Se nr. 13 og 14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Peder Jonas Larsen Rørset er omtalt i bygdebok for Midsund bind 3 side 735.Foreldre er Lars Jonsen og Marta Pedersdtr Setet som er omtalt i bind 1 side 142.Han ble gift 28/10 1895 med Beret Regine Rasmusdtr Horrem.8 barn er omtalt i boka.Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Fra Midsund I side 142:'Lars Jonsen f 20/4 1824, d. 14/2 1902, son til Jon Pedersen og Ingeborg Mortensdtr., Vikanes, gnr 44, brn 3, Heggdalsvik, gift 16/11 1856 med Martha Pedersdtr. f 30/12 1830, d 3/10 1893 av 'modersyge', dtr. til Peder Eriksen (Pe i Pilå) og Ingeborg Paulsdtr Baret, seinere N-Heggdal (sjå bygdebok for Aukra, bind 4 side 273)...'11 barn er nevnt, Peder Jonas er nr 9.Kirkebøker etter 1878 for Midsund er Sør Aukra.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er vielsen til Peder Jonas Larsen og Beret Regina Rasmusdatter Horrem, par nr. 4: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Aukra i Aukra, Ministerialbok nr. 560A05 (1878-1917), Ekteviede 1895, side 287. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Og dåpen til Peder Jonas i 1868, Aukra, nr. 50: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Aukra i Aukra, Klokkerbok nr. 560C01 (1867-1892), Fødte og døpte 1868, side 9. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Tusen takk til dere begge. I folketellinga i 1900 og som far for alle barna deres, er han omtalt som Jonas Larssen, og ikke Peder Jonas Larssen, derfor har jeg nok oversett han i jakten på dåpen og vielsen. Takk igjen!Raymond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Helge: Vet du mer om denne slekta? Du nevner Jon Pedersen og Ingeborg Mortensdtr. Vikanes, gnr 44, brn 3, Heggdalsvik, samt Peder Eriksen (Pe i Pilå) og Ingeborg Paulsdtr. Baret - har du flere opplysninger om dem? Andre opplysninger er også av interesse.Raymond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg har jo de opplysninger som kan hentes fra bygdebøkene i Midsund.Jon Pedersen og Ingeborg som nevnt på garden Heggdalsvik på et bruk kalla Vikaneset. Jon Pedersen f. 1789, død 29/5 1857. Det står at han var gift med Ingeborg Mortensdtr, men dessverre ikke mer nevnt om henne. Jeg finner dette paret viet i Borgund 1815. LenkeJeg tolker dette til Jon Pedersen Løngvær og Ingeborg Anna Mortensdtr. Tørlen. Og på Tørlen i Borgund er det ved folketelling 1801 en tjenestepike 16 år som kan være henne. Lyngvær er en liten øy utenfor Otrøya (Midsund) i Sandøy Kommune, nå fraflytta, men var tidligere et lite handelssted. Foreldra til Jon Pedersen kom fra Lyngværet. Det var Peder Mortensen f. 1762 og første kone Siri Pedersdtr f ca 1754, dtr til Peder Pedersen og Anne Larsdtr Magerøy (Midsund III side 48). Alle barna til Jon og Anne er fødd på Lyngvær. Familien bygsla en plass på garden Reiten (fødested til ikke ukjente Hydrosjef og eksstatsråd Eivind Reiten).Tilbake til Jon Pedersen så var det 6 barn nevnt etter ham. Birgitte 1815 til Øygardsneset Rekdal, Peder 1817-1855, Arne 1820-1830, Siri 1822-1889 hadde en dtr med gift mann Erik Klauset men ikke gift. Lars ovenfor og Jon f 1827 gift med Ingeborg Rasmusdtr Brunvoll, Harøy.Slekta til Siri Pedersdtr Magerøy kan jeg komme tilbake til. Den fører oss til Frostad i Tomrefjord min hjemkommune Vestnes.Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

I mitt innlegg (4) siterer jeg bygdebok Midsund I. Har kommet til at 'Pe i Pilå' ikke kan være Peder Eriksen, men derimot Peder Knutsen som var Ingeborgs 2. mann. Peder Eriksen Baret (far til Martha Pedersdtr Sætet)finnes i Bygdebok for Aukra bind IV som jeg ikke har tilgang til.Ingeborg Paulsdtr f ca 1806 trolig fødd i Bolsøy. Ho var først gift 13/7 1834 med Peder Eriksen Baret. Hennes foreldre var Paul Paulsen f ca 1777 og Ingeborg Jonsdtr. f ca 1776 d 1/4 1849. De kom til 'Pilå' Nord Heggdal i 1828. 'Dei kom flyttande frå Bolsøy prgj. i 1828'. Da Ingeborg Paulsdtr ble enke gifta ho altså seg med Peder Knutsen og de tok over i 'Pilå' etter hennes foreldre ca 1840. Ingeborg Paulsdtr døde på Reknes Hospital 19/7 1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Tusen takk for alle opplysningene. Her er vielsen mellom Peder Eriksen og Ingeborg Paulsdatter i 1834 som du snakker om - Lenke (Nr. 12, høyre side). Her er vielsesdagen 6. juli. Klarer ikke helt å tyde det som står etter alderen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Og her er vielsen mellom Ingeborg Paulsdatter og Peder Knutsen. Lenke (Nr. 6, høyre side). Slektsnavnet til Ingeborg er her Baret. Er det et Baret som ligger i nærheten av Nord-Heggdal, eller Baret i Molde kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Baret er en gard som nå ligger i Molde Kommune. Noen kilometer vest for Molde sentrum. Tidligere lå Baret under Aukra. I følge digitalarkivets sognehistorikk ble Mordal Krets (og dermed Baret) overført fra Nord Aukra til Bolsøy Sogn 1.1 1964. Nå er det heller ikke så langt fra Nord Heggdal på Otterøya til Baret på fastlandet. En liten rotur over Julsundet.Kan dessverre ikke hjelpe deg med hva som står etter alderen (innlegg 11) men her er jo mange dyktige ordtydere som sikkert ikke har problem med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.