Gå til innhold
Arkivverket

[#61852] Slekten Paus i Wikipedia


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Broli

Så vidt jeg vet er opphavet til rådmann i Bergen, Christen Hansen Paus, (gift 2 med Elisabeth Ludvigsdatter Munthe og død 1663) ukjent. Finne-Grønn _foreslår_ en kongelig enspender Hans Paus, nevnt i Københavns Diplomatarium i 1590-årene, som mulig far, men dette er vel gjetninger. Christen kan iflg Finne-Grønn ikke være sønn av Hans Povelsen Paus, sogneprest i Fredrikstad. (NST 9:42-43).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Randi!Og jeg skrev i et annet innlegg at vi skulle passe oss for ikke å bli oppfattet som en gjeng med 'gamle gubber', det er vi selvfølgelig ikke - for det er jo en gjeng med hyggelige damer her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Takk for det, Arnstein. Jeg glemte å nevne at som en følge av det jeg skrev i (2) vil nok Hans Paus (1710-70), jurist og historiker, måtte gå ut av listen over 'kjente medlemmer', ettersom denne var en sønnesønns sønn av Christen Hansen Paus i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kan kanskje legge til følgende på Wikipedia når det gjelder Paus (under 'Annet'):'Litteraturhenvisningene over her gir ikke grunnlag for å hevde at Christen Hansen Paus var sønn av sogneprest i Fredrikstad, Hans Povelssøn Paus. Finne-Grønn hevder at han IKKE kan være sønn av nevnte sogneprest, jfr NST 9, s. 42-43. Se også Digitalarkivets debatt nr 61852'Jeg skal vente litt, for å se om det kommer flere anmerkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Finne-Grønn hadde i 'Norsk Personalhistorisk Tidsskrift' I s. 74 (Ætten Paus' stamfædre ved aar 1600) hevdet at Christen Hansen i Bergen var sønn av Hans Povelsen.Dette går han tilbake på i NST 9 (1944) hvor han på side 42-43 (Litt om slekten Paus' herkomst) bl a skriver følgende: 'I NPT I s. 74 nevnes blandt de 10 barn, hr. Hans Povlsen efterlot ved sin død i 1648 som eldste sønn rådmann i Bergen Christen Hansen Paus, kfr. d-n Personalhist. Tidsskrift I.VI. Dette viser sig ikke å være riktig. Christen var nemlig først foged i Søndhordland, bosatt i Ølvebygden, nær kirken, og nevnes første gang som sådan i 1635. Ved denne tid må han følgelig være over 25 år gammel, altså født før år 1610. Da hr. Hans Povlsen først blev gift omkr. 1616, kan han følgelig ikke være far til Christen.'Jeg vet ikke hva som står i Slekten Paus: dens oprindelse og 4 første generasjoner (1943). Hvis han regner hr. Hans Olufsen (død 1570) som første generasjon, så burde hr. Hans Povelsens barn være omtalt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.