Gå til innhold
Arkivverket
Gjest André Martinsen

[#61854] Manntall for Alstahaug 1701

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Jeg skulle gjerne ha hatt avskrift eller kopi av manntallet for Alstahaug 1701. Det er i motsetning til manntallene for Nesna, Tjøtta og Vefsn ikke å finne på nettet. Manntallet for Alstahaug 1701 skulle jeg i grunn ha hatt tak i omgående, så jeg lurer på hvorvidt noen er i besittelse av dette.Jeg skulle også ville vite hvor og hvordan man får tak i avskrifter av forskjellige manntall, skattemanntall og annet kildetilfang, for eksempel odelsskatten for Helgeland 1668. Retter man en henvendelse til Arkivverket eller Statsarkivet i Trondheim som skriver ut kopier mot betaling, eller må man selv anskaffe de aktuelle mikrofilmer for å få tilgang?Det er av praktiske årsaker ikke aktuelt for meg å anskaffe mikrofilmer eller -kort, iallfall ikke med det første. Avskrifter, trykte utgaver m.v. er å foretrekke.Jeg imøteser tilbakemeldinger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Ymse slike kilder er skrevet av og utgitt av historielag opp gjennom åra, men det er vanskelig å holde oversikten. Jeg får ikke tilslag på noe av det du etterlyser i Norsk lokalhistorisk institutts database (Lenke) - men denne er oppdatert kun til 1994 mht trykte kilder, og noe har helt sikkert unnsluppet registrering også.Arkivverket kan antakelig skaffe deg kopier, men for deg som bor i Oslo, er det jo mulig å besøke Riksarkivet og benytte kildene der. Spesielt 1701-manntallet er lett tilgjengelig, da denne finnes som innbundne kopier i publikumsveiledningen. Odelsskatten 1668 for Helgeland kan du finne på mikrofilm. Åpningstidene er noe reduserte på denne tida av året, men fra neste uke(?) blir det i alle fall åpent på ettermiddagene igjen (sjekk nettsidene).Ellers så er det jo mulig at noen sitter på avskrifter allerede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg sitter på kopi av manntallet 1701 for Alstahaug. Her jeg bor i Sandnessjøen(Alstahaug kommune) er det muligheter for å kopiere rett fra mikrofilmaskinen på biblioteket her, og det har jeg gjort for Alstahaug, Herøy, Lurøy med Træna og Busknes i Lofoten. Når det gjelder Helgeland plukket jeg med vilje ut steder jeg visste ikke var utlagt på internett.Jeg har også mikrofilmen med matrikkelen for Helgeland 1723. Før jeg visste at jeg kunne kjøpe denne mikrofilmen tok jeg utskrifter fra de samme steder som for manntallet 1701 Rødøy og Nesna hvor det er dårlig med bygdebøker. Har utskrifter av kun det som går på brukerne her.Jeg kan ta kopi fra de kopiene jeg har av manntallet 1701 for Alstahaug hvis du ønsker det, og du kan i såfall ta kontakt på denne e-postadressen:anlih@online.no. Du kan jo også skrive hvilke navn du er ute etter, og så kan jeg legge ut svar her eller på mail hvis jeg finner noe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du ønsker å se manntallet 1701 for Helgeland på mikrofilm og så ta utskrift, så er mikrofilmnummeret HF-172. Du bor jo i Oslo og kan gå på arkiv, men det kan vel bli verre med å få kopiert fra protokollene der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.