Gå til innhold
Arkivverket

[#61855] 'Brig Concordia Dr. 28 1/2 Com. Læster' (Holt, A-A 1785)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Per Tore.Guri Tallaksdtr. vender jeg tilbake til, i tilfelle jeg finner noe. Marthes dåp (foreldre: Tallach Torgiess. Aas og Targier Kiøstolsdtr.) finner du nokså langt nede på venstre side her (datoen er vel 4. Adv. 1717): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Helge (24)Det er min feil at du tar feil, for å si det litt vanskelig. Kilden er nok nemlig mitt innlegg 4 i denne tråden, der jeg feilaktig har kommet til å kalla Jens Olsens bror Torbjørn for Halvor. I samme innlegg (altså innl. 4) er det imidlertid en lenke til det pantedokumentet som omhandler transaksjonen, der Jon Christophersen overdrar gården på Strengereid til Torbjørn Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilbake til 'Concordia'. Dette er det som er registrert i Aust-Agder-Arkivets (nåværende AAKSs) skuteregister:Type: Brigg Signatur: 1784TA23Bygget: Nedenes lenHjemmehavn: Arendal Tonnasje: Trelastlester 44 Kommerselester 28.5 Besetning: Styrmenn 1 Matroser 3 Drenger 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En annen mulighet m.h.t. hvor Helje Ljødesdtr. kan ha fått skipsparten i 'Concordia' fra, er arv fra faren. Ljøde Knudsen Bjelland (ca. 1709-1764) var sønn til skipper Knud Vroldsen Strengereid. Han var relativt veshavende, og tituleres i et par tilfeller 'den Dannemand'.Sjøfartshistoriker Gustav Sætra skriver i _Contrari vind_ (Aust-Agder kulturhistoriske senter 2008, s. 29) at i de tilfellene der kvinner opptrer som partsredere på 1700-tallet, var det enten snakk om enker - eller døtre av partsredere: 'I bondefamiliene var det guttene som gjennom odels- og åseteretten sto først til å overta gårdsbrukene. Jentene måtte kjøpes ut. De fikk kontanter og verdier som skipsparter. Av den grunn var det ikke uvanlig med kvinnelige partredere på bygdene'.Derfor er det kanskje mest interessant å se nærmere på Helje Ljødesdatters søsken:Anne Ljødesdtr. (f. 1731) g.m. Christen Nielsen Joranstad (flyttet til Strengereid).Torborg Ljødesdtr. (f. 1734) g.m. ChristenNielsen Songe (Tromøy sogn).Ingeborg Ljødesdtr. (1737-1768). Ugift.Marte Ljødesdtr. (f. 1740) g.m. Torjus Christensen Mørefjær.Peder Ljødesen (1746 - før 1764). Ugift.Kirsten Ljødesdtr. (1751-1778) g.m. Niels Pedersen Songe (Tromøy sogn).Det var skifte etter Ljøde Knudsen i 1764. Jeg har en gang sjekket hovedpunktene i skiftekortkartoteket på SAK - men ser nå at jeg må studere detaljene i den originale skifteteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter en nøyere gjennomlesning av skifteprotokollen ved skiftet etter Helje Ljødesdtr., er jeg kommet til at skuteparten ikke nødvendigvis var HENNES arv. Den tilhørte imidlertid 'stervboet', og det er noen formuleringer som muligens kan tyde på at det var enkemannen Jon Christophersen Bjelland som selv hadde kjøpt skuteparten, antakelig så sent som i 1783.Boet var blitt registrert og taksert 4. april 1785, og selve skiftebehandlingen påbegynt 18. juni s.å. Et par sitater fra skifteteksten - i håp om en viss oppklaring:'Derimod angav tilstædeværende Stervboe Enkemanden at dette Stervboe udi et Skib kaldet Concordia, Brigh-Bygning, drægtig, efter Maale-Brev af 18 Decembr. 1783, 28 1/2 Commerce eller 44 Træe-Last Læster, er ejende 1/12 Part, og at samme Part, med tilhørende Skibs Inventarium, var Stervboet, formedelst indgaaet Bygnings (Reederie?), tilhørende, saa ingen videre Adkomst nu kunde foreviises, men Stervboe Enkemanden vilde indestaae for den giordte F....lses Rigtighed og Skifte Samlingen frembringe saavel Birk(?)- og Bygnings Brevet som Reederie Attester, Skibet Concordia vedkommende. Hvorfor den Stervboet tilhørende Een Tolvte Part med sit Inventarium blev taget i Overvejelse til Vurdering og derefter ansadt(?) for----220 Rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ovenfor siterte var situasjonen ved registreringsforretningen 4. april. Da selve skiftet ble åpnet 12. juni, hadde Jon Christophersen Bjelland ennå ikke greid å framskaffe den nødvendige dokumentasjon på at 'Stervboet' eide 1/12 i 'Concordia':'Stervboe Enkemanden Jon Christophersen Bielland giorde denne Forklaring at Skibet var fraværende paa Reise, og havde med sig inden Borde alle de.. Papiirer, saavel Maale-Brev, som Birk(?)- og Bygnings Breve, samt den i mellem ham og ....reeder udi Skibs-Byggeriet oprættede Reederie-Attest hvori (just?) Stervboets Adkomst og Eiendoms Hiemmel ligger, da (inkl?) Skiøde, Reederiet (?) i mellem, (ansa...?) fornøden eller er bleven oprættet, Og at Stervboe Enkemanden altsaa nu ikke var i stand til at beviise Stervboets Eiendoms Ret anderledes end i giennem den fremførte Forklaring, hvis Rigtighed han ville staae til Ansvar for, og i Følge deraf, samt (under end videre?) Forklaring, at intet (Bodm...zie??)-Laan er giordt i Arv optaget paa dette Skib, saavidt Stervboet (.....) Hvilket han og saa ville staae til Ansvar for, var han begiærende, at den anmeldte 1/12 Part udi Brigh-Skibet Concordia, drægtig 28 1/2 Commerce - eller 44 Træelast Læster med dertil hørende. Stervboe Enkemandens Ansvar for den derpaa ved Forretning (sadte?), og ufaarandret forbliver Wærd... den Summa------220 Rd.'Dette er (i en noe haltende transkribsjon) deler av teksten fra selve skifteforhandlingene. Og at Jon Christophersen ble trodd på sitt ord vedrørende eierskapet til Concordia, vises ved at han som arv fikk utlagt 1/24 i skuta, mens sønnene Jon og Ljøde fikk 1/48 hver. Men hva som skjedde videre med disse eierpartene (og med skuta), har jeg foreløpig ikke funnet ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Birk- og Bygnings Breve' er selvsagt en feiltranskribsjon. Det første ordet skal nemlig opplagt være 'Biel-' - m.a.o. et såkalt 'bilbrev', som bl.a. fungerte som bevis på kapitalinnskyterens/partseierens (relative) panterett i skipet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.