Gå til innhold
Arkivverket

[#61863] Hjelp til tyding av fødested i kirkebok. Gjerpen, Telemark.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Brillene ligger igjen på kontoret,og da har jeg en smule problemer med å bli enig med meg selv hva fødested som er oppgitt på brudgommen her. Se vielse nr.20 27.07.1875 i Gjerpen Telemark mellom enkem. Hans Hansen og enke Maren Andrea Sørensdtr. Lenke Selv mener jeg det står Saude- Aasterød som føde og oppholdsted. Om Saude er rett, er da det å forstå som Sauherred i Telemark. Jeg ser av folketellingen både 1865 og 1900 at Saude er i Telemark, men jeg finner ikke Saude som eget kirkesogn under skannede kirkebøker. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons Dag. Jeg var rimelig sikker, men greit å få det bekreftet. Så slipper jeg å kaste bort tid på å lete i feile kirkebøker. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Det spørs hva du er ute etter, føringene for Saude er rimelig uoversiktlige. Men her er en detaljert oversikt over hvilken MINI som inneholder hva: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen på mitt tema. Jeg vil prøve å finne fødselen til Hans Hansen som i forbindelse med ekteskapet oppgies å være født i Saude 1828. Forøvrig er samme fødselsår oppgitt ved to barnedåper i 1876 og 1878.Og siden Hans Hansen er et ganske så vanlig navn, så kan man jo i det minste forsikre seg om at man leter i rett kirkebok. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hilsen Gunn-Anita, håper det står bra til med deg. Ellers er det jo nettopp det som er så fint med Digitalarkivet, at her kan man hjelpe og bli hjulpet på samme tid.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Kirkeboka for Sauherad for det aktuelle året er oversiktlig og grei, den. Finner bare én Hans med far Hans Hansen, døpt i 1828, og det er denne (nr. 9 til venstre)Lenke Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt Else. Jeg har vært innom den dåpen, og opprettet et nytt tema om oppslag i bygdebok for Sauhered. Det viser seg at Hans f.1828 døde tidlig, og foreldrene fikk en ny Hans i 1830 som også døde og tilslutt en Hans i 1831 som forsvinner fra gården etter 1845. Det kan være rett mann, for fødselsår i kirkebøker og folketellinger er ikke alltid å stole på. Her er lenken til den nye debatten.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.