Gå til innhold
Arkivverket

[#61866] 'Uekte barn' og lejermål, hvor lenge ble dette straffet?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Hvordan ble det i 1835 'straffet' hvis en fikk et 'uekte' barn utenfor ekteskap? Og hvordan ble faren eventuellt 'straffet'? Finnes det eventuelt dokumentasjon på eventuell 'straff'?I mine barns anerekke har vi et tilfelle hvor far, uhrmagersvend Sapho Ludvig, fra Bergen, er gitt opp med navn i kirkebøken både ved dåp [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070319650345.jpg>Lenke og konfirmasjon LenkeProblemet mitt er at jeg ikke finner denne barnefaren igjen i Bergen. eneste stedet jeg finner en med delvis tilsvarende navn er skannede kirkebøker i Kragerø, Uhrmager Ludvig (Ludwig) August Zapffe,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I 1835 ble nok verken barnefaren eller barnemoren straffet. De gamle reglene var blitt passivisert i 1812.Ved straffeloven i 1842 ble det innført straff for 'kvalifisert' leiermål, tre barn utenfor ekteskap med tre forskjellige partnere uten å komme i ekteskap med noen av dem. Og det var straffbart å leve i samboerskap ('konkubinat').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk Yngve for raskt svar.Da kan jeg utelukke info fra dette.Får bare håpe at det er andre typer spor etter uhrmagersvenden i Bergen da.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.