Gå til innhold
Arkivverket

[#61872] 'Bøverdahlen en fieldplads'


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg har funnet fram til et forfedrepar, Ole Joensen og Maria Olsdatter, som bodde på en 'fieldplads' (FT 1801) som het Bøverdahlen under Meldal i Kvam sogn i Stod. Ved søk i databasen 'stod.priv' fant jeg at Bøverdahlen også kalles Beverdalen eller Bæverdahlen, og at opphavet til Ole og Maria tydeligvis er ukjent.Flere små spørsmål melder seg. Jeg er etterkommer av Ole og Marias datter Beret/Berethe, som er født i 1786. I FT 1801 er hun 'hiemme 3/4 deel, det mere hos allev skougen'. Hva betyr dette? Broren Ole er 'hieme 1/2 deel, det mere paa houg'. Er 'allev skougen' og 'houg' gårder som søsknene tjente på?Denne familien virker interessant også fordi når jeg leser om området rundt Gilten på nettet, får jeg det inntrykket at det i tidligere tider var et øde villmarksområde. Gården Giltmarka, som ikke er så langt unna Bøverdalen, skal etter det jeg har lest ha blitt ryddet midt på 1800-tallet og var lenge veiløs. Folket på Bøverdalen på 1700-tallet må vel da ha levd ganske isolert? Ernærte de seg kanskje bare av jakt og fiske? Er det noen som har peiling på lokalhistorie i de traktene så er jeg interessert i å lære mer om forholdene =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Til spørsmålet om tolkinga av FT1801: Når det står 'hos allev skougen', er Allev Skougen truleg ein person. Preposisjonen 'hos' er nesten berre brukt ved personar.Eg tippar det er tale om Atlev Olssen Strømstadskougen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11734&gardpostnr=105&personpostnr=1638&merk=1638#ovre>LenkeBroren arbeider truleg på garden Haug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sissil Bruun Sørensen

Opphavet til Maria og Ole er ikke ukjent. Maria er født på Hallan 09.07.1758, datter av Ole Mortensen Guin og Berit Andersdatter Grøttan. Ole er født på Five 04.12.1758, sønn av Jon Olsen Storvestre og Kirsten Nilsdatter Skrattaas. Du kan finne noen av Maria og Oles aner helt tilbake til slutten av 1500-tallet.Atlev Olsen Strømstadskougen er Beretes (døpt Birgithe)morbror.Du kan lese mer om bygda her: LenkeDessuten er bygdebøker under utarbeidelse, og noen er ferdigstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Dette var meget interessant. Ja, jeg var inne på Kvam-sida mens jeg gjorde research omkring familien på Bøverdalen =) Hvem har skrevet bygdebøkene for Kvam?Hvis du har info om forfedrene til Maria og Ole (aneliste f.eks.), er jeg veldig interessert.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Send en e-post til sissil.b.sorensen@lyse.net så skal jeg sende deg aneliste samt e-post adresse til kontaktperson for bygdebøker (Roger Lyngstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lyngstad

Ta gjerne kontakt på rolyng@online.no. Jobber for tiden med historien omkring Beverdalen og området rundt, planlagt utgitt i bygdebok om et par år. Er forresten beslektet med samme folket, med tipp-tipp-tippoldefar Andor Olsen Hellen, bror til Maria Olsdtr f. Hellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.