Gå til innhold
Arkivverket

[#61883] Hovden, litt hjelp


Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest morten undseth

Min kone har kommet nærmere på sporet av sin bestefar fra øya Hovden, nordvest for Florø,i Sogn og Fjordane: Didrik Samson Olai Peders (pedersen?) 1883-1944, det er rimelig sikkert at han dør i Ski i Østfold. min kone har et skriv some forteller oss at han er død tett før nov. 1944.vi finner han i FT 1900 under sogn og fjordane, Kinn, der han står som Dedrik (skrivefeil for Didrik) Pedersen, 1883, videre hans far Peder Jakobsen 1849, hans mor Henrikke Didriksen ! 1844har og fått vite at han dro til Voss 1902 for å jobbe på Jonassens Hotel, deretter i 1909 til Christiania og videre til Moss Hotel ( I Moss i Østfold?) Vet og at han har drifet? Hovden høyfjellshotell i Setesdalener det mulig for noen hjelp til å finne ut når/hvor han døde/er gravlagt?takknemlig for all hjelp omkring dettemed hilsen Anne Hovde-Undseth og Morten Undseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei,Jeg har prøvd å søke etter han her http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=x men graven kan være slettet, eller ikke registrert ennå. Vet du om han døde en naturlig død, eller om han døde i forbindelse med krigen? Hvis han døde 'av' krigen skal han være omtalt i 'Våre Falne', søk på temanr '61652' og '59126'. Hvis ikke kan det være lurt å se etter dødsannonsen hans i avisene. Vet ikke hvilke aviser som er aktuelle da, men det er de behjelpelige med på Nasjonalbiblioteket. Der har de mikrofilm av alle Norske aviser.mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

hei igjen, fint, takk for tipset om 'våre falne', er det noe som er på nett eller i bokform?, nei vi vet ennå ikke om det var en naturlig død eller ifm krigen, men via kirkevergen i ski kommune har vi fått bekrefet at bestefaren didrik s.o.p hovden døde i ski, han er gravlagt ved ski kirke , død 21/3 1944. gravstøtten er fjernet i 1997, ved siden av lå Ragnhild Hovden, død 1938, dette må mest sansylig være hans kone, vi får lete litt videre. ja nå som vi har datoen tenkte jeg på dødsannonse i avisen, igjen takk for tipset med nasjonalbiblioteket. må da prøve å finne aktuell avis, kanskje det er noen som vet det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei igjen Morten, Jeg fikk 8 treff på bibsys.no med tittelen 'Våre Falne' men jeg tror det er denne: Tittel: Våre falne 1939-1945 / utgitt av Den Norske stat Forfatter: Ording, Arne Høibo, Gudrun Johnson Garder, Johan 4 Bind, utgitt 1949-1951 Jeg ser at Nasjonalbiblioteket har et eksemplar av denne serien, eventuellt kan du spørre i temanr '61652' eller '59126'. Det er noen som har bøkene, og som er behjelpelige med oppslag.mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

hei, brikker legger seg på plass. vi har funnet ut mere. jeg fant avisen Østlandsbladet på nasjonalbiblioteket der jeg tittet på datoene i mars 1944 om det sto noe, og det gjorde det :) det var en notis med bilde! han var hotellmann i Skien. det står bl.a.: ' Innehaveren av hotell i Ski D.P. Hovden døde plutselig fredag aften. han hadde vært oppe og i virksomhet hele formiddagen og ingen kunde merke på ham at det feilte ham noe det hastige dødsfall vakte bestyrtelse på hotellet og i Skibyen ellers hvor Hovden no var blitt en kjent skikkelse'........det var noe! :)Videre er vi mere og mere usikkre om han hadde noe overhodet med Hovden hotell i Setesdalen å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

hei. ja ski i akershus. avisen jeg fant utklippet i var østlandsbladet, et organ bla. for ski. jeg ser jeg skriver ski i østfold, men det er nok et uttrykk for min manglende lokalkunnskap i det omerådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest morten undseth

mere info har kommet til, jeg viser også til innlegg 62365, kunnskap om ingborg hovden, f. vangsnes under telemark fylke. men vi vet nå at hovden selv 1883-1944, hans kone ragnhild 1871-1948 og sønn olaf halfred 1910-1940 er gravlagt på ski kirkegård, støttene ble fjernet i 97-98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.