Gå til innhold
Arkivverket

[#61890] Jeg trenger hjelp til tyding av bosted i kirkebok for Slemdal(Siljan) i Telemark


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 6te september 1829 giftet Søren Olsen seg med Ingeborg Christophersdtr.Jeg har imidlertid store problemer med å tyde føde/bosted. Så jeg håper noen med skarpere blikk og bedre kunnskap kan hjelpe meg. Det er post nr.2 i 1829 på venstre side i kirkeboka. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Søren Olsen Stormyr, men sognet klarer jeg ikke. Enka Ingeborg Christoffersdatter er fra Skautvet i Siljan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Utdrag fra lenken ovenfor: (Grenland slekt) Hello, I am searching for parents of Søren Olsen of Skautvedt, under Naphaug in Siljan, was born about 1799, Hedrum. Søren was married to Ingeborg ChristophersdatterSøren died 03 Jan 1872 in Skautvedt farm, Siljan, he was buried 13 Jan 1872, Siljan Parish He married Ingeborg Christophersdatter on 08 Feb 1829 in Siljan Church. Ingeborg was the daughter of Christopher Anundsen and Dorthe Andreasdatter. She was born 1800 in At Roligheten under Grini farm, Lardal; Svarstad, and died Aft. 1865 in Naphaug, Skautvedt farm, Siljan.Marriage record for Søren Olsen and Ingeborg Christophersdatter in Siljan Church record says: Uk. Søren Olsen Stormyr af Tanum Sogn, 27 (Bachelor, Søren Olsen from the farm Stormyr in Tanum parish, Vestfold). Enken Ingeborb Christophersddatter Skautvedt, 28. (Widow, Ingeborg Christophersdatter at the Skautvedt farm). Forl: Jakob Olsen at the Auen farm in Kvelde parish and Soren Christophersen (maybe a brother to Ingeborg?) at the Moholt Ironworks in Siljan.Siljan Bygdebok has the following under the Skautvedt farm history:'SKAUTVEDT Husmannsplass under Naphaug, men navnet tyder på at gården kan være meget gammel, kanskje fra Middelalderen. Vi vet ikke noe sikkert om det. Navnet betyr «den fraskilte skogparten». Den første husmann vi vet om er Reier Tolfsen. Han tar fatt her i 1754. Han var gift med Karen Jørgensdatter. De hadde barna Nils, Kristen og Marte.Reier døde i 1762. Da overtok Nils Reiersen f. 1745 og død 1806. Han var gift med Anne Karine Sørensdatter f. 1745, død 1812. Kristen satt på plassen til 1782. Etter ham kom Peder Svendsen som var gift med Maren Olsdatter. Deres sønn Lars kom til Stranddalen. Peder Sørensen bodde der i 1801. Han var født 1763 og gift med Mari Olsdatter som var tre år yngre. Deres sønn Søren Pedersen f. 1799 ble i 1824 gift med Ingeborg Kristoffersdatter fra Svarstad [fra Roligheten u. Grini i Lardal. Se Lardal b. III, s. 941] og født i 1798. De hadde barna Anne Dorthea f. 1824 og tvillingene Maren og Pernille f. 1828. Peder omkom ved en arbeidsulykke i skogen 1829. I 1834 festes plassen til Søren Olsen som var fra Hedrum [stormyr i Tanum]. Han var født i 1799 og giftet seg med enken. Av barn i dette ekteskap kjenner vi Søren Sørensen f. 1830, [G.S.: Ole Sørensen f. 1834 g. i Gj. 10/5-1860 Marthe Marie Nielsd.fra Skilbred i Gjerpen]. Kristoffer f. 1836 og som i 1868 dro til Amerika. Maren var født i 1838 og Karen født i 1840. Søren Olsen døde i 1872. Søren Olsen kan være: 1. (1801) Søren Olsen f. 1799, s.a. husmann Ole Tolvsen u. Hovaldsrød i Tanum(32) og Maria Eriksdatter(30). 2. (1801) S.O. f. 1799, s.a. g.br. Ole Olsen Andvig i Berg sogn, Tanum(59) i 2. ekteskap og Anne Johnsd.(41) i 2. ekteskap. 3. (1801) S.O. f. 1797, s.a. husmann Ole Jacobsen(46) i 2. ektesk. og Maren Matisd.(43) i 1. ektesk. Plass u. gården Westbye i Kvelde anex til Hedrum pr.gj.'From what I have been able to read from above, there are three possibilities for parents to Soren. I have found 1801 census records for all three in Vestfold. In Soren's and Ingeborg's marriage it mentions witness Jacob Olsen and I am wondering if this could be a brother? #3 Ole Jacobsen and Maren Mathisdatter at the Westbye farm in Kvelde also had a son Jacob listed in the census with Soren. Is Stormyr close to that too? Is there anyone else who has connections to this family? I do have more the family and would be very happy to share what I have. Any help would be appreciated. I hope I explained this, will be happy to answer any questions. Thank you very much! Rose rkkd123@aol.com Navigate: Previous Message•Next Message Options: Reply To This Message•Quote This Message

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, her hadde det sannelig skjedd mye mens jeg har vært ute. En hjertelig takk til Torodd og Ann-Mary for flotte bidrag. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Søren Olsens innflytting til Slemdal/Siljan fra Tanum i juni 1829,kort tid før han altså giftet seg med enken Ingeborg Christophersdtr.Både ved flyttingen og vielsen i 1829 oppgis alderen til 27 år, noe som kanskje burde indikere at han var født 1801/02. Kan det hjelpe oss i finne hans opphav?Se post nr.2 i 1829, venstre side i boka. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen Ann-Mary. Søren ble altså konfirmert 25.08.1816.Da har jeg litt problemer med at han skulle være født i november 1803.Det ville jo bety at han var under 13 år da han ble konfirmert. Jeg vil vel heller si at det er mer trolig med et fødselsår som er nærmere 1801.Men ikke så galt at det ikke er godt for noe. Det vil vel si at antall kandidater reduseres. Det merkelige er at jeg ikke finner gården i 1801.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Torodd for klargjøring av hvor Storemyr var. Det skal imidlertid også ha vært et bruk under Aske/Asche med samme navn.Og takk til Kristian for at du henviser til den andre debatten som omhandler samme mann.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Innlegg 1: Avskrift vielse under 'gamlegjerpen':Lenke8/2-1829 Uk. Søren Olsen Stormyr af Tanum Sogn, 27. Enken Ingeborg Christoffersdatter Skautvet, 28. Forl: Jakob Olsen Auen af Qvælde Sogn og Søren Christoffersen Værket.Dato er vel reg. feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved nærmere ettersyn i kirkeboka er nok datoen 08.02.1829. Det er nok jeg som har lest datoen til vielsen under.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

1865 Hedrum: Gården 'Bjønæs' ligger i 'Qvelle' sogn.Forlover ved vielse : 'Jakob Olsen Auen af Qvælde Sogn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Gro Berit.Det er en del indisier som kan tyde på at vi er inne på rett spor, men jeg mangler den siste biten i puslespillet. Så her må det nok snues noen flere steiner.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Sakset fra innlegg nr. 9:” I 1834 festes plassen til Søren Olsen som var fra Hedrum [stormyr i Tanum]. Han var født i 1799 og giftet seg med enken. ”Her står at Søren Olsen var fra Hedrum, i parentes Stormyr i Tanum. Muligens var han i tjeneste i Stormyr.På gården Bjønnes i Hedrum ble det født en Søren i 1801.Foreldre var Ole Sørensen 1758-1829 og Maria Larsdatter, død 1826, 68 år gml. (Hedrum bygdebok, bind 3, s. 891)Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Solveig, og takk for bidraget.Som du vil se av lenken i innlegg nr.14 er der en paralell debatt til denne, hvor jeg har vært innom din kandidat.Problemet er å finne bevis for at Søren Olsen Bjønnes er identisk med den Søren Olsen som ble konfirmert i 1816 på Stormyr. Det er nemlig Søren Olsen Stormyr som i 1829 giftet seg med enken Ingeborg Christophersdtr. i Siljan/Slemdal, Telemark.En Søren Olsen Bjønnes og Søren Olsen Krogen var fadder ved to barnedåper for to av søskene til Søren fra Bjønes.Jeg har imidlertid ikke funnet Søren Olsen Stormyr blant fadderne, det til tross for at Søren vel var på Stormyr fra 1816 til 1829.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Tillegg til innlegg 23, Søren Olsens søsken:1) Margrethe f. 1789 g.m. Ole Isaksen, Auen2) Ingeborg f. 1791 g.m. Even Rasmussen, Ramsdal u/Bonnegolt3) Gunhild f. 1793, g.m. enkem. Jacob Jørgensen, Kroken i Kjose, Brunlanes4) Sibille f. 1795, g.m. Ole Olsen, Lien u/Oklungen i Eidanger5) Lars f. 1799, ble bruker her etter faren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.