Gå til innhold
Arkivverket

[#61898] Foreldre til Anne Pedersdatter (f. 1851, Kvam i Nord-Fron, Oppland)


Gjest Tor Olav Høva Erevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Olav Høva Erevik

Det kan jeg forresten finne ut hvis jeg hadde funnet Berit O. Klomstadlien (inl. 14) døpt. Hvis foreldrene var Ole og Lisbeth, må dette ha vært den riktige Kari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Høva Erevik

Samme gjelder for Mari Davidsdatter (inl. 14). Hvis foreldrene hennes var David/Dave Jacobsen og Marit Pedersdatter, må Peder Aud har funnet døpt i 1807 være den riktige faren til Anne Pedersdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tror du har riktige folka nå,Tor!Vielsen: Anne Pedersdatter Riset ble viet med Ole Jacobsen 17. nov 1874.Brudgommen's far var Jacob Olsen. Brudens far var Peder Davidsen.Bruden's fødselsdato er oppgitt å være 15 /12-51.(innlegg 1)Dåpen: Anne Pedersdatter ,født 15.12.1851 (Hun var døpt i 1852). Foreldre var Peder Davidsen Riset og Kari Olsdatter. (innlegg 1)Peder Davidsen Riset og Kari Olsdatter Klomstadlien giftet seg i 1832(innlegg 3) Brudens far var Ole Jacobsen.Kari Olsdatter Kolmstadlien(Anne Pedersdatter Riset's mor) ble døpt 18. Nov 1810.(uekte barn)Foreldre var Ole Jacobsen Steene og Lisbet Rasmusdatter Bondestad.(innlegg 20)Lisbeth Rasmusdatter Bondestad og Ole Jacobsen Steene giftet seg 7 mars mars 1811(innlegg 23)Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Høva Erevik

Men hvordan vet du at den Kari som er døpt som uekte barn i 1810 er identisk med Kari i vielsen og Anne P.s dåp? Kan ikke se at brudens far i vielsen er oppgitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Svar på spørsmål i innlegg (22):Ved dåpen til Peder står det i venstre kolonne: ”it.” Midterste kolonne: ”Dave Klevslettens Barn - F Imbrig Veggum qde Peder ibid Jacob Moen Gunil ibid F. d. 2 Oct.” Høyre kolonne: ”Peder Veggum L.”Ved dåpen til Kari står det i venstre kolonne: ”d. 18 Novbr.” Midterste kolonne: ”døbt: Pigen Lisbeth Rasmusdatter Bondestads B: Kari, født d. 9 Novbr. Test: Niels Wiigsøen, Ole Søndenfor, Marit Wiig, Anne Steene, Mari Wiig. Begges første Leiermaal. I høyre kolonne: ”Udlagt Ungk: og Soldat Ole Jacobsen Steene.”Foreldrene til Peder, David (Dave) Jacobsen og kona Marit Pedersdtr. finnes her i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f10515&gardpostnr=170&personpostnr=3687&merk=3687#ovre>Lenke (Heggum er feilskrift for Veggum)At David Jacobsen var fra Dahlelien, er basert på nøye gransking av familien, faddere ved dåp, kausjonister ved vielser osv, dertil kommer at fornavnet David (Dave lokalt) var helt unikt i Sel på den tiden. At man dessuten er lokalkjent med gårder og deres beliggenhet, samt husmannsplassene under disse, er en stor fordel nå kildene er sparsomme. Det blir for omfattende å gå inn på alle detaljer her og nå i denne konkrete saken.Når det gjelder Kari er framgangsmåten den samme. Ved vielsen er hun hjemfestet til Klomstadlien og var 21 år gammel. Det finnes ingen Kari Olsdtr. døpt fra Klomstadlien i årene 1810-1812, dermed er neste skritt å se om det ble konfirmert ei Kari Olsdtr. Klomstadlien i passende alder. Som nr. 8 blant ”konfirmerede Piger” i 1827 finner vi Kari Klomstadlien med far Ole og mor Lisbeth, født i novenber 1810. Ved å granske familien nærmere, finner vi at Ole og Lisbeth bl.a. fikk en sønn Jacob f. 1819 da de bodde på plassen Klomstadenget, men også han ble konfirmert fra Klomstadlien. Jacob giftet seg i 1850, overtok sannsynligvis etter foreldrene i Klomstadlien hvor vi finner ham med sin familie i ft-1865.Dette er vel også svar på spørsmålet i innlegg (24) om hvordan jeg ser at Ole og Lisbeth var plassfolk i Klomstadlien. Det kan tilføyes at Ole Jacobsen døde 1844 i Klomstadlien,60 år gammel, og Lisbeth er også hjemfestet til et Klomstadeie da hun døde i 1876 som legdelem.Det første spørsmålet i innlegg (24) om hvordan jeg ser at Bondestad er i Sel, er svaret at dette dessverre ikke framgår av kirkebøkene i Fron, men fordi jeg er såpass lokalkjent både i Sel og Kvam, og visste at det i Sel var født ei Lisbeth Rasmusdtr. som vokste opp i Bondestad, og som i alder stemmer med hun som dukket opp i Kvam, samt at det ikke fantes noen Lisbeth Rasmusdtr. fra før i Fron, gjør meg rimelig sikker på identiteten.Svar på innlegg (23); det som står ved vielsen til Ole og Lisbeth: venstre kolonne: ”d. 5. Febr.”, midterste kolonne: ”Ungkarl og Soldat Ole Jacobsen Steene og Pigen Lisbeth Rasmusdr. Bondestad. Caut: Frideric Morken Hans Rustuen.” Høyre Kolonne: ”d. 7 Marti”Datoen til venstre er forlovelsesdatoen (Trolovede) og til høyre vielsesdatoen (Copulerede), dette går frem av 1. side med start 1799:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Du har rett i det,Tor! Ved vielsen kalles hun Kari Olsdatter Klomstadlien,21 år. Da må hun være født ca 1810/1811. Konfirmasjonen hennes i 1827: Kari Klomstadlien,døpt 24 mars 1811,f nov 1810(nr 8)F:Ole.M:Lisbet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Høva Erevik

Dette er nok de rette personene ja... Tusen takk for hjelpen!!Beklager at jeg ikke har svart før nå, hatt det travelt...P.S.: Du har vel ikke tilfeldigvis funnet ut noe om forfedrene til Lisbet Bollongen på siden din her, Aud: Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Aud Sandbu

David ble døpt Dom. 15 (dvs 15. søndag etter Trinitatis) i 1770, og det står: Jackob Olsens Dr. David. Frid. Toug, Engelbret Skjenna, Jackob Ulmoen, Ragnild Siversdatt., Rønoug Havn.Dåpen til Annes mormor Lisbeth Rasmusdtr.: LenkeLisbeth ble døpt Fer. 1 Nat. i 1785 (dvs 1. juledag i 1784) og det står: Rasmus Bolungens Pb Lisbet. Fdd: Ole Bergum, Haldog Olsen, Ole Erichsen, Mari Kongsparten, Kari Klevm. (dvs Kleivmellom)Når det gjelder 'vielsen deres' så går jeg ut ifra at du mener vielsen mellom farfar og farmor, altså David Jacobsen og Marit Pedersdtr.?Jeg har ikke funnet denne vielsen i Vågå pg, og har trukket den konklusjonen at Marit Pedersdtr. sannsynligvis var fra Fron pg, og at vielsen dermed foregikk der. Kirkebøkene for Fron starter ikke før 1799, så dette lar seg ikke dokumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Høva Erevik

Takker! Aud: Kan du oversette latinen fra Davids dåp? Er Trintatis 1. søndag etter pinse?Vielsen Ann-Mary har funnet passer perfekt. Hvorfor tror du at Marit sannsynligvis var fra Fron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan det være at Mari Andersdatter er Marit Pedersdatter's mor?Gården Brendhougen i 1801. Her er Mari Andersdatter,enke etter første ekteskap,på gården Brendhougen i Lesja. Finner også en sønn,Anders på 16, og datter ,Aagot,25 år,som bor hos moren . [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10512&gardpostnr=121&merk=121#ovre>LenkeI basen 'Gravlagde i Lesja' fant jeg Peder Sivertsen Brendhougen som ble gravlagt 31/10-1792,54 år gammel: LenkePeder Sivertsen Brendhougen og Mari Andersdatter hadde disse barna:Aagot,døpt 17 april 1775: LenkeAagot ble gravlagt 23 mai 1816: LenkeBrigit,døpt 10 mars 1784: LenkeAnders,døpt 2 mai 1784: LenkeBrigit,døpt 9 des 1787: Lenke Har ikke funnet dåpen til Marit Pedersdatter.Forlik i Lesja 1797-1938. Mari Andersdatter Brendhougen Dovre Alm. Dovre Alm. Dovre Alm. Rydning 01 11 1809 20 259 1797-1823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Høva Erevik

I følge FT 1801 ( Lenke )skulle Marit Pedersdatter være født i 1770. Lett for den perioden? Så Marit stå flere steder, men klarte ikke å tyde nok til å finne foreldrene til de enkelte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

(39): Det stemmer at Trinitatis er 1. søndag etter pinse.At Marit kanskje var fra Fron er basert kun på at to av barna flyttet dit etter hvert, og David også, samt at jeg som sagt ikke hadde funnet vielsen mellom dem i Vågå/Sel. Dessuten var jeg ikke kjent med vielsen i Dovre før den dukket opp i innlegg (37) og (38).Som du selv skriver; den passer perfekt!Bygdabok for Dovre, bind 4, side 98 under (63/3) Uro eller Brennhaugen forteller at Peder Siversen (27.1.1739-1792) fra Stordalen (62/0) og kona Mari Andersdtr. (30.1.1747-?) fra Søre Leire (74/1) kom dit like etter 1770. De hadde barna Marit ca. 1773, Ågot 7/4-1775, Siver 28/9-1778, Brit 10/3-1782, Anders 21.4.1784 og Brit 30.11.1787. Mora ble dessuten introdusert i 1791 uten at barnet er funnet døpt.Om Marit f. ca. 1773 står det at hun ble g. 1795 m. David Jakobsen Myrom. De var ikke i Dovre i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, 1. pinsedag var 3. juni i 1770.Jeg har ingen erfaring med kalenderen du viser til, men ved første øyenkast synes jeg den er for enkel mtp alle de forskjellige datobetegnelsene vi finner i gamle kilder.Selv bruker jeg kalenderprogrammet 'Dage' som jeg er veldig fornøyd med. Programmet kan lastes ned gratis her: Lenke (- hvis lenken virker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.