Gå til innhold
Arkivverket

[#61899] Olav Vedvik f. 24.04.1907 for til USA 8. feb. 1926


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Så vidt jeg kan se så reiste Olav (Hammer) Vedvik til USA den 8. feb. 1926. Han reiste til Sandford i Nord Dakota. Etter 17 år kom han tilbake til Norge og ble her resten av livet. Jeg vet det meste om han her i Norge, men ønsker mer info om tiden hans i USA, dersom det lar seg gjøre. Hvem reiste han til? Hadde han slekt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Terje!Er du sikker på at han kom tilbake etter 17 år? Det ville jo bli i 1943 og det var verdskrig. Eg ville tru at han anten kom tilbake før 1940 eller etter 1945.Eg gjekk inn på www.ancestry.com, (eg har ikkje abonnement no) og det kom opp fleire Olav Vedvik, bl.a. søknad om statsborgarskap. Gå inn på sjølv og få deg eit 14-dagars gratis medlemskap, så finn du meir om Olav. Sei opp abonnementet eit par dagar før fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette med 17 år var det ein slektning av meg som sa at han var, men det virkar noko merkeleg om han kom heim midt i krigen. Skulle tru at han enten kom heim før eller etter krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Oluf J Vedvik Arrival Date: 16 Feb 1926 Estimated Birth Year: abt 1907 Age: 19 Gender: Male Port of Departure: Bergen, Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Stavangerfjord Search Ship Database: Search the Stavangerfjord in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Nativity: Norway Line: 28 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_3798 Birth Location: Norway Birth Location Other: selje Page Number: 27Far er Jacob Vedvik, Raudeberg.Skal til onkel Jens Vedvik i Lansford, ND. Onkelen har betalt reisen.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hadde Olaf ei søster ved navn Laura?-1930 United States Federal CensusName: Olaf Vidvik Home in 1930: Mason City, Cerro Gordo, Iowa Age: 22 Estimated Birth Year: abt 1908 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Brother-in-law Race: WhiteHousehold Members: Name Age Mathias B Holman 38 Laura Holman 32 Arvid O Holman 9 John Holman 5 Marie Holman 3 Olaf Vidvik 22Olaf imm 1926. Jobber i et 'brick and tile company'- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Min kontakt i USA fortalte først at Olav reiste til en onkel som trolig måtte være fødd kring 1870, men nå viser det seg at han ikke ble født i 1870, men i 1852 og det er denne familien det er snakk om:Her er Jens og Gurine Vedevig (Vedvik) i FT'en for 1900. De bor i Round Lake township, Jackson county, Minn.Jens, 47, født juli.1852 i Norge, gårdbruker, ankom USA i 1881.Gurine, 39, født mars.1861 i Norge, ankom USA i 1891.John, 14, sønn, født juli.1886 i IowaCarl, 8, sønn, født apr.1892 i MinnesotaRucker, 5, sønn, født nov.1894 i Minnesota,Christine, 4, datter, født nov.1895 i Minnesota,Emil, 2, sønn, født mars.1898 i Minnesota,Anna, 2 måneder, født mars.1900 i Minnesota,I FT'en for 1920 alderen til Gurine ser ut som 69, men nå som jeg ser på det litt, tror jeg det er 59. I FT'en for 1920 er navnet til Emil skrevet som Emale. Det skulle være Emil.I stats-FT'en for MN i 1905 bor de fremdeles i Jackson county, MN.Vedevig, Jens (stavet 'Gents') 52,Gurine, 44,John, 19, sønnCarl, 13, sønnJulius, 11, sønnChristina, 9, datter,Emil, 7, sønnAnnie, 5, datter,Mathilda, 2, datterDet står i den FT'en at de har bodd i Jackson county, MN i 17 år. altså siden ca. 1888.Kunne ikke finne dem i 1910. Kanskje var de på vei til North Dakota . . .I 1930 finner jeg Mathilda, 27, i Odense, Morton county, ND. Hun er tjenestepike hos en kar som heter Midad BinkhordtI Soc Sec dødslista: Emil Vedvig, født 19.mars.1898, døde nov.1981 i Minot, Ward county, ND. Det står også i lista: Christine Vedvig, født 12.apr.1894, døde juli.1975 i Minot, Ward county, ND. men fødselsdatoen for Christine ikke stemmer med datoen i FT'en for 1900.Jeg antar at denne Jens er bror til farfaren til Olav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Da er vel kanskje dette Jens sin retur til USA etter besøk i Norge i 1907:LenkeKan han ha fått ny kone? Aldersforskjellen er jo ganske stor, eller er dette en annen Jens Vedvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vedr innlegg 9, så er vel det vil ikke Jens sin hustru som står under han? De har ikke samme reisemål.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.