Gå til innhold
Arkivverket

[#61904] USA; søker Barakias Nilss. Natland & Barbro Helene Chr.dtr. Gjersvik


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk igjen, Hanne Line. Det hadde vært flott om vi kunne finne ut om Knut og Bernice hadde flere søsken, og om også Bernice, og evt flere søsken, har etterkommere. Tror du vi kan klare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: David Bruce Schmitt Birth Date: 20 Feb 1950 Birth County: Freeborn Father: Delmar Lynn Schmitt Mother: Bernice Clarine Nelson File Number: 1950-MN-035190-Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Lynn Dean Schmitt Birth Date: 4 Jun 1952 Birth County: Freeborn Father: Delmar Lynn Schmitt Mother: Bernice Clarine Nelson File Number: 1952-MN-055385-Det blir født flere Nelson i Freeborn co med mors pikenavn lik Hovland eller lignende, men vet ikke om det er John Nelsons barn.Du kan se selv: http://people.mnhs.org/bci/- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei, Den databasen visste jeg ikke om. Litt pussig med at det er to barn f 1921, en i juni og en i juli. Det kan jo tyde på at det er to ulike familier; NELSON, Date of Birth: 14 JUN 1921 Mother Maiden Name: HOVLANDCounty of Birth: FREEBORN NELSON, HARLAND LEROY Date of Birth: 03 SEP 1926 Mother Maiden Name: HOVLANDCounty of Birth: FREEBORN NELSON, KENNETH LEMOYNE Date of Birth: 18 DEC 1924 Mother Maiden Name: HOVLANDCounty of Birth: FREEBORN NELSON, KNUTE HENRY Date of Birth: 01 JUL 1921 Mother Maiden Name: HOVLAND

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan da se ut for at det omtrent som dette:Barakias Nilsen Natland, som var min oldemors yngste bror, ble gift tidlig med Barbro Helene Gjersvik fra Tysnes. De emigrerte i 1894. De hadde da sønnen Johannes, født 3.6.1893. Barakias må ha dødd tidlig, for Barbro Helene blir gift igjen allerede i 1901.Johannes, eller John, blir gift med Marta f Hovland. John dør i 1975. Marta i 1941.De får to barn (som lever ved C 1930); Knut Henry i 1921 og Bernice Clarine i 1928.Knut Henry blir gm Doris Mae Lien og de får sønnen Keith Robert i 1945. De bor i Freeborn, Minnesota. Knut dør i 2002.Bernice Clarine blir gm Delmar Lynn Schmitt og de får sønnen David Bruce i 1950 og datteren Lynn Dean i 1952. De bor i Freeborn, Minnesota.Keith Robert, David Bruce og Lynn Dean er da mine firmenninger.Takk for utmerket hjelp!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Detter er vel da dødsfallet til Doris Mae i 1990Doris M. Nelson Birth Date: 22 Mar 1924 Death Date: 25 Apr 1990 Death County: Freeborn Mother's Maiden Name: FosnessCertificate Year: 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lurer på om dette kan være Lynn Dean Schmitt f 1952 sin vielse Name: Lynn D Schmitt Gender: Male Birth Date: abt 1953 Age: 21 Spouse: Marykay Ferrise Gender: Female Spouse Birth Date: abt 1951 Spouse Age: 23 Marriage Date: 2 Feb 1974 Filing Location (County): Ramsey State: Minnesotaog dette David Bruce Schmitt f 1950 sinName: David B Schmitt Gender: Male Birth Date: abt 1950 Age: 19 Spouse: Christine Shoberg Gender: Female Spouse Birth Date: abt 1951 Spouse Age: 18 Marriage Date: 14 Jun 1969 Filing Location (County): Ramsey State: MinnesotaMen det er det vel vanskelig å dokumentere.Så blir en Keith Robert Nelson f 1945 gift herName: Keith R Nelson Gender: Male Birth Date: abt 1945 Age: 23 Spouse: Julene K Wilhelm Gender: Female Spouse Birth Date: abt 1949 Spouse Age: 19 Marriage Date: 21 Dec 1968 Filing Location (County): Freeborn State: Minnesotaog skilt herName: Keith R Nelson Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1947 Age: 26 Spouse Name: Julene K Nelson Gender: Female Estimated Birth Year: abt 1951 Age: 22 Divorce Date: 17 Sep 1973 Divorce County: Freebornså er det en med samme navn som blir gift igjen her i 1978Name: Keith R Nelson Gender: Male Birth Date: abt 1946 Age: 32 Spouse: Susan M Olson Gender: Female Spouse Birth Date: abt 1949 Spouse Age: 29 Marriage Date: 21 Oct 1978 Filing Location (County): Hennepin State: Minnesota Det er mange ved navn Keith R Nelson, så den skal ikke bli lett.Så ser jeg at Lynn Dean er en gutt, og ikke en jente, slik jeg trodde. Jeg har nemlig en amerikansk venninne som heter Lynn.Da ser det ut for at jeg skal få på plass barna til Lynn Dean og David Bruce også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så vidt jeg kan se må Barakias ha dødd, eller evt ha blitt skilt, mellom 17 Feb 1899 og 12 Jun 1900, da Census 1900 ble registrert.Jeg lurer dessuten på om Barbra Gjersvik er ansatt i Becker Jail i 1900. Hun er oppført som gift 12 Jun 1900. Hun ble gift 3. gng 1. Jul 1901.Jeg har nå sjekket FT 1900, i tilfelle Barakias og/eller John skulle være i Norge i 1900. FT 1900 ble tatt opp i desember 1900. De er ikke der.Jeg har bladd gjennom alle protokollene for Detroit, Becker, Minnesota, der vi finner Barbra i 1900, og alle for Albert Lea, Freeborn, Minnesota for 1900, der familien jo bodde. Og hvem andre enn min farfar Ingold Mæland finner jeg 11 Jun 1900 i Distrikt 41, Albert Lea Ward 1, hos familien Thune. Seiler! Ingold emigrerte sammen med Barakias i 1899. Da vet vi at farfar fortsatt var i USA, men i desember 1900 var han tilbake i Bergen som skredder, og bodde i Nøstegaten. Hva betyr al i rubrikken for Naturalisert?Jeg har også sjekket utreise fra Norge mellom 12 Jun og Des 1900, men heller ikke der er de, Barakias og John, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Som nevnt i innlegg 15 er Barbra Gjersvig den 12. juni 1900 ansatt ved et hotell i Detroit village, Becker county, Minnesota.Hotelleieren heter Edward McMeal, gjestene på censusdagen den 12. juni 1900 er listet som 'boarderers' og de ansatte som 'employees'.Vi har altså ikke funnet spor etter Barakias etter at han ankom USA i 1894 som 'Barakias Fatland' (innlegg 2). Dro han tilbake til Norge, eller til andre jaktmarker ? (Mitt Ancestry.com-abonnement er begrenset til USA).For å kunne være helt sikre på Barbra Gjersvig funnet i 1900 census må vi finne ut om hun og Barakias giftet seg i 1891, og om hun fødte et barn som ikke var i live den 12. juni 1900.Jeg fant ikke ekteskapet deres i Tysnes kirkebok, hvilke andre steder kan ekteskapet med Barakias være inngått? (Ev. borgelig vielse?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg har ikke funnet vielsen deres. Ei heller vielsen eller dødsfallet til hennes første mann, John Samson Opdahl i 1886. Men, jeg må lete litt mer. Jeg har også søkt etter vielsen i Fana, der Barakias var fra. Den var ikke der heller. Ei heller i Bergen. Jeg har søkt i Skipslistene for 1900 etter Barakias. Han er ikke der. Han står oppført som matros ved Johannes dåp i 1893, lenke i (16).Du skriver at vi ikke vet noe om Barakias etter emigrasjonen i 1894. Jo, vi vet at han må ha vært hjemme en gang mellom den emigrasjonen og den neste, februar 1899. Men da er ikke Barbro og Johannes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og her er foreldrene til Barakias og hans søsken i 1875-tellingen på Natland nedre nr. 29a i Fana.Nils Nilsen m hf g Selveier og Gaardbruger 1832 Samnangers Sogn Os Pgj. bAnne Monsdatter k Hans Kone g 1832 Samnangers Sogn Os Pgj. bMons Nilsen m s ug Hjælper Faderen 1858 Samnangers Sogn Os Pgj. bKnud Nilsen m s ug Hjælper Faderen 1860 Samnangers Sogn Os Pgj. bNils Nilsen m s ug Hjælper Faderen 1862 Samnangers Sogn Os Pgj. bBerenias Nilsen m s ug 1864 Birkelands Sogn Fane Pgj. bBarakias Nilsen m s ug 1873 Birkelands Sogn Fane Pgj. bAnne Nilsdatter k d ug 1868 Birkelands Sogn Fane Pgj. bMonsine Nilsdatter k d ug Hjælper Moderen 1857 Samnangers Sogn Os Pgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mor til Barakias, Guro Heljesdtr. døde i 1886 som vilkårskone, betyr det at hun var enke?Rolle Stilling Fnamn Enamn Bustad Kj. F.årAvdød Vilkaarskone Guro Heljesdtr. Opdal k 1822Dødsdato: 20.09. 1886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det som står i Tysnes 3 her:'Dette står på side 304 under Stora-Gjersvik, bnr 2. Barbro Helene (1863-1941/42) vart g 1. 1886 m John Samsonson Opdal, bnr 4, g 2 1891 m Sakarias Nilson Natland i Fana. Dei fekk son Johannes i Gjersvik 1893, og utvandra til Amerika 1894. Komne til Midtvesten stakk han av. Barbro vart då g tredje gong med ein Theodor Grefsheim. Dei farma aust for Emmons, Minnesota. Son Ole Grefsheim vart g m Anna Pedersdatter Solheim (bnr 4). John Nelson, i andre ekteskapet, vart g m Marta Hovland. Far hennar Knute var frå Hovland bnr 7.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Se på denne karen:You are here: Search Census U.S. Census 1900 United States Federal Census Minnesota Freeborn Albert Lea Ward 1 District 41 side 14 nederste person.Virker ikke den litt pussig. Gift, men bor helt alene, ingen andre på adressen. Barakias var jo kanskje ikke et så greit navn, ihvertfall ikke om han ønsket å være in cognito. Han har tydeligvis enten vært helt uegnet til å gjøre rede for seg, eller så har han vært usikker mht hva han skulle oppgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ikke alle gifte bor sammen av forskjellige årsaker, da som nå.Hvis Barakias stakk av fra familien så dro han vel lenger enn innen samme county? 1900 United States Federal CensusName: Charles Nelson Home in 1900: Albert Lea Ward 1, Freeborn, Minnesota Age: 26 Estimated Birth Year: abt 1874 Birthplace: Minnesota Relationship to head-of-house: Head Race: White Occupation: View ImageHousehold Members: Name Age Charles Nelson 26- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, du kan så si,Men at han kan ha funnet på å endre navnet sitt fra Bakarias til noe mer vanlig, er vel ikke så usannsynlig.Nei, jeg tror vel kanskje at vi må gi opp letingen etter Barakias, men at det ikke skal være mulgi å finne sønnen John, synes jeg egentlig er mer merkelig. Der er en i passe alder, som oppgis å være nevø i familien, -mener de het Ofstad el noe lignende. Skal se om jeg finner han igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er John i 1905 i Nunda, Freeborn, sammen med moren som nå er gift Grefsheim.Name: John Nelson Census Date: 26 Jun 1905 County: Freeborn, Locality: NundaBirth Location: Norway Gender: MaleEstimated Birth Year: abt 1893 Race: WhiteFather's Birth Location: Norway Mother's Birth Location: Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tok en titt på Grefsheim-familien i 1900, om de kunne ha en fostersønn. Der bor en nevø på 5 år, men navn og fødested ligner overhodet ikkeName: Nelse Sorbo Home in 1900: Nunda, Freeborn, Minnesota Age: 5 Estimated Birth Year: abt 1895 Birthplace: Iowa Relationship to head-of-house: Nephew Race: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ut som denne Nels Sorbo, født i Iowa i 1895, og som bodde hos tante og onkel Ole og Jane Grefsheim, fremdeles bor hos dem i 1920 census - de har nå flyttet til North Dakota. Han er oppgitt som deres sønn, kan altså være adoptert.Nedenfor står det at Jane er født i Norway, men på det håndskrevne originaldokumentet står det korrekte, at hun er født i Minnesota. Kansje er det Nels' biologiske mor som var født i Norge ?1920 United States Federal CensusName: Nels Gufeheim [Nels Grefsheim] GrefsheimHome in 1920: Sharon, Steele, North DakotaAge: 25 years, Estimated Birth Year: abt 1895Birthplace: Iowa Relation to Head of House: Son Father's Name: Ole N Father's Birth Place: Norway Mother's Name: Jane Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: Single Race: White Sex: Male

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.