Gå til innhold
Arkivverket

[#61907] Anders Olai Risholm til USA 1907

Gjest Jarle Grøhn
 Del

Gjest Jarle Grøhn

Anders Olai Risholm f. 1887, d. 1960 var en fisker som bodde i Fjell i Hordaland.Han reiste den 6. April 1907 fra Bergen til Helena, Montana for å tjene penger som jernbanearbeider, og reiste med skipet 'Cunard'.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=60352&merk=60352#ovre>LenkeDen 23. Mars 1915 reiste han til Amerika igjen etter at han hadde vært på besøk i Bergen. Han bodde da i New York og jobbet som sementarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Ja det må være han du har funnet, takk for hjelpen. Faren hans het Mons, så det er derfor det står at han etterhvert blir kalt Olof Monson i 1926. Han ble også født 16.4 1887.Noen som finner ham i folketellingene (eller andre steder) også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Dette er vel kona til ein anna Anders Risholm?*************************Journal News, The (Westchester County, NY) - January 11, 2006----------------------------------------Deceased Name: RISHOLM, MARGIT G.Margit G. Risholm died Saturday, January 7, 2006, at her home in New City. She was 84. Mrs. Risholm was born April 11, 1921 in Hovik, Norway to Victor and Anna Andersen. She was the widow of Anders Risholm. She attended business school in Norway and immigrated to the United States after World War II, where she met and married Anders in 1948. Mrs. Risholm was a resident of New City since 1959, before that she lived in Brooklyn, NY. She was a founding member of the Nanuet Lutheran Brethren Church where she served as a Sunday School teacher, a Deaconess and was active in the Ladies' Aid Society. Mrs. Risholm was a homemaker, beloved wife, mother, mother-in-law and grandmother, and a friend to many. Margit was unusually energetic and a positive influence for us all. Survivors include her son Norman and his wife Gerd Torhild of Fevik, Norway; a son Robert of Nanuet; a daughter Ellen and her husband Matthias of Dortmund, Germany; two grandchildren Petter and Maria, and a sister Ragnhild. The wake will be Friday, 2 to 4 and 7 to 9 PM at the Higgins Funeral Home, 321 So. Main St., New City. The Funeral Service will be at 11 AM Saturday, at the Nanuet Lutheran Brethren Church, 107 Middletown Road in Nanuet. Burial follows in Germonds Cemetery in New City. MICHAEL J. HIGGINS FUNERAL HOME 321 So. Main St. New City (845) 634-6110MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Anders Monsen Risholm Arrival Date: 3 Apr 1915 Estimated Birth Year: abt 1888 Age: 27 Gender: Male Port of Departure: Bergen Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Kristianiafjord Port of Arrival: New York, New York Nativity: Nrw Line: 7 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_2404 Birth Location: Nrw Birth Location Other: fjeld Page Number: 76 Skal til Bridgeport, Conn. Har tidldigere vært i USA, 1907-1914. Skal til venn Theodore Thomsen, Bridgeport, Conn.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Olay Rishohn [Olay Risholm] Age in 1910: 23 Estimated Birth Year: abt 1887 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Brooklyn Ward 29, Kings, New York Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1907Household Members: Name Age Eric Muthley 23 Marrie Muthley 25 Elsie Muthley 1 Olay Rishohn 23Jobber som carpenter, house building.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.