Gå til innhold
Arkivverket

[#61910] Jakob Olesen f. 1873 og Aletta Abrahamsdtr. Vedvik f. 1874- deres søsken?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne søskena til Jacob Olesen Vedvik f. 1873 og Aletta Abrahamsdtr. Vedvik f. 1874. På dette tidspunkt var nok disse hjemmehørende i Selje sogn. Jeg har fått info om at noen av søskena til disse reiste til USA, men hvem reiste? og til hvilken søskenflokk tilhørte de som reiste.Her er Jakob i 1900, da var han gift med Karoline (hun døde ca 1905) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser i Kb for Selje, bare et barn til Ole Joh.Jacobsen Vedvik, død 75 år 1922 og Elisabet Rasmusdtr. Vedvik,død 72 år 1912, og det er Jacob Andreas Olsen, som fikk skøyte av faren i 1899, gift 2g med Alette Abrahamsdtr. Aletta Elisa født 11/1-1880, hadde 2 søsken, Samuline Martine 9/9-1873 og Ingeborg Pernille 5/10-1876.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, det kan være mulig at Jacob Andreas var enebarn, men det som forundrer meg er at da sønnen Olav Vedvik reiser til USA den 8. febr. 1926 så opplyser han på Ellis Island at han skal til sin onkel. Vel, det kan tenkes at moren Aletta hadde søsken som reiste til USA, men selv om Ole J. Jacobsen Vedvik bare hadde ett gjenværende barn her i 1922, så kunne noen av hans barn ha reist til USA tidligere?Dette er bare mine tanker, for jeg finner det merkelig at Olav oppgav at han skulle til en onkel hvis han ikke hadde noen onkel i t.d. Nord Dakota som han reiste til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser at Olav Vedvik, er født 1907, han er ikke å finne i Kb på Skannede Kirkebøker, men er da trolig sønn av 2 kona Alette, da første kona dør i 1904, og 2 giftermålet til Ole ikke er å finne på nettet. Det står i BB for Selje Vedvik bruk nr 19, at Ola Jakobsen er brukar no, ugift.Jeg ser av KB for Selje at Jakob Olsen dør 23/-1931, da lever kona Aletta A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Så alle barna fra dette ekteskapet ble nok døpt i Nord-Vågsøy. Men så var det søskene til Aletta og Jakob, er det mulig å finne om det var flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan Olav ha hatt en grandonkel som reiste til Amerika? Dersom faren var enebarn, så var der ingen på den siden som kunn ha reist. Dersom moren bare hadde to søstre som begge ble værende i Vågsøy, da gjenstår bare den muligheten at det var snakk om en grandonkel og ikke en far eller morbror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg trur at foreldra til Alette var:Abraham Pedersen Vedvik f. 13.02.- 1851 og Olina Andrea Ingebrigtdtr. Vedvik f. på Åsebø i Eid 22.05.-1844De hadde barna:Peder Vedvik f. 1887Samuline Kongsvik f. 13.01. 1885Alette Vedvik f. 11.01. 1880Ingeborg Horn f. 1876 Foreldra til Jakob Andreas Vedvik var:Ole Johan Jakobsen f. 01.10. 1849 gm Lisbeth Rasmusdtr. Vedvik f (Erichsen) 07.06. 1841De hadde barnaAnna VedvikJesn Olsen VedvikJakob Andreas Vedvik f. 16.12. 1873Om de var flere søsken vet jeg ikke noe om, men det hadde vert veldig interessant å funne ut hvem som drog til Amreika i denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan noen hjelpe meg med å finne fødselsdata på Jens Olsen Vedvik evn også Anna?Det ser ut som om Alette hadde to søstre som het Samuline, det er mulig at dette er korrekt og det finnes etter det jeg har fått info om.Disse som finnes på denne listen bodde i USA, men kan disse ha et slektsforhold til den familien som jeg søker etter?Jeg har i dag fått denne info'en fra en kontakt i USA.Vel, dette er litt rart. I går da jeg søkte etter Vedvik, fikk jeg ingen treff, dvs, null, ikke noe, ni chivo, nada, zero, nothing. Såååååååååå, idag da jeg søkte etter Vedvik, med akkurat de samme karakterene, fikk jeg massevis av Vedvik, 80 av dem. Jeg skulle ikke bli overrasket over det med Ancestry.com, det har hendt noen ganger før når jeg søkte etter noe. Noen dager virker det, andre dager virker det ikke så godt, selv om jeg ikke gjør noe annerledes i det hele tatt.Jeg har i hvert fall funnet ham. Han står i immigasjonslista som Oluf J. Vedvik. Filene er vedlagt. Se nummer 28. Han sa at han er på vei til Lansford, ND hvor onkelen sin bor . . . Jens Ve(d)vik. Lansford ligger i nord North Dakota, omtrent 30 km sør for grensen med Canada.Jeg har forresten snublet over noen Vedvik til som også kommer fra Selje. De er Gustava Vedvik, 21, fars navn er Gotfred Vedvik som bor i Raudeberg; Jacob L. Vedvik, 20, brors navn er Andreas Vedvik i Raudeberg; Johan S. Vedvik, 49, kona hans het Sameline Vedvik i Raudeberg. Disse tre menneskene reiser til forsjekllige steder i Wisconsin. Gustave reiser til sin bror, Paul Gotfredsen i Edgerton Wisc.; Jacob L. reiser til broren sin, Nils Vedvik i Madison, Wisc; Johan reiser til sin venn, Berge Teilevik i Cambridge, Wisc.Fant ikke hverken Olaf eller hans onkel Jens i FT'en for 1930. Navnent deres var muligens stavet på noen forskjellige måte i FT'en. Skal prøve igjen litt senere, kanskje blir Ancestry litt mer samarbeidsvillig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her tror jeg at jeg har funnet foreldrene til Ole. Lenke Og her dukker også søskene Jens og Anna opp. Siden det er oppgitt at Jens er 14 år i 1865, så antar jeg at han kan ha blitt født i 1851. Kan det være denne Jens som bodde i Landsfrd i Nord Dakota og som kalte seg for Jens Vevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Dette var en veldig ensidig debatt, men jeg legger til noen opplysninger som kanskje også andre er interesert i? og kanskje finnes det noen som kan vise meg om dette stemmer med den Jens Olsen Vedvik som jeg har info om?Jeg har fått dette fra USAHer er noen opplysninger til angående Jens Vedevig. I følge stamtreet . . .Rachel Julia Vedevig, b. 7 Nov 1893, Jackson cty, MN, d. 7 May 1985, Lansford, Bottineau, ND. Giftet seg 8 Oct 1919 in Lansford, Bottineau, ND med Hugh William Middaugh, b. 3 Oct 1887 in Montrose, Henry, Missouri, d. 13 Mar 1957 in Lansford, Bottineau, North Dakota. Jens Vedevigs første kone, Katherine Dorothea Hendrickson, b. Trondheim, Norge, d. 11 Jan 1888. Vielsesdatoen er 11 May 1884 in Eagle Grove, Iowa. Dette var Katherines annet giftemål. Hennes første mann var Jon Benjiman Aarstad, b. nov 1845 i Trondheim, Norge, døde 11 Jan 1882 in Eagle Grove, Iowa. Deres barn: Anna Aarstad, født i Norge; Rachel Ragnild Vedevig, født 28 Oct 1878 (antakelig i Norge); Astrid Esther Vedvig (sic), født 5 May 1880 in Norge; John Aarstad, født 1886 in Eagle Grove, Iowa.Så, Jens giftet seg to ganger: 1. Katherine (i 11.mai.1884); 2. Gurine Vik (i ca. 1887) og, Katherine giftet seg to ganger: 1. Jon B. Aarstad (i ca. 1875 i Norge ); 2. Jens Vedvig (Vedevig) (i 11.mai.1884).Noen barn til Katherine og Jon Aarstad har som etternavn Vedvig eller Vedevig og andre bruker Aarstad (skrevet Aarsted). JegJeg sendte en meldiing til de to personene som stilte stamtreet på Ancestry, min har ennå ikke fått svar.Det står i stamtreet at Rachel Julia Vedevig er datter til Jens og Gurina. Det som er forvirrende er at jeg ikke har funnet denne Rachel Julia med familien i det hele tatt. Hvis hun var født i 1893, skulle jeg ha funnet henne i FT'en for 1900 da hun var 7 år gammel, eller i 1905 da hun var 12 år gammel. Hvis hun er faktisk datteren til Jens og Gurine, var hun 19 måneder yngre enn Carl og 12 måneder eldre enn Rucker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.