Gå til innhold
Arkivverket

[#61913] 2. verdenskrig; Minnesmerke over falne sjøfolk; er der det i Stavanger?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Min grandonkel Knut Martin Mæland døde i 1942. Se også debatt Lenke1) Er der minnesmerker etter falne sjøfolk i Stavanger?2) Det sies at båren ble tatt hjem til Norge og at ham fikk en grav i Stavanger. Noen som aner hvor den kan være?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Minnesmerker er det vel mange steder i landet vil jeg tro, også i Stavanger. Så det er det jeg er ute etter. Knut hadde bostedsadresse Stavanger.Her er om minnsmerket i Bergen:'KRIGSEILERNES MINNESMERKE I BERGEN - Shetlands-Larsens brygge, Torgutstikkeren, Bergen 2003-2004/ Konsulent: Hans-Ove Granath Steinabeid utført av Johansen Monumenthoggeri, Skjeberg Nordstjernen Minnestein utført i Granitt (Ice green) Format: Diameter 300 cm x høyde 75 cm Heller og brostein av diverse typer stein er integrert i eksisterende belegning og danner en stråleform rundt skulpturen. Monumentet viser navn, fødsels- og dødsår for 516 sjøfolk fra Bergen som omkom under 2. verdenskrig. Stedet skal danne en verdig ramme for de etterlatte som vil minnes sine falne, et sted for 8.mai markeringer og samtidig kommunisere et håp for fremtiden. Nordstjernen (Polaris) På den nordlige halvkule roterer alle stjerner på himmelen rundt Nordstjernen. Den var det eneste faste punkt på himmelen for Krigseilerne da de stod på dekk om natten. Siden den også markerer himmelretning nord, ble den et sterkt symbol. Et symbol for håpet om å komme hjem. Halvkulen er ikke hel. Den er fragmentert og viser de 4 himmelretninger. Stjernen viser mot nord. Formen kan også assosieres med et øye. Et blindt øye eller vitner til historien og vokter over freden. Det hvite som ‘stråler’ ut fra formen (brostein) Er laget for å bryte opp den strenge og innadvendte formen. Den kan symbolisere lyset, kosmos, eller hver enkelt av de 516 sjøfarerne som er nevnt på minnesmerket. Skriften er plassert i spiral og danner en sirkel rundt skulpturens midtpunkt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg virket kanskje litt negativ i innledningen i forrige innlegg. Det var ikke meningen. Jeg er imidlertid klar over Minnehallen, og har selv funnet opplysninger om onkel Knut der. Men så lurer jeg altså på om der er reist fylkesvise eller kommunale minnesmerker, lik det vi har i Bergen, andre steder i landet, og i tilfelle med Knut, i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

I Telavåg i Sund ligg Nordsjøfartsmuseet, og eg trur det er eit minnesmerke over falne nordsjøfararar i tilknyting til det, og sikkert over offera frå Telavåg.Eg har dessverre ikkje vore der enno, men håpar å komme dit ettersom fleire i den nære slekta kom vekk på Nordsjøen under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kikket på Gravminner igjen. Der er det gravminner med henvisning til Minnehallen i Stavern i Sandnes, Haugesund, Vindafjord, Egersund, men ike i Stavanger, dvs der er ikke gravminner digitalisert fra Stavanger.Takk for at dere bidrar i denne tråden.Er det noen som har Guri Hjeltnes´bøker om Handelsflåten i Krig 1939-1945?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.