Gå til innhold
Arkivverket

[#61922] Store Sandviken


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Min 4x tip-oldefar eide Rode S1-88 i 1801. Det ble holdt skifte etter han i 1838 på Store Sandviken, så jeg har grunn til å anta at S1-88 er en plass under Store Sandviken. I databasen Overgang rode-gatenavn i Bergen 1906-1907 ser jeg at S1-88 er Frydenlundsveien 2b, men den gaten finner jeg ikke i Cappelens bykart for Bergen. Er den rivet ned eller har den fått ett annet navn?Spørsmål: Hva befinner seg i dag på samme sted og hvor mange plass la der egentlig under Store Sandviken?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Barbara.I 1900 hadde man fortsatt disse adressen i Frydenlundsveien Frydenlundsvei 1, 3, 2a, 2b, 22, 28, 9, og de hørte alle til Sandvikskirken og tellekrets 78.

bilete5409.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litteratur om Frydenlund:Frydenlund Minner om gamle hus og haver i Bergen. / P.B.G. (I: Urd 40(1936), s. 1350 ill.) Bjerknes, K.: Frydenlund : bygningen og dens historie (I: Gml. Bg. årb. 1951, s. 21-39 ill). Stoltz, G.: Frydenlund : eiendommen og dens eiere (I: Gml. Bg. årb. 1951, s. 7-20 ill). Frydenlund (I: Eldr. Berg. ark. b.5, bl. X-XX ill.) Aarberg. J.: Om Hoffmannsgård og Frydenlund (I: Sandviksgutten 8(1968)nr 1, s.1-4; nr 2, s.2-5 ill.) Fægri, K.: Haven på Frydenlund (I: Gml. Bg. årb. 1976, s. 27-42 ill.). Frydenlund (I: Trumpy, s. 37-39 ill.) Fett, T.: Frydenlunds eldste bygningshistorie (I: Gml. Bg. årb. 1987, s. 48-57 ill.). Minner fra Stoltzehagen (I: Sandviksgutten 27(1997)nr 1, s. 4-5 ill.)Bilder: LenkeDet lille huset foran 2A på bilde nr 1 og 2 er 2B. Adressen i dag er Sandviksveien 65.Ellers så er Frydenlund Lystgård, hovehuset, i dag plassert på Gamle Bergen Museum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Torod og Arnfrid,tusen hjertelig takk for den oppklarende lenken, for den fine artikkelen og kortet. Det var hyggelig.Jeg vet ikke om det er riktig men jeg husker å ha lest noen sted at Neevengården sykehus er blitt bygd på Store Sandviken. Da var det vel slik at garden StS omfattet en ganske stor område i Sandviken?Gjennom Google fant jeg ut at Byarkivet i Bergen har et 'Cart over Store Sandvigens Grenser med de indenfor samme beliggende Gaarder og Pladser nordenfor Store Sandvigens Mølle Elv, 1819', men dessverre ser det ut som om det ikke er tilgjenglig i internettet. Det var synd.Hilsen Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det gikk om hverandre :-)Takker også for literaturhenvisninger. Lenken virker dessverre ikke som den skal.Neste gang jeg besøker Gamle Bergen Museum skal jeg ser spesielt nøyaktig på Frydenlund Lystgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

For en flott fotografi! Huset er nær sjøen. Det passer godt. Min forfar var repslager, senere 'færgemand'.Min e-post adresse: baelose@web.deMvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, se på fotoet, følg veien nordover til 2. blokk på tvers av veien på høyre side. Gå over veien til venstre side av den. Der starter Reperbanen i Sandviken. Her er en artikkel LenkeHan har nok arbeidet der.

bilete5413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror du har fått det meste, Barbara, så finner du mer ved å søke på Google. Vi har bl a flere reperbaner intakte i Bergen.En liten rettelse:I (6) skriver jeg at det lille huset foran 2A på fotoene fra UBB er 2 B. Det er nok feil. Det huset er nok nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Imidlertid har jeg igjen prøvd å finne ut hviklet område Store Sandviken omfattet ved 1800-tallet.Jeg husket riktig at Sandviken sykehus ble bygd der: [url="http://www2.bergen.kommune.no/byarkiv/byarkivet.jsp?URL=>Lenke /servlet/byarkiv.VisTemaord?temaord_id=771 'Store Sandviken gård med underbruket Nyhavn ble innkjøpt for kr. 40.000. Byggearbeidene startet høsten 1887 og i 1891 var asylet ferdig'Men jeg visste jo ikke hvor Frydenlundsveien var. Så jeg trodde det befant ser i nærheten av sykehuset.Etter det jeg finner nå på Google ser det ut som om Store Sandviken var en hel forstad: Lenke 'Bygningsloven fra 1830, som også var gjort i gjeldene for ”forstaden Store Sandviken” påbød bl.a. at smugene skulle være 14-20 alen brede og at alle gatene skulle være rette og åpne i begge ender. Men dette kan ikke sjømennene, håndverkerne, reipslagerarbeiderne eller andre som bygget i Sandviken ha tatt særlig alvorlig.'Jeg vet ikke om jeg forstår det riktig at Herman Garmanns slekt eide 'gården' fra 1660-1850 LenkeI hvert fall var min forfar eier av S1-88, som må være identisk med Sandviken store Toppe Fosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Øijorden

Det ligger ute mange bilder over Sandviken i vedlagt link. Ved søk Frydenlundsveien får vi opp bilder av Frydenlundsveien 2A der noe av hus 2 B vises bak 2A. Ved søk Sandviken er det 711 treff, er du heldig finnes det et bedre bilde der. http://www.ub.uib.no/bilder/Hilsen Kjell Øijorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk til deg også, Tor. Det er samme lenken som i innlegg 10. Jeg har stor glede av å se på UIBs billedsamlingen, også fra Nøstet.Hilsen Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.