Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tore Johansen

[#61934] Vrål Anundsen Ljøterut/Vrål Knutsson Ljøterud ca. 1650

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

I bygdebok for Sauherad leser jeg på side 348:16/6 1646 gjorde fem lagrettesmenn i Sandsvær det kjent at på eit arveskifte på Ljø-terud hadde Vrål Anundsson på Ljøterud og systera Tore Anundsd. på Haugholt skifta laust og fast gods. 10/7 1649 skøyta Steinar Eivindssonpå Forberg i Bø part i Haugholt til Vrål Anundsson Ljøterud. På side 349 i samme bok leser jeg:I 1647 åtte Tarald Taraldsson 3 tn. i garden, Vrål Knutsson Ljøterud i Sandsvær 2 tn. 2 mæler og Eilev Hovdejord i Heddal i mæle. Same ei- garar var det i 1650. Vrål hadde fått parten sin på skiftet etter faren i 1618. Spørsmålet mitt blir da: Var det to bla Vrål på Ljøterud med eierparter i Haugholt på samme tid? Er det noen sitter på fasit på dette?Mvh Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Johansen

Etter en forventningsfull tur på biblioteket idag på jakt etter de tvende Vrål, gikk man like skuffet hjem igjen. Fant en henvisning i registeret til NST, hvor det ble henvist til et hefte der, men der sto ikke men enn de tre ordene i registeret om Ljøterud.Ved søk søk i Distreff på DIS dukker de samme tvende Vrål opp: Fornavn Etternavn Sokn Fylke Periode Info om Nr Vrål Knutson Ljøterud Ytre Sandsvær Buskerud f.1567 Fornavn Etternavn Sokn Fylke Periode Info om Nr Vrål Anundsson Hedenstad Buskerud 1626-d.1664 Vrål Anundssøn Hedenstad Buskerud 1626-d.1664 Vrål Anundssøn,ljøterød,sandsvær Ytre Sandsvær Buskerud 1626-d.1664 Vrål Anundsson Ytre Sandsvær Buskerud 1626-d.1664 Vrål Anundssøn Øvre Sandsvær Buskerud 1626-d.1664Kan noen hjelpe med å klargjøre deres opphav, ektefeller og ev. barn og barnebarn?Har de f.eks felles opphav? Jo mer jeg ser på hva som står i BB for Sauherad opp mot opplysninger fra Sandsvær, blir jeg mer og mer forvirret. Var de samtidige eller var det en generasjon eller to imellom?Mvh Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Bjørn Darrud

HeiSauheradsoga er generelt ikke helt etterrettelig i denne tidspoken.Det ser ut som det som står på side 348 i bind II er feil mhp patronymikon. Det skal nok være Knutson/Knutsdtr og ikke Anundson/Anundsdtr. Du finner de samme barna til Knut listet opp i 4 avsnitt på side 349.Mvh Ole Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Johansen

Hei Ole BjørnDet var noe slikt jeg hadde mistanke om, er du da av den mening at det ikke var noen Vrål Anundsen på Ljøterud på det aktuelle tidspunkt? Jeg har sett det opereres med en slik andre steder. Eller kan Anund Knutsson ha hatt en sønn kalt Vrål? Som i tilfelle blir nevø av Vrål Knutsson?Mvh Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.