Gå til innhold
Arkivverket

[#61937] Claus Jonsen Fause Stranda 1801.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei. Jeg trenger en eller flere gode hjelpere nå. Claus er på Fause i 1801 med sin sønn og hans familie. Claus Jonsen er enkemann, 65 år, hans sønn Jon Clausson er 37 år, gift med Karen Knudsdtr. Wiehammer, 2 barn nevnt i 1801 Anne Jonsdtr. dp.2.2.1796,Stordalen, n. 4/1801, så kommer Carl Elias n. 2/1801, ham finner jeg ikke døpt i Stranda, Stordalen, Ørsta de får et 3. barn Marit Jonsdtr, dp. 28.7.1811 i Stordalen.. Har sett etter Claus Jonsen i ekstraskatten 1762, men finner ikke Claus nevnt i, Økstra, Stordalen Norddalen og Stranda.Sønnen Jon Clausson og Karen Knudsdtr.dp. 13.11.1772 i Strandens krk., gifter seg i Stranda i 1794 og hun er datter av Knud Jacobsen Wiehammer, Stordalen og Kari Rasmusdtr.Er der noen som vet hvor Claus Jonsen kommer fra? Skulle gjerne fått oppl. slik jeg kan følge dem lenger tilbake.Kan noen hjelpe, på forhånd tusen takk.Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Her er vel Carl Elias døpt, 4 august 1799 i Stordal Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Stranda, Ministerialbok nr. 520A01 (1759-1801), Fødte og døpte 1799, side 360-361. Permanent sidelenke: Lenke Moren er kalt Anne Knutsdatter, men faren er Jon Clausen Fause.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det blir døpt en Jon i Norddal i 1766, faren er Claus Yttredal, Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Norddal, Ministerialbok nr. 519A02 (1760-1770), Kronologisk liste 1766, side 47-48. Permanent sidelenke: Lenke, kan dette være rett Jon?Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Claus Jonsen Yttredal trolovet med Brite Andersdatter i 1766 Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Norddal, Ministerialbok nr. 519A02 (1760-1770), Kronologisk liste 1766, side 43-44. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Tusen takk Kirsti.Det er 2 år i forskjell etter oppgitt alder på Jon Clausson som var 37 år i 1801, men det tar jeg som vanlig på den tiden. Jeg får prøve å gå ut å nøste på den tråden du har gitt meg og se hva som skjer, men skulle gjerne har visst hva dato det står på latinsk på dåp av Jon og cop.. av foreldre, kan noen hjelpe meg videre. Jeg er fremdeles mottakelig for fler oppl. angårende Claus Jonsen med sønn Jon, andre barn, hvor bor de, er der bygdebok der som kan gi fler oppl. Tusen takk.Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

God morgen.Jeg fant ut i dag tidlig at Yttrestøyl ligger til Ørsta, har boken hjemme, men der er ikke noe som sier at Claus Jonsen hører hjemme der, kanskje i tjeneste. Kan noen opplyse meg hvor i Møre og Romsdal fause ligger og hvor det hører til. Brite Andersdtr. som det står Ørsta på, ja Ørsta er stort får bruke tid å lese igjennom Ørstaboken, hun skal jo være død i 1801, da Claus er enkemann. Har sett etter i Ørstavik, fant ikke noe som tilsa at hun skulle høre hjemme der, har noen tips til meg angående leting. Fin formiddag fra Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Fause/Fausa ligger i Stranda kommune, nord for sentrum.I Stranda Bygdebok, første del, utgitt i 1954, står det på s 452 under Fausa, Klasgarden.Jon Pederson 1703 - 55 g. 1736 m Anne Serkvidsdatter Helsem. Sersjantg. 1704 -72 4barnKlaus Jonson 1745 - 1813 g 1763 m Berte Andersdatter (Hove) 1745 - 1800 3 barnJon Klausson 1763 - 1835 g 1795 m Kari Knutsdatter Vidhamar 1772 - 1850 9 barn Jeg har ikke sjekket opplysningene opp mot kirkeboka, men ser her at årstallet for giftermålet mellom Jon og Berte er forskjellig i bygdeboka og kirkeboka, så de bør kontrolleres.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Kirsti.Jeg satt i kveld og tok for meg kirkebok for Norddal, 1736 og der fant jeg på side 6- John Havorsen blir copl. sept.-okt. 1737 med Brite Ellingsdtr. der sto Døvingen. Nederst på neste side står John Halvorsen sin s.Claus blir dp. 3.sønd. i adv. 1737.I 1741 får de også en sønn som blir dpt. Ellend, da ser det ut for at det står Stusets.Har du navnene på de barna som står n. i boken hvor du fant dem på Klasgården?Takknemlig Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Desverre så er bygdeboken mangelfull, som mange er. Det står kun navnet på de som ble på gården.På FS finner vi disse barna av Klaus og BerteAnders døpt 2 april 1769 StrandaBrite Maria 22 jan 1772 StrandaMagnus 25 may 1775 StrandaDette må sjekkes mot kirkeboka.Døving ligger i Valldal.Dette er antakelig Berte gravlagt, øverst til høyre Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Stranda, Ministerialbok nr. 520A01 (1759-1801), Døde og begravede 1798-1800, side 157-158Permanent sidelenke: Lenke Desverre står det bare Berte Fause,og dersom hun var 65 år i 1800, er det 10 års forskjell i forhold til bygdeboka. Ikke lett å finne hva som er rett her.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

God morgen Kirsti.Jeg har nå: Claus Jonson dpt.3.søndag i adv. 1737 i Norddal, gm. Brite Andersdtr, den jeg fant, sto det Ørsta i kirkebok på henne?? Barn.1. Jon Clausson født 1764-1767? Kirkebok 1764, Folketell. 1801 37 år. 2. Anders Clausson dp. 2.4.1769, Stranda 3.Berthe Marie dpt.2.2.1772, n. 30 år 1801, hos broren Jon i Tj. Magnus Clausson dpt. 25.5.1775, n. 27 år i 1801, hos broren Jon i tj.Nå har vi datoer som er tatt fra 3 kirkebøker, vet ikke hvordan de ligger i forhold til annen, om vær og andre ting bestemte hvilken kirke som ble brukt.Jeg har plukket opp fra Norddalen, Stordalen og Strand, rimer dette? Jeg har foreløpig 3 barn på Jon og konen Karen(døpenavn) Kari Knudsdtr. Så da skal det være 6 barn til.Jeg ser i kirkeboken at en Peder Brune er brukt som vitne og fadder, er Brune en gård, eller slektsnavn, en gang sett Peder Pedersen Brune Vil også ta med en annen vigsel som må ha med denne fam. å gjøre. Enke Magnhild Clausdtr. gift 4.11.1771 m. Iver Olsen Oxsvigen, de hadde trol. seg 2.7.1771. Magnhild var enke etter Peder Andersen Oxsvigen. (Hun kan ikke være søster til Jon Clausen)?? .Vitne til ekteskapet var Rasmus Knudsen og Serkved Clausson Helsem. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

I følge den før siterte bygdeboka er det 3 hovedbruk på Fause.1: Pegarden 2: Klasgarden 3: HallkjellgardenI tillegg kommer Gjerde, som var en bygselplass tatt av alle tre bruka.Brune er nabogård til Fause.Jeg tolker gardsnavnet til Berte Andersdatter i innlegg 4 som Øvstegaard, og dersom det stemmer at hun var ca 65 år ved dødsfallet, har vi en mulig kandidat fra Øvstegaard i Oaldsbygda i Storfjorden.Fra Sunnylven og Geiranger, bd 2 av P.A Lillebø, s 430, der står det: Andersbruket(på Øvstegaard)1725. Anders Olson, son til Ole Rasmusson, er brukar fra 1725, eller kan hende noko før. Han var g.m. Marit Jonsdotter Gjerde, Stranda. Anders døydde 1751, 53 år g. Det er skifte etter han same året.Buet var verdsett 140 -36dl. Born 1 Marte 20 år g. 2 Brit 18 år g. 3 Jon 14 år g 4Ole 12 år g.Marit døydde 1772, 72 år g.Da er det sannsynlig at Brit som er 18 år i 1751 er den Brite Andersdatter som er gift med Klaus Jonsen, hva tror du?Barn av Jon og Karen fra FSAnna døpt 9 aug 1795Karen Bergitta 9 mars 1802Knud 30 okt 1803Jon 8 des 1805Christiane 28 apr 1809Marthe Helene 28 juli 1811Petter Andreas 25 sep 1814Disse har jeg ikke sjekket i kirkeboken selv.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Kirsi Jeg har regnet på at Brite Andersdtr og Claus er jo jevngamle. Det må jo være slik, for jeg fant Claus dpt. på Yttredal hvor han også var som konf. Der er det en Ole Jonsen som overtar og jeg har sett Claus som fadr. han kaller seg Yttredal da han gifter seg med Brite Andersdtr, det kan jo være at det er skrevet Øvstegård slik at jeg har tatt det som jeg klarte å lese for Ørsta. Etter skifte til faren så ble det jo noe penger på barna så de har gjerne fått komme innpå Fause. For den eneste Claus som jeg har funnet aktuell er John Halvorsen og Brite Ellingsdtr. har funnet bare to barn inntil nå, det er Claus dpt. 3.sønd.iadv.1737 og ellend dpt. 1741. I Folketelling av 1801 på Fause har jeg, Anne Jonsdtr. Carl Elias Jonsen, og Anne jeg fant er dpt.2.2.1796. Den du har dpt 9.08.1795, kan være død og en ny født.Dette ser så lovende ut og det stemmer med min Marit Jonsdtr. som jeg nå fikk bekreftelse på hører hjemme her. Jeg skal se i kirkeboken på de andre barna til Jon og Karen.Tusen takk så langt. Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Kirsti.Unnskyld mitt slurv i forrige innl. hadde ikke skrevet ditt navn riktig, meget viktig. Jeg har sjekket alle datoer med kirkeboka for Stranda, alt er riktig, unntatt den eldste Anna dpt.9.8.1795, jeg greier ikke finne henne. Når jeg leste fadrene til barna så faller alt på plass, familie naboer. Magnus, bror til Jon bor på bruket kalt Fremmer Fause, han er fadder til flere av barna til Jon, men jeg fant ikke ut hva konen hans heter, Brite (Berte) Fause var fadder, henne kunne jeg plassere, men det var to andre damer Fause, så hvem som var Magnus sin kone??, men jeg oppdaget han hadde en datter Andriane Magnusdtr. også som fadder.Ha en fin kveld, mange hilsen Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Så fint at ting begynner å falle på plass, med hvem som er barn av hvem her.Når det gjelder foreldrene til Claus Jonsen, så er jeg i tvil om at Jon Halvorsen og Brite Ellingsdatter er de rette her. Det er to grunner til at jeg tviler.1: De er oppført med gardsnavn Døving, og det ligger i Valldal. 2: Bygdeboken oppgir Jon Pedersen Fause og Anne Serkvidsdatter som foreldre.Jeg har funnet Jon og Anne viet i 1736, den 28 okt Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A01 (1720-1743), Kronologisk liste 1736, side 420-421. Permanent sidelenke: LenkeDette området er ikke lett å lete i, kirkeboka for Stranda før 1759 er ført i Ørskog.Dersom det er riktig at Claus er sønn av Jon og Anne, bør han finnes her.Håper du finner ut av det.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Kirsti.Nå har jeg sett igjennom krkeboken du nevnte, jeg har sett etter døpte 1736 og videre til 1746, men finner ikke Claus, men disse barna: 1. Magnil dpt. 7.12.1737. 2. Peder dpt. 25.3 1740, intr.1.5.1740 Ole dpt. 14.5.1745, har sett flere ganger igjennom tiden mellom 1740 1746, men ingen ClausMen i 1740 fant jeg, noen mndr. etter Peders dpt., Birthe dpt 29.7.1740, far Jon Fremmer-Fause., mor Anna intr. Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen Sol.Dette var sannelig litt av en utfordring. Jeg har heller ikke funnet Klaus verken født eller konfirmert i Ørskog.Jeg har studert bygdeboka nærmere for å se om der kunne være noen opplysninger som kan være til hjelp, og det som står om Fause er dette: Jon Pedersen f 1703 i Pegarden. Han var eldste sønn, men han overtok Klasbruket. Gift 1736 m Anne Serkvidsdatter Helsem. Klaus, eller Klas-namnet, som vart til tunnamn, er kome frå Helsem. Klaus Jonsen g m Berte Andersdatter er neste bruker.Jeg har noen notater om Helsem der det står: Servid Klausen Helsem og Magnhild Pedersdatter var foreldre til Anne f 1704. Hun hadde disse søsken Siri f 1692, Klaus f 1695, Peder f 1697, Ole f 1699. Jeg har ikke notert kilden, derfor kan jeg ikke garantere at dette er pålitelige opplysninger.Jeg mener det er sannsynlig at Klaus Jonsen er sønn av Jon Pedersen og Anne Serkvidsdatter, men så lenge vi ikke finner dåpen eller konfirmasjonen, blir det jo bare gjetting.Og for å bringe enda mer frustrasjon, dette er antagelig Claus f 1737, sønn av Jon Halvorsen, som dør 8 mnd gammel Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Norddal i Norddal, Ministerialbok nr. 519A01 /1 (1736-1760), Kronologisk liste 1738, side 9. Permanent sidelenke: Lenke, nederst til venstre.Vi får lete videre, før eller siden dukker det opp en løsning får vi håpe.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Kirsti.Jeg tenkte ikke så langt i det øyeblikk jeg fant Claus i Døvingen at jeg skulle se videre på ham. Så gleden min ble ganske kortvarig. Kan han være født før foreldrene giftet seg??? Han er 65 i 1801 med en sønn 37 år samme år. Er der noen nabo kirke han kan være døpt og konf. i, utenom Ørskog?Et sidespørsmål, vet du hvor gården Vadstein ligger?Fra varm solskinnsdag her, fra Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det ser ut som Jon Halvorsen Yttredal får en ny sønn Claus i 1739 Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Norddal i Norddal, Ministerialbok nr. 519A01 /1 (1736-1760), Kronologisk liste 1739, side 14. Permanent sidelenke: LenkeDersom han vokser opp, er det nok han som gifter seg med Berte Andersdatter Øvstegård i 1766. Men om dette er de samme som er på Fause, det vet jeg ikke. Kanskje det finnes skifter som kan oppklare dette.Det er i alle fall Vadstein i Volda, er det den du leter etter?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Sol.Jeg tror det må være en sammenblanding av navn og personer her. Det ser ut til å være to forskjellige Klaus Jonsen.Dersom din Klaus er født og oppvokst på Fause og tok over garden, er det litt rart at han kaller seg noe annet i mellomtiden, men han kan jo selvfølgelig ha vært i tjeneste andre steder.Det finnes en bygdebok for Norddal, men den har jeg ikke tilgang til. Kunne vært interessant å se hva som står om Døving og Yttrdal der. Jeg kan slå opp neste gang jeg er på biblioteket, men det blir ikke før i september.Håper løsningen dukker opp, syntes det er litt spennende med saker som ikke er helt opplagte.Ha en god dagmvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Kirsti.Jeg fant Claus Jonsen konf. i går kveld, da står det Stuset, konf. fant sted våren 1756.Om der fantes en Claus Jonsen på Fause tidligere, etter en av Jon Fause, jeg har jo 2, med barn få mndr. imellom. Claus skulle da vel ha kalt opp sin morfar Serkved, men han har jo Jon, Anders, Magnus og Berthe Marie. Fadr. til Jon Claussen Yttredal er Agnete Yttredal, Christopher Døvigen og Halvor Stuset, og der er forbindelse til Jon Halvorsen, Døvigen, Jon Clausen kalt Yttredal v/v og Stuset ved konf.Jeg skal bestille bygdebok for Nordal i morgen har du noen oppl. om forfatter eller noen nærmere oppl om boken før jeg bestiller, slik jeg ikke får noe feil.Jeg vil også ta med fra 1701 på Hellsem Serque 49 år leilending, bygsler, Claus 5 år, Peder 3 år.. Forlovere da Claus Jonsen Yttredal og Brithe Andersdtr Øvstegaard gifter seg er, Peder Yttredal og Ole Veberg.Også...Magnus Claussen født i 1775 blir gift og bosetter seg på Fause, hans datter Andriane er fadr. hos Claus.Jeg prøver på å gå over på noe annet, men tankene mine klarer ikke slippe Claus og hans familie, jeg leter og leter er redd jeg har oversett noe, men nei finner ikke den tråden du mener burde være der. Kan ikke følge Jon Halvorsen og hans kone videre nedover der er ikke noe tilgjengelig som dekker, han blir kalt husmann ved den siste Claus sin dp. i 1739. Ha en strålende solskinnsdag fra Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Kirsti.Jeg glemte å ta med besittere på Fause i 1701. Knud Knudsen leilinding, 29 år, Christopher Olsen tj.dreng 22 år. Peder Fause ug. 25 år,gl. foreldre. Fremmer fause Anders 45 år, leilending.Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen Sol.Jeg har fått undersøkt om bygdeboka for Norddal kan være til hjelp her, men jeg vet ikke om vi kommer noe nærmere en løsning.Ættebok for Norddal, del 2, utgitt 1997.Øvste Skuset s 723Jon Halvorsen Døving 1708 – 1746 gm Brite Ellingsdatter Frøysa. Sunnylven 1699 – 1768Det er skifte etter Jon 11 juni 1746 Btite oppattgift HjelleBarn Claus 1737 – 1738 Claus 1739 Elling 1741 Marte 1743 – 1752 Halvor 1746 Claus Jonsen Skuset g 1766 m Brite Andersdatter Øvstegaard f 1733Til Fausa?/Stranda? SunnylvenSå står det to fotnoter om Claus Jonsen Skuset1.Soldat tilbage fra Utmarchen har faaet bestandig tieneste hos Lars Ytredale 2.På Fausa i 1801 er der en Claus Jonsen enkemand som kan være vår mann.Så vidt jeg kan skjønne er det bare gjetting her også at det er disse to som havner på Fause. Men at de kaller en datter Brite og ikke Anne styrker kanskje den teorien?Og om dette er rett, hvor blir det av Jon og Annes barn? Dør alle?Jeg er redd det ble mange spørsmål her, kanskje må vi bare gjette vi også?Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Kirsti.Jeg har prøvd å finne Anne Serkveddtr. dødsfall, men det lykkes ikke i kveld. Boka fra Norddalen ble bestilt i dag. I hvilken bok kan en finne Fause tror du. Blir det Norddalen eller kanskje Stranda?? Har du navna på barna til Jon Pedersen og Anne Serkvedsdtr. om jeg skal lete så skulle jeg visst det jeg har ikke funnet dem.Natthilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.