Gå til innhold
Arkivverket

[#61938] Tosten Arnesen Gjølstad, Grue


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Jeg har hatt problemer med å finne innføring av dåp og dermed også foreldrenes navn i kirkeboken. Ifølge Brandvalboka II, Gjølstad søndre, er han født 1760-70. I samme bok, Gjølstad nordre, er han født 1764. Ifølge folketelling 1801 er han født ca. 1762, og til slutt, ifølge innføringen av begravelsen i kirkeboken skal han være født ca. 1766. Jeg har saumfart kirkeboken for Grue fra 1760 til 1766. Jeg fant en Torsten født på Gjølstad i 1765, døpt 14. s. post Trinit. (Grue Mini. 2 s. 346). Her er dessverre farens fornavn klusset med slik at det er uleselig. Faren er ? Torstensen og moren er Rønnaug Amundsdatter. Er dette riktig Tosten? Hvis ikke, er det noen som vet riktig dåpsdato og/eller riktig foreldrepar?Vennlig hilsenTom Premer, Kongsvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Tosten var muligens innflytter til Gjølstad. Vielsen 18/10 1787 i Strøm kirke foregikk uten forutgående trolovelse med dertil erholdt kongelig allernådigst bevilgning. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Vielsen i 18/10 1787, se spalten helt til venstre på skjermen her: LenkeStröm d. 18de octobr af Tulle:Copulered: U:karl Tosten Arnes:S: Jölstad og pigen Birthe Gulbrandsd: Kongsgaarden.Det er jo litt uvanlig at dette paret fra Grue valgte å gifte seg i Strøm Kirke i Odalen, dertil uten foregående trolovesle. Skulle ikke forundre meg om bruden var ganske så høygravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk, Finn. Det er meget mulig at Tosten var innflytter til Gjølstad. Ifølge Brandvalboka II var Tostens far Arne. Han var fra Grue og ble gift med datter til en Tosten på Vestre Gjølstad. Jeg har sett på dåp både i Brandval og Grue kirker som jo begge på den tiden var i Grue sogn og i samme kirkebok.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Frank.Det er ikke så merkelig. Tostens kone var Berte Gulbrandsdatter fra Taul. Det var i kapitellet om Taul i Sør-Odal Bygdebok I jeg fant at Berte var blitt gift med Tosten. At hun var på Kongsgården er ukjent for meg. Hvor har du funnet det?Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser på tellingen 1801 at Tosten er 37 år.Født omkr 1764? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f10421&gardpostnr=134&personpostnr=5127&merk=5127#ovre>LenkeMulig kandidat? FS: Lenke Tosten Arnesen,døpt 10 sept 1763,Grue.Foreldre:Arne Torrisen og Olea Tostensdatter.(Høyre side,borteste felt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ad (5) og (7): Beklager, en liten tolkningsfeil. Jeg lesten 'uden foregaaende' som 'under Kongsgaarden' sånn i farten.At hun var fra Taul forklarer jo hvorfor de giftet seg i Strøm, ja!I følge avskriftene til Solør Slektshistorielag ble Tosten Arnesen Giølstad konfirmert i 1780. Hvis han da var 16 år, så stemmer jo 1764 bra som fødselsår.Videre si avskriften at en Tosten Arnesen ble døpt i 1763 som sønn av Arne Tørrisen og Olea Tostensdatter på Skulstad, og han er den eneste Tosten Arnesen som er døpt Grue & Brandval i perioden 1749-1774.Det ser derfor ut til at lenkene i innlegg (8) nok er til riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ad (5) og (7): Beklager, en liten tolkningsfeil. Jeg lesten 'uden foregaaende' som 'under Kongsgaarden' sånn i farten.At hun var fra Taul forklarer jo hvorfor de giftet seg i Strøm, ja!I følge avskriftene til Solør Slektshistorielag ble Tosten Arnesen Giølstad konfirmert i 1780. Hvis han da var 16 år, så stemmer jo 1764 bra som fødselsår.Videre si avskriften at en Tosten Arnesen ble døpt i 1763 som sønn av Arne Tørrisen og Olea Tostensdatter på Skulstad, og han er den eneste Tosten Arnesen som er døpt Grue & Brandval i perioden 1749-1774.Det ser derfor ut til at lenkene i innlegg (8) nok er til riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk til Ann-Mary og Frank. Jeg må en smule beskjemmet tilstå at jeg overså denne Tostenen da jeg gikk igjennom kirkeboken. Opplysningene stemmer jo også med de i Brandvalboka II: Far: Arne, mor: en Tostensdatter.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.