Gå til innhold
Arkivverket

[#61953] Vinhandler Hans Larsen Hammer, Drammen, konkurs ca 1680, hans og hustrus skjebne


Gjest Sigurd Høst
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Høst

Hans Larsen Hammer fikk kongelig privilegium som vinhandler i Bragernes i 1663. Iflg. Drammens historie (bind 1 s. 269) var han den første tiden ”blant de høyest beskattede borgere”. Etter at byen hadde hatt ansvar for forpleining av soldater under Gyldenløvefeiden som sluttet i 1679, gikk det dårligere. Dette gjaldt både Hammer og andre. ”Om mange, og blant dem den priviligerte vinhandler Hans Hammer, heter det at de ”gav deres bo op til deres creditorer”. Det står videre at en del av personene på skattelistene enten ”ere døde udi slette kaar” eller har forlatt stedet ”for armods og fattigdoms skyld” (bind 1 s. 319).Vet noen om Hans Larsen Hammer og ektefellen Anne Ottesdatter var blant disse, dvs. enten døde på Bragernes ”udi slette kår” ca. 1680, eller flyttet fra byen etter konkursen?I tilfelle de har flyttet, er Skien den mest aktuelle muligheten, jf nedenfor. Det kan selvfølgelig også hende at de har flyttet til ett av barna – datteren Karen som var gift med kapellan Simen Bertelsen Hoff i Kristiania, datteren Maren som var gift med sogneprest Christopher Møller, eller sønnen Lars Hansen Hammer som var en velstående kjøpmann i Kristiania (død 1733).I en bok fra 2004 om generalkonduktør Christopher Hammer (1720-1804), som var oldebarn til Hans Larsen Hammers bror, har Vegard Elvestrand et eget avsnitt om Hans Larsen Hammer (s. 779-782). Der antar han at Hammer må ha dødd før 1682. Begrunnelsen er at verken han, hans arvinger eller ektefellen Anne finnes i Digitalarkivets skifteregister for Drammen for 1682-1818.En annen mulighet er at de har flyttet. I Christopher Hammers slektsopptegnelser er Hans Larsen Hammer kalt ”kiøbmand i Scheen”. Denne opplysningen avfeier Elvestrand med et [!], dvs. som uttrykk for Christopher Hammers lettvinte omgang med fakta. En annen mulighet er at Hans Larsen Hammer virkelig flyttet til Skien, og at Christhopher Hammer enten bare har kjent til denne delen av grand-grandonkelens tilværelse, eller at han bevisst har valgt å nevne den fremfor den mislykte karrieren i Drammen.Selv om spørsmålet gjelder hva som skjedde med Hans Larsen Hammer og ektefellen Anne Ottesdatter, er jeg også takknemlig for andre opplysninger om vinhandleren. De opplysningen jeg har til nå, er den korte omtalen i Drammens historie og litt fra Elvestrand som skriver mest om hvordan faren Lars Hammer i København skaffet et kongelig privilegium for sin sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Engebret Hougen hadde en større artikkel om denne slekten i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XIV - 1.Jeg har dessverre ikke notert slike 'detaljer' som du spør etter, men Anne Ottesdatter var død 'før 7. sept 1717' (dvs antagelig lenge etter 1680?).Men les artikkelen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ganske sikker på at det er Rognes ganske lange artikkel som omtaller paret Hammer/Ottesdatter i NST. Den artikkelen har mangler og flere feil så den bør leses kritisk og opplysningene kontrolleres. Da jeg ikke sitter med NST'ene her hvor jeg er nå, får jeg ta et ørlite forbehold, men bare et ørlite....Christopher Hammers lettvinte omgang med fakta er velkjent, men leses den med samme briller som Rognes artikkel, har også den vesentlige snarveier til svar (og iblandt full forvirring!).Jeg bør vel i det minste ha det meste som har tilknytning til Christiania i denne sammenheng, om du sender en e-post neste måned til gkb og c2i.net med krøllalfa imellom, skal jeg forsøke å svare på spørsmål helst mht Christiania og dels Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt usikker og det er muligens ikke sikkerhet om navnets opprinnelse, men mener å huske at navnet skyldes kapellanen (i Aker, senere sogneprest til Fet) Jens Hammer som eide den tilliggende løkke. (Men det skulle vi vel finne ut av ganske fort?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Scheen behøver ikke bety Skien, i kirkebøkene for Eiker betyr det Skotselven. Rundt 1650 ble Hassel jernverk startet på dette stedet, dette jernverket sammen med Frideriksminde isenkramfabrikk var en stor arbeidsplass.Det ville ikke være så merkelig om en tidligere drammenskjøpmann startet på nytt her, det er kort avstand til Drammen. Hasselverket ble nedlagt ca 1860. Kanskje er det noe å finne i kirkebøkene for Eiker. Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Tusen takk for tipsene. Har sjekket de fleste, bortsett fra Kåres som gjaldt kirkebøker for Eiker. Scheen = Skotselven, hvem skulle trodd noe slikt?Artiklene i NST inneholder dessverre ikke så mye. Engebret Hougens artikkel i nr. 14 er et sammendrag av Gudbrandsdalens skifteprotokoller. Anne Ottesdatter er nevnt i et skifte på Stav i Øyer 7. september 1717, som en av seks søstre til avdøde Magnhild Ottesdatter (gift med Hans Cold). I sammendraget står det bare at hun og andre søstre var døde og etterlot barn. Samme skifte er tidligere brukt av E. A. Thomle i Personalhistorisk Tidsskrift for 1887, i en fotnote til gjengivelse av Christopher Jensens Testamente. Thomle bruker skiftet som dokumentasjon av lagmann Otte Mogenssens barn. Han har også med flere opplysninger om de seks søsknene, men om Anne Ottesdatter bare at hun var gift med Hans Larssen Hammer, Kjøpmann på Bragernes.Sannsynligvis står det mer i skiftet enn det som er gjengitt i disse artiklene. Vet noen om det er tilgjengelig andre steder, eller må man oppsøke Statsarkivet på Hamar?Margit Rognes artikkel – jeg går ut fra at det er den fra 1967 om Slottsfoged Christen Hansen Smidt og hans slekt. Her er Hans Larsen Hammer og ektefelle Anne Ottesdatter Gyldenaar nevnt som foreldre til kjøpmann Lars Hansen Hammer, som er med i artikkelen fordi han er kausjonist for Peder Christensen Smidt (s. 119). (”Anne Ottesdatter Gyldenaar” skal vel bety at Anne var datter av lagmann Otte Mogenssen, men slektsnavnet Gyldenaar er som kjent et påfunn.) Artikkelen har også en kort henvisning til Lars Hansen Hammers besteforeldre, og et litt diffust utsagn om at ”familiene Hammer, Lemmich og Plade henger genealogisk sammen som erteris med stadig inngifte, og familien Smidt er inngiftet i dem alle tre”. Noe mer om familien Hammer er det dessverre ikke der.Ellers takk til Geir for invitasjon om å sende mail - den kommer i september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Et søk i Tingbokprosjektets tingbøker for Bragernes 1680-1697 gjør det litt klarere når Hans Larsen Hammer gikk konkurs og enten døde eller flyttet fra Drammen.På slutten av 1681 hadde han flere saker der han krevde inn penger fra sine debitorer, de siste på tingmøte 1. desember (Sak nr. 155 og 156 i tingboka Bragernes 1681 (nr. 2). Dette var åpenbart før konkursen.Neste sak er fra tingmøte 20 mars 1684 (Sak nr. 27 i tingboka Bragernes 1684 (nr. 4). Da gjaldt det en auksjonsforretning som Anders Svendsen har holdt i Hans Hammers gård, og der han solgte gården mot innsigelser fra saksøkerne Jacob Pederssen Aalborg och Christen Stillesen. Hammer selv var ikke nevnt, dvs. han må ha vært konkurs før 1684.Når det gjelder Kåres (6) tips om å søke i kirkebøkene for Eiker, – er det noen som føler seg kompetente til å tyde skriften der? Gotisk er dessverre ikke min sterke side, og presten ville neppe fått pris i noen skjønnskriftskonkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.