Gå til innhold
Arkivverket

[#61955] HO: Oppslag Tysnes : gards- og ættesoge 3, Gjersvik


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,er det noen som har Tysnes 3, og som kan gjøre et oppslag for meg.Det gjelder Barbro Helen Chr.dtr. Gjersvik, f 1863. Hun fikk en sønn John med min slektning Barakias Nilson Natland i 1893. De emigrerte i 1894.På en slektsside å Ancestry står det at Barbro før dette hadde vært gm John Samsonsen Opdal, kanskje i 1886. Hun ble også g en tredje gang i USA, og fikk en sønn til.Jeg har i og for seg oversikt over Barbro, men Barakias makter jeg ikke å finne igjen etter at han hadde vært hjemme i Norge, for så å dra tlbake til USA i 1899.Noen som kan hjelpe?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Dette står på side 304 under Stora-Gjersvik, bnr 2. Barbro Helene (1863-1941/42) vart g 1. 1886 m John Samsonson Opdal, bnr 4, g 2 1891 m Sakarias Nilson Natland i Fana. Dei fekk son Johannes i Gjersvik 1893, og utvandra til Amerika 1894. Komne til Midtvesten stakk han av. Barbro vart då g tredje gong med ein Theodor Grefsheim. Dei farma aust for Emmons, Minnesota. Son Ole Grefsheim vart g m Anna Pedersdatter Solheim (bnr 4). John Nelson, i andre ekteskapet, vart g m Marta Hovland. Far hennar Knute var frå Hovland bnr 7.MVh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da må vel bygdebokforfatteren ha funnet ut at han stakk av da. Problemet er videre at sønne Johanne / John heller ikke lar seg finne i 1900-tellingen, men han dukker jo som kjent opp igjen.Hjertelig takk for hjelpen, Vibeke.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vibeke, om du er der enda;Står det noe om når og hvor John Samsonsen Opdal døde og om Barbro og John hadde barn sammen?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei Arnfrid!Det står ikke noe om noen barn av John Samsonsen Opdal og Barbro. Ikke i bind 3 og heller ikke i bind 2 hvor garden Opdal er omtalt.Bind 2 side 299 under garden Opdal br.4 : Jon 1860-87, sjømann,d. av lungetæring året etter han gifta seg med Barbro Helena Kristoffersdtr. Store-Gjersvik br. 2. Ho g. opp att og døydde i Emmons Minn.Vet du om det er etterkommere etter Barbros sønn John Nelson og hans kone Marta , datter til Knute Hovland?Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Anne. Takk for info.Ja det er slekt etter John:Denne debatten vil fortelle det meste om det. LenkeGrunnen til at vi lurer på om det var barn i ekteskapet med John Samsonsen er at i 1900 finner vi en Barbro Gjersvik som har født to barn hvorav ett er i live. Hun kan selvsagt ha født dette barnet mellom 1894 og 1900. Det skal vi se litt mer på.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

John Nelson 1893-1975 var gm Marta Knutsdtr Hovland (på Tysnes) -1941, og de hadde barnaKnut Henry Nelson 1921-2002 gm Doris Mae Lien 1924-1990 Bosatt i Freeborn, Minnesota, USA. 1 sønn, Keith Robert født 1945.Bernice Clarine Nelson 1928- gm Delmar Lynn Schmitt Bosatt i Freeborn, Minnesota, USA. 2 sønner David Bruce i 1950 og Lynn Dean i 1952.Forteller bygdeboka når Marta Knutsdtr Hovland var født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Nei, det står kun om faren. På s 81 i Tysnes 4 står flg om han: Knut 1829-1906 utv. til Amerika i 1861, vart g 1.m Anna Larsdtr Andersland (br 2), men ho d. kort etter giftermålet i 1865. Knute Hovland som han kalla seg, vart g 2. m Orlaag Davidson Gulbraa, f på Engeland, Voss 1849 d 1886, g 3. m Kristiana Engelsdtr Elsåker, plass Skåro. Knute overtok farmen til Lars Andersland, nordvest for Emmons, Minn, i Mansfield township, Freeborn Co.Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei Arnfrid!Marta Knutesdatter Hovland var født i 1899. Hennes fars bror har etterslekt idag , og fra denne har jeg opplysninger om Marta sitt fødselsår.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Arikkel om Knut Olsen HOvland 1829-1908 og slekta i Sunnhordland årbok 2004 :'Dei som for til Amerika'.Martha Pauline Hovland 1899- gm John Nelson 1893-1975 Barn: Knute Henry 1921 gm Doris LeinBernice gm 1928 Delmar SchmidtMarvin John gm 1941 Colleen DoyleSer at du har videre etterslekt på dem, Arnfrid, takk for at infoen .Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Barbro Helene 1863-1941/42 var datter til :Kristoffer Olson Gjersvik 1832-1914 g 1853 m Marta Vermundsdatter Nera-Gjerstad br. 1 1829-1904. De var bosatt Stora Gjersvik br. 2. (s.303)kilde : Ernst Berge Drange. Tysnes 3 Gards-og-ættesogeBarbro sin mor var altså fra Nera-Gjerstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ok, nå fant jeg en Marta Pauline som døde 100 år gml i 1999, der hennes mor var født Alsaker. Nei dettte blir visst bare rot med to debatter. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Jeg har litt mer stoff om Knut Olsen Hovland 1829-1908 sin etterslekt om det kunne være av interesse. Bilder av han og av familien.Anne :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Skynder meg å tilføye at jeg har mottatt dette fra en etterkommer etter KnutOlsen Hovland sin bror som tilfeldigvis også er min slektning:-))Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men vet du om der er bilder av John og Martas familie i USA. Hvis ikke er det ikke min slekt. John var fetter av min farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Marta er kusine til farfar til min slektning, mulig han har bilder av John og Marthas familie i Usa. Har sett et av Martha sin mor Kasianne med familien rundt seg, men der er ikke oppgitt hvem som er på bildet. Kan sette deg i kontakt med min slektning.Anne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.