Gå til innhold
Arkivverket

[#61962] Margrethe Basso


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Lenken viser ikke til døde i Alta, men Bassonavnet finner jeg i Finnmark i 1900 -tellingen et par steder. Legger lenke til den ene : LenkeDenne Bassoslekten ser ut til å komme fra Finnland.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I denne finske familien i Finnmark 1900 blir etternavnet skrevet BASO på en del familiemedlemmer. Vet ikke om dette kan være slektninger av den etterlyste?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du søker Dis gravminneregister finner du under Finnmark en rekke med BASSO navn registrert.Legger inn et bilde av en gravstøtte her, muligens etterkommere? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Døde dissentere. Enke Margrethe Basso,født 1860,død 19 april 1896.Fødested Histrand(usikker på om det er det det står?).Død av tæring: Lenke Kanskje flere kan tyde fødestedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Margrete var født i Kistrand. Fant familien på innflytterlisten 1892,til Alta.Hun heter egentlig katrine(?) Margrethe Eliasen,født 1860,Kistrand.Gift med fisker Henrik Henriksen Basso.De kom flyttende i 1892,fra Hammerfest.Paret hadde også med 4 barn ved innflyttingen til Alta: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant dødsfallet og familien Anne.Mary! Da er det muligens ektemannen som dør året før , se samme liste, lenke innlegg 8. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ja,det er nok sønnene,Gunn!Kan dette være dåpen til Kathrine Margrethe Eliasen? Denne piken er født 14 juni 1862(ikke 1860,som det står ved innflytting til Alta og ved død).Foreldre Elias Pedersen og Else Pedersdatter Russemark.(nr 25) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6770&idx_id=6770&uid=ny&idx_side=-15>Lenke På tellingen 1865 kalles hun for Kaisa Margrethe Eliasdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Tusen takk for mange opplysninger. I di sene nattetimer la jeg inn feil kirkebokside, klarte nok ikke å holde styre på for mange sider oppe på en gang...I innlegg (8)har rett side kommet fram.Jeg har uten hell prøvd og lete dåpen til Oscar Josef f 28/11/1887 Gjesvær, han skal være døpt 25/3/1890...iflg innm til statskirken 1911 i Hammerfest.Må ta en titt på alle svarene før jeg gjør noe mere.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at det ser ut til at familien nå er funnet. Aldersangivelse ved dødsfall er ikke alltid så nøyaktige. Tror at det må være rett ektemann som du finner på samme kirkebokside der Margrete er ført død. Øverst på siden er fisker Henrik Henriksen Basso død 1895, han er her oppført med fødselsår 1848, og Margrete med 1860 , begges fødselsår kan vel være et par år feil i alle fall?At begge foreldre døde før 1900 kan jo passe bra med sønner som vi fant i 1900-telling.Får håpe du finner de opplysninger du trenger i kirkebøker etter hvert.Lykke til med leting . Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Det er vell stor sansynlighet at det er funnet rette foreldre til Katrine Margrethe, for av Folketellingene ser vi jo at Elias og Else er fra Finland.Katrine Margretes mann Henrik Basso var jo også finsk som vi såg ved dødsfallet hans i 1895 (se lenke i innl nr 8) så det kan jo være et sammentreff her.Jeg prøver og finne vielsen til parret Basso, for eventuelt og finne deres fedre navn, og dåpen til barna, noe som ikke er helt lett. Edvard skal være f i Kjelvik 1883 og di andre 3 i Gjesvær. Jeg går utfra et dette også kan være Kjelvik?? Har sett på døpte dissent. i Kistrand, Kjelvik, Måsøy og også Hammerfest....men finner ikke noe.Har jeg oversett di helt nå??Den 7/5/1910 reiser det en Edvard Martin Bassi fra Tronheim til Seattle Wash. Han oppgis til og være ugift og f 1889 i Talvik. Dette er vell mest sansynlig Edvard som er f 1883 i Kjelvik Lenke. Jeg finner han ikke i FT 1900....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tror ikke det er 'din' Edvard som reiser til Seattle!Det er kanskje heller Edvard BASI,født 1889,Talvik,som reiser.På tellingen 1900 finner jeg Edvard Basi(?),født 1889,Talvik. Han har også en søster Hildur,født 1894,Talvik, og Kristianne,født 1891,Talvik(iflge tellingen)[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=2013&kenr=005&bnr=0003&lnr=00>LenkeDåpen til Edvard Basi,født 26 okt 1889,Talvik Lenke Hildur Marie,født 14 mai 1894,Talvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Det skal tydeligvis ikke være lett og finne fram til parret Basso.Jeg har prøvd og lete fram vielsene til barna til Elias Pedersen og Else Lovise Pedersdtr for og se om deres datter Katrine Margrethe er rette kvinnen til Henrik Basso.Jeg har funnet vielsen til både Brita Eva Eliasdtr [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6779&idx_id=6779&uid=ny&idx_side=-120>Lenke og Marie Kristine Eliasdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

viet s 170, Måsøy 1878-1891: Henrik Henriksen Basso, Finland f 1852 og Katrine Margrethe Eliasdtr, Kistrand f 1862 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6778&idx_id=6778&uid=ny&idx_side=-157>Lenke Edvard hadde da ikke Martin til mellomnavn, man het Edvard Georg f 15/9/1883 av pige Katrine Margrethe Eliassen og ungkarl Lars Gustav Johannessen som oppgiven barnefader. LenkeJeg finner Edvart Georg konfirmert i Alta 1899 med bosted Elvebakken LenkeDa er det muligens Edvard som befinner seg hos Karl Rapp som pleiesønn ved FT 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.