Gå til innhold
Arkivverket

[#61964] Aner til John Frost, Trondheim


Gjest Truls Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Olsen

John Frost er født ca 1750, og gift for 2. gang med Berit Torp i 1801, og bosatt i Kongensgate 47 i Trondheim. Han har to barn fra 1. ekteskap. Johannes og Niels Frost.Noen som kjenner til hans aner, og hvem som er mor til hans to barn?Ser det er omtalt en Christian Frost f. 22.03.1651, (Kjøpmann i Trondheim og gift med Margrethe Angell, datter av Lorentz Mortensen Angell) på diverse slektsforum.Lurer også på om disse kan være i slekt?Hilsen Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Rian

I folketellinga 1801 er Johannes ca. 22 år og Niels ca.24 år. Begge ugift. Lenke: Lenke Da kan du jo lete etter 1. ekteskap ut fra disses alder i kirkeboka. (f.eks. 1770-1777)Kongensgate 47 tilhørte i 1801 Domkirken. Eller du kan se i kirkebøkene etter ungenes fødsel/dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har ikke funnet dåp på Johannes Frost,men legger inn dette fra FS.Finner en Joen Frost som gifter seg med Martha Marie Storensdatter .Vielse 14 juli 1774,i Vår Frue kirke i Trondheim: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100196585619&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9STro&juris2=STro&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sor>Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=En datter? Maria Dorthea,døpt 21 mars 1784,Nidaros. Mora heter Marta maria Nelsdatter: Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Niels,døpt 3 april 1777,Nidaros.Mora heter Marta Maria Nilsdatter: Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=En Johanes Frost gifter seg med Inger Dorothea Ryberg.Vielse 26 jan 1804, i Vår Frue kirke i Trondheim:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ved ektevielsen er Joen Frost Rodgyderdræng. Hans yrke er er stavet feil i 1801. Forklaring på rodgyder (rotgyter) finner du i tema 33793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Olsen

Takk for kjempegod hjelp. Skal sette meg ned å se på lenkene så fort jeg har mulighet. Bør være en del å ta tak i her :)mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Olsen

Er litt dårlig på å tyde teksten i kirkeboken. Noen som kan se om det står noe om foreldrene deres?Vielse 14. juli 1774,i Vår Frue kirke i Trondheim. Forlovet 11. november 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er forlovere som garanterer for ingenting er til hindring for at ekteskapet kan finne sted. Den ene er Ingebrigt Graboe og den andre er A Hedemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror sannelig denne Jon Frost gyrtler (gjørtler) og Enkemand og 73 år gifter seg på nytt i 1823. Han sies å være født i Frosten og farens navn er Ole Frost: Nr 43. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bruden er Anne Ellingsdatter Wigen, født på Inderøen, 29 år. En av forloverne er Gyrtler Johannes Frost (det må være sønnen av Første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dette er vel kanskje Olaus Mathisen Sulen i 1865. Kona Jonethe Kristoffersdatter lever ennu ved tellingen.De har barna Kristian,55 ,Ingeborg,51, og Anna,59.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Rotgyter John O Frost kjøpte i 1774 Helsinggården, nevnt første gang i 1719, en nå forsvunnet bygård på den nåværende eiendommen Munkegata 28 (på hjørnet av Munkegt og Kongensgt mot Torvet). Den hadde en ny eier i 1806. Gården ble revet i 1911 for å gi plass til Hotell Phoenix, idag omdøpt til Residence.Kilde: Trondheim byleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Olsen

Takk for mye nyttig informasjon. Jeg noterer for harde livet :)Forsøkte å finne han i kirkebøkene til Frosta i 1750, men sliter med den gotiske skriften. Må nok gå igjennom kurset som ligger her inne.mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Frosta prestegjeld bestod av hovedsognet Frosta og annekssognet Åsen. Kirkebøkene begynner på slutten av året 1750 og er uoversiktelig og mangelfullt ført de første 20 årene. Barns foreldre nevnes ikke ved dåpsinnførsler. I 1752 døpes f eks en Joen Olsen Husby. Fadderene er innført men ikke foreldre.Konfirmasjonslistene begynner på 1768. Jeg så gjennom disse 1768-71 og fikk sjekket ut 3 som tilhørte Åsen anneks (jeg har bygdebøkene). Det var 3 Jon Olsen på gårdene Vatn, Spilset og Stokkan.Vi vet jo ikke når Jon Frost reiste til byen, om det var alene eller sammen med familie. (Det er en Niels Olsen Frost i Trondheim 30 år matros og ugift i 1801).Det kunne vel tenkes at Jon Frost er omtalt i bygdebok for Frosta eller Åsen, forutsatt at han er nevnt i et eller annet skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Olsen

Googlet litt, og ser at Frosta historielag har gitt ut flere Gards og slektshistorie bøker. Hvis noen sitter på disse, så er jeg veldig interresert i å høre om det er omtalt en Jon Olsen Frost f. 1750, sønn av Ole Frost i en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.