Gå til innhold
Arkivverket

[#61966] USA: Nils Nilsen Natland f 11 aug 1852 Kvitingen, Samnanger. Hvor ble han av?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen;Om denne min oldemors eldste bror vet jeg lite mer enn at han er født 11. august 1852 i Samnanger. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1931&idx_id=1931&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Familien kjøpte bruk på Nedre Natland i Fana. I Fana-boken er det kun opplyst at han emigrerte.Han er med i FT 1865; LenkeSå blir han viet i DK i 1874 med Marie Josefine Johannessen Lenke De får en sønn Nils Olai Neumann i 1875, Lenke men han må ha dødd, for her får de en sønn med samme navn Nils Olai i 1877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Videre, Nils Olai Neumann døde 4.4.1876. Min oldefar Aksel Haldorsen Landaas, Nils Nilsen Natlands svoger er fadder til Nils Olai (d.y.) i MK 1877, så han er Nils og Marie Josephines sønn.De fikk også en datter i 1874, Lenke Men hun må også være død før 1875.Nils Olais fødselsdato er altså 7.6.1877.Mor Marie Josephines 30.5.1853.Far Nils 11.8.1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, her dør datteren Anne Johanne 16.11.1874 LenkeHadde håpet å finne ut om Nils eller Marie Josephine var fadre etter 1877 i Bergen, Årstad eller Fana, men da ser det ut for at jeg må blade gjennom originalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En kandidat til Nils Nilsen, født 1852, i tilfelle uten kona. Det står riktignok Germany nedenfor, men det er mange norske navn på den håndskrevne lista, så denne Nils Nilsen er nok fra Norge:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Nils NilsenArrival Date: 13 Jun 1878Estimated Birth Year: abt 1852 Age: 26 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Destination: United States of America Place of Origin: Germany Ethnicity/Race­/Nationality: GermanShip Name: Baltic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I så tilfelle er det ikke Nils og konen som er fadre 29.9.1878, men det kan selvsagt ha vært noen andre.Dessuten må jeg i så tilfelle prøve å finne konen og sønnen andre steder, f eks i Bergen i 1885. Skal kikke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kurt, kommer du inn på denne lenken LenkeDenne må studeres. En hel familie, hjemmehørende i NK sogn i Bergen. Reisen betalt av sønn Nils Nilsen, eller er det Nils Olai på 20 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Er det riktig link i innlegg 8? Kommer til immigrasjon i Boston i 1907 med bare engelske, skotske og irsk personer.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en familie Nilsen som ankommer Boston 18. april 1907 med SS Ivernia fra Liverpool.De erGino (??) Nilsen 51 årMarie Nilsen 49 år (?)Brita 14 år Sigvald 11 år Ivar 9 år Synneva 6 år Sigurd ? år Georg 4 årsamt Nils Olai Nilsen (tolket som Nils G. Nilsen på Ancestry.com), 20 årNils Olai Nilsen er 'head' da de andre er ført som 'friends of Nils G. Nilsen'. I Folketellingen 1900 er det på Skjællevig i Tysnæs en Nils Olai Nilsen med rett alder:Fnamn Enamn Famst. Sivst Yrke Fødd årNils Olsen Hf g Husmand m. jord, fisker 1845Anna Marie Nilsd. Hm g Husm.kone født 1846Nils Olai Nilsen S ug Søn 1887Nils Nilsen NewYork S ug Stuert med amerk. skib 1871Lorentz Mikal Nilsen NewYork S ug Matros fisker med amerikansk skib fædt 1878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, for jeg finner de ikke i Bergen i 1900 Det står vitterlig NK Sogn Bergen. Kanskje de så vidt har vært innom Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vel, jeg føler meg ikke sikker på at denne Nils Olai Nilsen fra Skjællevig i Tysnes er samme som den vi finner i skipslisten til til SS Ivernia (innlegg 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg faktisk funnet at Nils og Marie Josephine fikk en dater til, som ble døpt i Birkeland kirke 26.12.1879. De bodde da som innerster på Nedre Natland hos hans foreldre. Fødselsdato 27.10.1879 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6973&idx_id=6973&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når det gjelder Nils, så tviler jeg nå på at han kan ha rukket å dra til USA. Vielse i Bergen 1874, fødsel og død i Bergen 1874, fødsel i Bergen 1875, FT 1875, dødsfall i Bergen 1876, fødsel i Bergen 1877, fadder i Bergen 1879, fødsel i Fana 1879, død 1880. I så tilfelle må han ha vært en tur før han ble gift i 1874. Han bodde imidlertid hjemme i 1865, men da var han jo bare 13 år også. Han kan selvsagt ha vært i USA mellom 1865 og 1874.På http://www.norwayheritage.com/ships/index.asp finner jeg en aktuelle kandidat mellom 1865 og 1874. Han er 16 år og drar i 1868. Øvrige passasjerer med bosted nevnt er alle fra Telemark, så jeg tviler på at det er 'min' Nils.Dersom vi ikke makter å finne Marie Josephine f 30.5.1853., Nils Olai f 7.6.1877 eller Anne Marie 27.10.1879, så anser jeg denne jakten som avsluttet.Jeg vil takke alle for utemrket hjelp, og beklager at opplysningen i bygdeboken om utvandring var feil, selv om jeg egentlig ikke kan lastes for det da.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.