Gå til innhold
Arkivverket

[#61968] Herlov Olsen Grytte og Aase Gundersdtr, gifte ca 1820-1825, men kvar?


Gjest Marianne Bakketun
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Ved å sjekke FS fant jeg at Herlof Olsen og Aase Gundersdt. fikk barna Gunder f.2/10-dpt.10/10 1819, Karen Serine 17/2-23/2 1823 og Christian 4/4-14/4 1826, alle i Kristiansand VA. Ikke sjekket mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Etter mykje om og men fann eg også Gunder! Og har akkurat sjekka kyrkjeboka. Skal no sjå etter ekteskapet i 1818-1819.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du kunne lete etter dødsfallene til Aase og Herlov for da vil du sannsynligvis få vite alderen deres. Jeg kan ikke finne dem i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Du store mi tid! Og kva står det om den godeste Herlov? At han var fødd i Trondhjems stift eller noko sånnt?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det stemmer, og i følge Andreas Erlandsen så består Trondhjem stift av begge Trøndelagsfylkene, Nordmøre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Legg inn att lenke på Herlov sin død i 1826. Lenke. Ser ikkje ut til at lenka over virkar lenger.Treng framleis hjelp til å finne opphavet til Herlov Olsen Grytte/Grøtte/Grothe og Aase Gundersdtr. I og med at dei fekk Gunder i 1819, har dei nok gifta seg før han vart fødd.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Det må vel være de som gifter seg her 9 mars 1815 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 4 (1764-1820), Ekteviede 1814-1815, Døde og begravede 1764-1765, side 201. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fant også to barn til født 25 okt 1816 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1818), Fødte og døpte 1816, side 740-741. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Siden Aase nevnes som Ugland (Augland), så er det vell noen av disse gårdene rundt Kristiansand. Augland i Torridal, Augland i Vågsbygd og Augland i Tveit. Det burde så absolutt være muligt å finne Aase sine foreldre.Bygdebøker finnes jo, og om du står fast, så skal du få hjelp. Selv blir jeg bortreist til 30.august, og om du ikke finner en løsning, kan du kontakte meg på: torl-o@online.no så skal jeg sjekke de enkelte bygdebøker for deg med tid og stunder.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Må berre takke og bukke for det som no er funne no! Korleis skulle ein vita at ein måtte sjå på Oddernes??? Skal prøve å finne ut meir sjøl og visst ikkje, blir det endå meir rop om hjelp her! Kanskje får du ein mail, Torleif!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har alt fått eit lite/stort problem. Fedre ikkje oppgitt ved giftarmålet i 1815. På Ugland i Oddernæs sokn er det ein enkemann i 1801, Gunnu Aanonen. Han har TO døtre, begge heiter Aase. Ei er 14 år og ei er 18 år. Kven av desse to jentene var det som gifta seg med Herlov?Er Torleif vekkreist no? Andre som kan sjekke bygdebøker?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Om man kikker på fadderne ved tvillingenes dåp i 1816 (jf. innlegg 20)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9561&idx_id=9561&uid=ny&idx_side=-371>Lenke får man noen brukbare tips til spørsmålene ang. Aase Gundersdtr. Blandt Olaus' faddere står to av dem som værende fra Hommeren og den ligger under Augland øvre (s.333ff i Oddernes Bygdebok). Hvis man slår opp Gunnu Aanonsen i bygdeboka så fremgår det at han ganske riktig har to døtre ved navn Aase,slik som det fremgår av FT1801 Lenke men i boka er det samtidig opplyst at den eldste av de to er gift med 'Aurebekk-lensmannen John Nilsen'. Opplysningene i boka om barna er antakelig notert i forbinnelse med at Gunnu ga opp boet i 1806 (en sønn Aanon Gunnusen som arvet gården og en søster Kari er også nevnt) og årstallet er vel da årsak til at ikke Aase d.y. figurerer som gift. Om man igjen ser på dåpen i 1816, for Edel Serine ser man at første nevnte fadder er Aase, John Nielsens Hustru. Dermed burde det være oppklart at det faktisk er denne familien din Aase Gundersdtr. kommer fra og at hun er identisk med den yngste av de to søstrene med navnet Aase. Deres mor var jf. boka Siri Evensdtr. Drivenes, og Drivenes er i Vennesla, altså en anden bygdebok som jeg ikke har tilgang til, men som fås lånt på biblioteket. Jf. FamilySearch's kirkebokavskrift Lenke er Aase d.y. døpt i Oddernes 9.12.1787.Aases foreldre ble jf. Oddernesboka gift 1774 (står ikke hvor), Gunnu døde 1817, 69 år gl og Siri Evensdtr Drivenes var født 1752 og døde 1794.Gunnus slekt hadde sittet med stedet i flere generasjoner, det var hans mors fødegård, hun het Aase Gunnulsdtr., f 1723 og oppgitt skifte 1776 og hun var gift med Aanon Stiansen, død 73 år gl i 1793. Det står ikke hvor Aanon er fra i boka. Aase Gunnuldtr. arvet stedet etter faren Gunnul Torgjussen (1602-1742) g.m. Kari Evensdtr Drivenes (1700-1743). Stedet blir i boka kaldt Torgjus-bruket etter Gunnuls far, Torgjus Taraldsen, som oppga skifte 1722 og var 10 år i 1666. Hans kone var Aase Markusdtr. død 35 år gl. i barselsseng i 1692.Før dette kan en følge slekten på Augland enda noen generasjoner bakover via Torgjus' foreldre Tarald Osmundsen Augland og Todne Osmundsdtr Moi, det er mye mer å finne om de eldre generasjonene i Oddernes bygdebok og div artikler i lokale tidsskrifter, og navn og årstall kan en dessuten finne på mange nettsider, fx http://tore.vamraak.no/slekt/slekt.asp?indnr=3816Herlov kan jeg ikke hjelpe med, det finns en del Grytte, Grøthe mv i Trondhjem stift i 1801, kanskje er det et sted å begynne?Se også her bl.a. om navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.