Gå til innhold
Arkivverket

[#61969] Wager, Ringerike og Olsen fra Odalen, emigranter til USA


Gjest Lars Løberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løberg

Fra en norsk-amerikaner har jeg fått følgende henvendelse med forespørsel om bistand til å finne mannens slektninger i Norge:My great grandfather Lars Olson was born October 29, 1857 in Odalin, Norway and came to America in 1880. He was married to Maren Karine Wager who was born December 29, 1859 in Ringerike, Norway; her father was Peter D. Wager of Ringerike, Norway.I am wondering whether you are able to provide sources to locate my Olson ancestors who lived and died in Norway.I can be reached at paul.streff@comcast.netWager finnes som gårdsnavn i folketellinga 1865, men jeg finner i farten ikke disse personene. Forhåpentligvis kan noen med bedre lokalkunnskap bistå mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I kirkeboka for Norderhov er det innført en Lars Olsen, født 29. oktober 1857 på 'Heenseie', døpt 25. juli 1858 (Lenke). Jeg antar at dette kan være gården Hen i Ådal ('Odalin'?), til tross for at Ådal har egne kirkebøker fra 1857 (der denne Lars Olsen ikke er innført). Jeg kan nemlig ikke finne noe Hen i Norderhov (Rygh), og da Hen i Ådal er g.nr. 1 i Ytre Ådal (fremdeles Rygh), var det kanskje praktisk å dra til Norderhov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det var sannelig kvikt levert! Jeg antok i mitt enfold at Odalin måtte være Odalen, men hvorfor gå over bekken etter vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

P'en står vel for 'pige'. Litt synd, for jeg håpet det var en vielse i norske kirkebøker som kunne avklart en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg finner henne ikke døpt i kirkebøkene for Norderhov. Fant to stk med riktig fornavn, men feil fødselsdato og 'feil' far som konfirmert i Norderhov.Vet man at fødselsdata og oppgitt navn på far er riktig? Navnet Wager kan hun jo ha 'tatt' helt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror det må være rett dame du Lars Ove har funnet i emigrantlistene.Har prøvd å finne Maren Pedersdatter f. ca 1859 i 1865-tellingene, og jeg lurer litt på dette pleiebarnet sammen med en mulig bror her? LenkeRiktignok ikke helt passe alder, men har heller ikke funnet henne døpt i Norderhov.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel ikke urimelig at fødselsåret kan være oppgitt to år feil fra amerikansk hold, så jeg tar gjerne del i den magefølelsen. Utfordringa blir i neste omgang å bevise det hele. Eneste 'problem' er at faren ikke er en 'Peder D.', men er først fødselsåret feil, kan jo alltids en initial være feil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror du har bra magefølelse her Lars Ove.Det er et par gårder i Norderhov som kallses Vager i tillegg til Wagergårdene.Ser for meg ut som om disse gårdene Vager ikke er bebodd i 1865? LenkeOm vi nå kunne finne mor til Maren K. død i årene før 1865, så kan løsningen passe?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

GunnJa jeg så også henne, men alderen stemmer ikke med det som er oppgitt ved vielsen. Kan jo være en skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg hr sett mye skrivefeil under føring av døde, så det tror jeg ikke bør tillegges så stor vekt. Hva tror du om det Kristian?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det står et gårdsnavn som jeg toker til det samme som denne gården. Mulig dette kan hjelpe til med å bekrefte at det er riktige folk som er funnet? LenkeFamilien kan jo ha bodd her mens moren levde?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lars Ove! Ditt innlegg (11) snek seg inn mens jeg skrev det som ble (12). Når faren kalles 'Vager' og fødselsdatoen er riktig, ser det hele temmelig overbevisende ut.Gunn (19): Selv om noen kilder er mer troverdige enn andre, kan en hvilken som helst opplysning tenkes å være gal. En må sammenholde med andre kilder så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I innlegg 14 anyder jeg at denne Peder Andersen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f60613&gardpostnr=1293&personpostnr=6119&merk=6119#ovre>Lenke kan være faren til Karen.Det kan nok være riktig da paret også bla fikk en sønn Oluf i 1855, Lenke, og det må da være han som er sammen med sin far i 1865?De fikk også sønnen Anton i 1854, og her er han sammen med sin søster Maren som pleiesønn i FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott løst Lars Ove. Takk igjen til Kristian som alltid gir gode råd!Spennende jakt også denne gangen for en ivrig amatør.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Dette var jo fantastisk! Vi får tro vår ukjente venn i USA hopper i taket. Ikke hver dag en får servert så mye basert på så få fakta. Takk for flott innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.