Gå til innhold
Arkivverket

[#61976] Anna Margrethe Gulbrandsdatter Berg, f.ødt c.1735, (Eidsfoss?)


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Søker opplysning om Anna og hennes aner, jeg har fått tips om at hun kan være fra Eidsfoss, men jeg har ikke funnet henne.Hun er trolig født c 1735, og død etter 1801. Anna blir gift med Anders Thoresen 9.september 1762 i Strømmen, Svelvik. Anders blir gravlagt 27. februar 1801Her er hun i folketellingen 1801, rull ned til nr.1647 LenkeJeg har mesteparten av etterslekten til disse, så det er kun Annas fødsel og hennes aner jeg prøver å finne.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg regner med at du har sett hva FS har på Anna Margrethe. Der er det antydet Svelvik som fødested. LenkeKB for Hurum er kanskje sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kirkeboka for Hurum må ntaurligvis sjekkes, men den som har gitt dette bidraget til FS, har tydeligvis ikke hatt neon dåp å gå etter, siden fødselsåret er 'about'. I slike tilfeller er det ofte innført et fødested, her 'Of, Svelvik, Vestfold, Norway', som er identisk med senere bosted (særlig ved død). I slike tilfeller er FS ofte mer villedende enn veiledende.Hva ligger til grunn for tipset om at hun var fra Eidsfoss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Alle kirkelige handlinger for Svelvik og Strømm finnes under Buskerud.Når Anna og Anders blir Trolovet 28. august 1762, andre spalte nest nederst, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8429&idx_id=8429&uid=ny&idx_side=-4>Lenke er hennes navn Anne Grete Berg. På Eidsfoss finnes både Berg, Øvreberg og Falkenberg.En slekning av meg som er etterkommer av Annas sønn, Thore Andersen Høyer (han brukte Høyernavnet, losoldermann i Svelvik), har observert at Thore var fadder til flere av Cappelens barn på jernverket. I tillegg var Thore andre gang gift med Maren Nielsen, hvis far var mester ved Eidsfoss jernverk.Det er dette som er tipset om at Anna kan være fra Eidsfoss. Vi har ikke funnet henne i kirkebøkene.Hun er heller ikke funnet her; GDS-Buskerud har digitalisert, Døpte i Hurum 1715-1732 og 1732-1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Gunn, det kan det være en kandidat, men hvor gikk grensen for kirkelige handlinger i 1735. Må vel finne den original innføringen i kirkeboken, hun skal være døpt Anne Margrethe, og da vil det bestemme om dette er riktig kandidat.Eidsfoss kirke ble bygget i 1903, men både HOF KIRKE, og VASSÅS KIRKE eksisterte på den tiden. Kanskje noen som vet hvilken kirke som ble benyttet av folket på Eidsfoss. Det spørs vel hvilket sogn Eidsfoss sorterte under. (Jmf. Svelvik, som sorterte under Hurum). Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre er nok ikke denne Anne som jeg nevnte født i Eiker rette damen. Hun ser ikke ut til å ha mellomnavnet. LenkeDe gamle kirkebøkene i Hoff er ikke lett lesbare, så det blir nok en jobb å lete der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Jeg takker for alle innlegg, kanskje leting i kirkebøkene til Hof vil gi resultat.Har vært borti noenlunde tilsvarende i Sigdal, får vondt i hode og skuldre av å jobbe med dem. Jeg må lete litt senere, for tiden har jeg migrene og øresus, og skal til sjekk på tirsdag.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Erfaring tilsier at om en person faktisk het Anne Magrete, kan det ved dåpen godt stå f.eks. bare Anne, bare Margrete eller bare Grete for den sakens skyld. Så en kan ikke kategorisk avskrive jenta i (5) og (8) bare fordi hun ikke er ført som Anne Margrete ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Kristian, takk for informasjonen.Jeg skal ha det i minne, er klar over at det er mye omtrentlig i kirkebøkene, og at jeg må finne flere forhold som bekrefter personens identitet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden det kan være en liten mulighet for at Anne Gulbrandsdatter Borge kan være den rette damen, legger jeg inn en av søskene døpt her. Fars navn er nevnt Erichen Borge her: LenkeDet ser ut til at denne familien får flere barn i de nermeste årene i Eiker. Kan hende det finnes opplysninger om denne Gulbrand kan ha en tilknytning til Berg-navnet også?Mulig noen lokale slektsforskere i Eiker kan finne kilder her, som kan klargjøre spørsmålet. De avskriftene under Eiker er lettleste i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at samme Gudbrand Borge får en sønn som oppkalles i Bingen , Skotselven her: LenkeNå er jeg heller ikke sikker på hvor Berg og Borge gårder lå i Eiker . Her kan sikkert lokale forskere hjelpe deg med dette.Har ikke greid å finne noen andre passende Anne Margrethe Gulbrandsdøtre i digitale kilder til nå, ellers dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Gunn, nå er jeg tilbakeAnne Margrethes ni barn har disse navn:Margrete, Barbara, Maren Elisabeth, Johanna (Anne) Dorothea, Thore, Johanna, Peter, i tillegg to som døde og ble oppkalt på nytt med navnene, Barbara og Peter.Man kan lure på hvorfor ingen av hennes barn er oppkaldt etter sin morfar, men det har jeg intet svar på. Har kun en person, (fadder i en annen sammenheng) som heter noe som likner på morfarens navn; Gullow Andersd: Pælen (GDS Buskerud: Hurum 1771-1810)Jeg takker for hjelpen, men tror ikke dette er den riktige Gulbrand. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har prøvd å lete litt til i Hurum om det kan være der Anne Margrethe ( Grete) likevel kom fra.Fant ikke mange menn med Gulbrand som fornavn nevt der i området på den tiden.Eneste vielse jeg fant som kunne passe med alder var dette paret? LenkeSkal se om jeg finner noen barn etter disse?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Samme vielse fra avskrift her i digitalarkivet: LenkeSå spørs det om det kan være mulig å finne etterkommere her da?Synd at det er så vanskelig å lese kirkebøkene for Hof, nesten umulig med mine øyne, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Gunn (16-17), det er nok ikke disse heller. Har søkt etter deres avkom, men ikke funnet noen.Jeg må nok gi meg i kast med kirkeboka for Hof, senere på høsten.Takk for ditt engasjement.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.