Gå til innhold
Arkivverket

[#61986] Hjelp til oppslag i Eidanger Gårds og Slektshist. før 1814, gården Buer,Telemark


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til et oppslag i nevnte bok på gården Buer.Maria Larsdtr. ble trolig født rundt 1762 på gården Buer. Hun ble konfirmert 04.10.1778, 16 år gammel. Jeg tror at faren hennes må ha vært Lars Larsen Buer som døde i 1783.Jeg vil gjerne ha dette bekreftet, og gjerne også opplysninger om hennes mor.Av tellingen i Eidanger i 1725, ser jeg at det bor en Lars Amundsen med hustru Marthe Gundersdtr. samt hans mor Gunhild Nilsdtr. på gården. Er dette familien til Lars Larsen Buer?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Schilbred skriver om denne gården på side 62-64 i boka nevnt i overskriften.Lars Amundsen og Marthe Gundersdatter på Buer hadde blant annet en sønn Lars født 1741, men det er ikke ham som er bruker på gården senere. Lars Larsen kom fra Båserød i Gjerpen og fikk skjøte på 1 hud i Buer i 1739 sammen med sin bror Gunder. Sistnevnte overdro i 1759 sin halve hud til broren Lars.Lars var gift med ei Ingeborg Høljesdatter, og hadde barna Maren 1744, Simon 1745, Anne 1747, Lars 1749 og Helje 1755.Det framgår ikke her hvem din Maria som må være født ca. 1762 er datter av. Hun kan jo være barnebarn til Lars Amundsen, men det blir bare spekulasjon fra min side.For øvrig finnes det også en større gård Buer i Gjerpen, så de fleste som ser overskriften din vil vel assosiere dithen.Ellers vil jeg anbefale deg å poste et spørsmål på Grenland Ættehistorielags forum. Der er det flere Eidanger-eksperter enn her.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Leif for bidraget ditt.Jeg er jo noe usikker på geografien i området, men ville det være naturlig at ei jente fra Buer i Gjerpen ville ha giftet seg i Eidanger? Her er vielsen i Eidanger 18.10.1786. Soldat og Uk Søren Olsen Biønnes af Qvælle Sogn og P. Maria Larsd Buer. En Ole Larsen Huustoft var vitne. Trol. 12/9-1786 i Eid. Copul. 18/10-1786. Soldat og uk. Ole Sørens. Biønnæs af Qvælle Sogn og P. Maria Larsd. Buer. Caut: Michel Iwers. Sættre og Ole Lars. Huustoft.Her snakker vi vel om gården med samme navn i Hedrum, VestfoldJeg vil jo anta at det er den samme Mara Larsd som ble konfirmert i 1778.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg regner det som svært sannsynlig at det er Buer i Eidanger som er bostedet til denne jenta. Jeg mente bare at 'Buer i Telemark' lett kan bære litt galt avsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg ser jo at jeg kunne ha sløyfet Telemark i tittelen. Men jeg ber jo om oppslag i Eidanger Gårds og Slektshistorie, så det burde vel egentlig ikke kunne oppfattes som spørsmål om Gjerpen.Forøvrig takker jeg for rådet ditt vedrørende Grenland Ættehistorielags forum. Jeg skal prøve det.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.