Gå til innhold
Arkivverket

[#61996] Bergen/HO: Sjømannsopplysninger ønskes.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg aner ikke om dette er noe dere kan hjelpe oss med, men jeg prøver;To brødre av min oldemor Kristine, nemlig Nils Nilsen (Kvitingen) Natland f 11.8.1852 i Samnanger, og Barakias Nilsen Natland f 8.12.1873 på Natland, skal iflg opplysninger i kildene ha vært sjømenn. Jeg vet ikke om de var i utenriksfart. Barakias var yngst i søskenflokken og han har vi funnet en god del om: 1) Barakias prøvde seg trolig som bonde på Askøy i meget ung alder. Allerede 18.10.1891, knapt 18 år gml., inngikk han ekteskap med den 10 år eldre enken, Barbro Helene Christophersdatter Gjersvik, hjemmehørende i Strusshavn. Hun var fra Gjersvik på Tysnes og hadde vært gm John Samsonsen Opdal. Barakias står oppført som gårdbruker. Barakias og Barbro får sønnen Anton 27.12.1891. Barakias står oppført som gårdbruker. Anton dør imidlertid 24.2.1893 på Natland, altså hos Barakias' familie. Barakias står oppført som sjømann. 3.6.1893 får de så sønnen Johanne (John) på Tysnes. Barakias står oppført som matros. 5.3.1894 emigrerer Barakias, Barbro og Johannes. Barakias er hjemme i Norge igjen, for 3.2.1899 emigrerer han for 2. gng., nå uten Barbro og Johannes, men sammen med to kamerater fra Natland og min farfar, Ingolf Landaas. Sistnevnte kom forøvrig hjem igjen til Bergen sommeren 1900 (og det kan vel jeg være glad for). Siden ser vi ikke mer til Barakias. Barbro blir g for 3. gang med Theodor Grefsheim 1.7.1901, og vi finner henne i flere tellinger og andre protokoller i USA. John (dpt Johannes) dukker etterhvert opp igjen også. Han blir gift og får etterslekt i Freeborn, Minnesota.Det var mye bakgrunn, men spørsmålet er altså om Barakias kan la seg gjenfinne i sjømannsprotokollene. Som nevnt så vet jeg ikke om han seilte etter 1899, men ser på denne forespørselen som en siste mulighet. Nils vet vi dessverre ikke så mye om: 2) Nils var eldst i søskenflokken. Han finnes i Bergen i rode 23-195. Han blir gm Marie Josefine Johannessen i 1874. Han nevnes som vognmann / kjører (1874), hotelltjener (1875), dampskipstjener (1876), kjører (1877). De fikk 3 barn i Bergen, men kun den yngste, Nils Olai f 7.6.1877, levde opp. Da Nils og hans kone, Marie Josefine, var fadder til min grandonkel Henrik Andreas Landaas, 29.9.1878, nevnes hun som Madam. Dette er også det siste vi ser til dem i Norge. De skal, ettersigende, ha emigrert, men det har ikke latt seg gjøre å finne dem i verken emigrasjons- eller immigrasjonsprotokoller.Hvorvidt Nils virkelig kan ha vært sjømann vites ikke sikkert, men det er blitt sagt i familien. Ingen har imidlertid sett noe til Nils og familien etter at de skal ha emigrert.* Dette var mye, men, om mulig, hadde det vært utrolig flott å få sjekket disse kildene.Med håp om hjelp, takknemlig som alltid!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Siste nytt er at Nils f 1852 slett ikke emigrerte, da han finnes blant døde i Birkeland sogn i 1880. Men han fikk et barn til, Anne Marie f 27.10.1879.Så da er det opplysninger om Barakias f 1873 som kan være interessante.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Barakias lar seg ikke finne i registeret til sjømannsrullene for Bergen 1869-1896, og heller ikke i registeret for den etterfølgende perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men tusen takk likevel, Yngve. Var redd for det. I Tysnes-boka står det at han forsvant, men det pussige er at i Census 1900 er ikke sønnen John ført sammen med moren Barbra. Hun arbeidet da ved et hotell. Nei, jeg tror nok vi bare må innfinne oss med at han forsvant. Det viktige er jo at sønnen kom til rette!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.