Gå til innhold
Arkivverket

[#62001] Amund Hansen Døle fra Avaldsnes, i Florø i 1858


Gjest Lars-Idar Vegsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars-Idar Vegsund

Amund Hansen Døle ungkarl fra Avaldsnes Prestegjeld fikk en uekte datter, Nilla Marie født 11. juli 1858, med Thomasine Eliasdtr Florø i Florø, Kinn Prestegjeld i Sogn og Fjordane. Amund og Thomasine var forlovet ved datterens dåp.Er det noen som vet noe om Amunds forfedre i Avaldsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Amund (Omund) kan være sønn av Hans Sørensson f.1795 på Kolnes i Avaldsnes, død 1865 og Eli Johannesdtr. f ca 1790 på Veste i Skåre, Torvastad, død 1856. Omund f.21.5.1830,død 20.12.1891 var bosatt på Storasund i Torvastad og gift med Berta Knutiana Bårdsdtr. f27.1.1834 på Storasund død 25.4.1902 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Idar Vegsund

HmmHar mer tro på at Amund kan være en eldre sønn av Hans O. Hanson Døle og Mette Nilsd på gården Døle, som ikke bodde hjemme ved folketelling i 1865, men jeg kan ikke finne noen sikre kilder på detteLenkeJeg søker videre så får vi se hvor jeg kommer.. takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Kilde. Døle, Avaldsnes bygdebok 2 bnr. 1, nr. 9 s. 338 Hans O. Hansen eldste sønn her er Nils Johannes, f. 1845.Ommund Hansson, f. 21.05.1830 på Døle, Førdesfjorden, d. 20.12. 1891, sønn til Hans Sørenson Døle og kona Eli Johannesdtr. Gift 1861 m. Berta K. Bårdsdtr. Kilde Torvastad bygdebok Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Idar Vegsund

Ser nok ut som Johan har rett. Det er nok høyst sannsynlig at dette er riktig Ommund/Amund som etter at han fikk en uekte datter i Florø i 1858 og giftet seg i 1861 med Berta Bårdsdtr.Man kan bare undres hva som skjedde siden forlovelsen med Thomasine Eliasdtr Florø ble brutt. Jeg finner Thomasine i Florø ved folketellingen i 1865. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=f61437&gardpostnr=9&personpostnr=80#nedre>Lenkemens datteren Nilla Marie er 9 år og fosterbarn hos en annen famile på samme sted LenkeAmund var ved folketellingen 1865 gift og hadde to sønner på Storasund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Idar Vegsund

Takk for det Johan.Jeg har foreløpig ikke noen av forfedrene til Hans Sørenson Døle og Eli Johannesdtr og tar gjerne imot hjelpDu kan sikkert også bekrefte eller avkrefte om dette er riktig Hans Sørenson jeg har funnet i 1801: LenkeLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Hans er den rette. Faren heter Søren Jakobsson f.1758 på Kolnes i Avaldsnes og død 1818 samme plass. Søren var gift med Elisabet Knutsdtr.1753 på Nordtveit i Avaldsnes og død i 1837. Hvis du sender en mail til jo dot art alfakrøll online dot no, så kan jeg sende deg en fil i løpet av dagen.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.