Gå til innhold
Arkivverket

[#62004] Slekten Finlas i Bergen


Gjest Lars-Idar Vegsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars-Idar Vegsund

Den første jeg finner i slekten Finlas er David Robersen Finlas, skipperborger 28.jan 1851, vistnok født i Bergen av skotsk ætt. Han var gift med Anne Vigersdtr (Widerichdatter)Noen som kjenner til denne slekten og hvor i Skottland den kommer fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Navnet Finlas kan jo minne litt om det skotske slektsnavnet Finlayson (Clan Fionnlagh). Litt om denne klanens historie finnes her: LenkeEllers så finnes det en Finlas Street i Glasgow...Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Idar Vegsund

Jeg må nok rette meg selv her Dauid Robbertssen er registrert skipperborger 28. jan 1651 ikke 1851 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=borg1600&gardpostnr=3342&merk=3342#ovre>LenkeDavid hadde en sønn Thomas Davidsen Finlas (d.1695) som så igjen hadde en sønn David Thomasson Finlas (f.ca1678-). Denne David hadde en datter Sofie Davidsdatter Finlas f.ca 1696. Sofie er nevnt i farfarens søster Jannice Davidsdatters skifte i 1711. Sofie er i Schotland. 15 år gammel. LenkeI 1715 er Sofie igjen nevnt i skiftet etter farens bror Joen, Sophia er da gift og bosatt i Skotland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

skat mandtallet 1714 har485 4 Thomas Davidssen Findlas Encke Bruger HøckerieFinlay med varianter findes i hele skotland. for at undvige nål i höstak ville jeg begynde med de skotske havnebyer på östsiden samt orkney og shetlandellerpröve en professionel skotsk slägtsforsker, medlem i ASGRA:http://www.asgra.co.uk/det behöver ikke blive så dyrtLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

David Robertson Finlas (c1625-1700) var muligens også far til en 'Davidsdatter' som var g. (ca.1680/1683) med Jan Willumsen Bay Møller, kjøpmann og borger i Bergen fra 1683.Og David's sønn (?) Thomas Davidsen Finlas var muligens far til en 'Anne Thomasdatter' (c1685-Mars 1725) som var g.m. Willum Willumsen Bay Møller (c1660-c1739) , kjøpmann og borger i Bergen fra 1695, bror av ovennevnte Jan.Noen som kan bekrefte/avskrefte/supplere dette ? (Se Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg ser at du refererer til Sollieds skifte'afskrifter'. Det er ikke afskrifter men meget kortfattede uddrag. Der står meget mere i selve skifterne. Se i originalerne på SA i Bergen. Der står måske hvor i Skotland hun er. Det er nok den bedste begyndelseLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Idar Vegsund

Jeg skal oppsummere det jeg har av opplysninger for David Robertson Finlas sine barn og barnebarnDavid Robertsen Finlas, født før 1633, skifte 8 sep 1700 gift med Anne Vigersd Jeg har seks registrerte barn:1. Robert Davidson Finlas født før 1670, skifte 29 juni 1691 gm Margrethe Jochimsdtr Schult 5-1 Datter før 1691-1698 Rebecca Finlas2. Villach Dauidsen Finlas, nevnt ved koppskatten 16833. Wildat Davidsdatter Finlas, død 16 mai 1751 gift med Peder Pedersen Troye (f. cirka 1660), sønn av Peder Nielsen Troye og Berite Rasmusdtr 3-1 Datter: 1688-1760 Anna Pedersdtr Troye gm Anders Erichson Sundfjord 3-2 Datter: 1690-1771 Birgitte Pedersdtr Troye gm Michael Hansen 3-3 Datter: 1693-1777 Catherine Troye 3-4 Datter: 1695-1741 Pernille Pedersdtr Troye gm Reinert Wormhus4 Thomas Davidsen Finlas, skifte 8 mar 1695 gift med Lisbeth Jonsdtr 4-1 Sønn: før 1678 David Thomasson Finlas, har en datter Sofie Finlas født ca 1696 som i 1711 og 1715 er nevnt bosatt i Skottland. 4-2 Sønn: ca 1678-1715 Jon Thomasson Finlas 4-3 Datter: ca 1678 Ane Marie Thomasdtr Finlas gm Mangus Nyested 4-4 Sønn: ca 1681 Robbert Thomasson Finlas Datter: ca 1684 Ane Thomasdtr Finlas gm William Møller jr5. Anne Davidsdtr Finlas gm Christen Tøgersen Hun er nevnt i skiftet etter faren 1700, da var hun enke.6. Janneke Davidsdtr Finlas gm Iver Andersen. Hun er nevnt i skiftet etter faren 1700. Kan være Janneke som er nevnt som Giønnete Davidzd Finlas gm Peter Hansøn Krag 8 feb 1674.til nr 6) Har ikke registreringen om Jan Willumsen Bay møller gift med en Davidsdtr.. finnes det noen kildereferanse??Mottar gjerne tillegg og rettinger til dette!!Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Til nest siste linje over: Denne 'NN Davidsdatter' (g.m. kjøpmann Jan Willumsen Bay Møller c1658-c1713) skal være nevnt av Sollied som datter av ''David Robbertsen''. Dette kan forsåvidt like gjerne være David Robbertsen Faye, f. 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

(9) Årstallene passer ikke sammen. Hvis Jan W Bay Möller döde 1713, kan hans kone ikke väre datter af en som er födt 1712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Det er nevnt en ukjent David Robertson(Finlas)datter (ca 1660-1682/83)i Sollieds skifteavskrifter side 766. Hun var gm Jan Willumsen (Bay) Møller i hans 1.(av 4?) ekteskap. De hadde en datter Trine som vel døde ung. D.R. Faye kan ikke være faren da han var født i 1712.Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Lars-Idar,I innlegg 8 nevner du 6 personer.Barna i pkt 2 og 3 er vel kanskje samme person?Barna i pkt 1, 3, 5 kan være fra Davids mulige 1. ekteskap med en NN.Barna i pkt 4 og 6 er fra 2. ekteskap med Anne Vigersdatter.Dessuten er det en ukjent datter n. i innlegg 11. Dessuten en Hans og Jacob f. 1669 og en Jacob f. 1676, alle døpt i NK og døde før 1683.Disse er vel fra 2. ekteskap.Kilder: Bl a Sollieds skifteavskrifter s 884,885,1146.mvh Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.