Gå til innhold
Arkivverket

[#62006] Iver Evensen og Marit Olsdt fra Horg sokn, Sør Trøndelag


Gjest Lars-Idar Vegsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars-Idar Vegsund

Iver Evensen og Marit Olsdtr flyttet til Sør Arnøy i Nordland tidlig på 1800-tallet.Iver er født ca 1769 i Horg sokn, Sør Trøndelag, død i Trondheim i 1846. Marit Olsdtr er født ca 1767 i Horg sokn, Sør Trøndelag og død 1811.De hadde barna: 1. Lava f.1803 Horg sokn 2. Brynhild f.1805 3. Even f.1807 4. John f.1810Noen som vet noe om forfedre eller annet om Iver og Marit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er en Iver Evensen Helgemo af Horrig som ble gift 29/5-1801 med Marit Olsdatter Lund.Den eneste Iver Evensen i Horg 1801:LenkeAlderen avviker en del fra det du oppgir som fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Er det denne Lava Iversdatter Huustad som blir konfirmert i Gildeskål 1821 19 år gammel (nederst til høyre)? Det står ingen opplysnger om fødested eller navn på foreldre, bare husbondens navn:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Er det denne Lava Iversdatter Huustad som blir konfirmert i Gildeskål 1821 19 år gammel (nederst til høyre)? Det står ingen opplysnger om fødested eller navn på foreldre, bare husbondens navn:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hva er din kilde for at den familien du søker kom fra Horg?Ved skumlesing av kirkeboka har jeg ikke funnet Lava døpt i Horg, men jeg kan ikke garantere at jeg ikke har oversett henne.Jeg har bind 3 og 4 av Horgboka og finner der under Sørtømme (bind 3 side 489):Even Kristoffersen Sørtømme (1720-65) gift 1748 med Olaug Helgesdatter Helgemo (1725-1808)Disse hadde bl a sønnen Iver, født ca 1758, konfirmert 1774 på Røskaft, tjente 1779 på Bredli, senere på Helgemo. Trolig gift 1801 med Marit Olsdatter Lunden, Lundesløkken, født 1767.Dermed kommer jeg ikke lenger, idet jeg mangler bind 1 og 2 i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Under første søndag etter påske til høyre har en Iver Lund en datter Oloug døpt. Fadderne er fra Helgemo. Iver sies å være husmann under Lund:LenkeOloug - kallenavn Lava? Kanskje mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Du har helt rett i at Lava var døpt Ollaug,etter hva vi også har funnet ut. Lava er min mann`s tippoldemor,også vi har i flere år prøvd å finne Iver og Marit`s foreldre. Så det skal bli spennende å se om det blir funnet noe i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har forsåvidt referert hva bygdeboka sier om Ivers foreldre i innlegg 6. Men NB! Ivers mor het OLAUG JONSDATTER og ikke Helgesdatter som jeg skrev.Hun er her i 1801 og faktisk sammen med Iver:LenkeMarits foreldre vil eventuelt finnes i bind 1 eller 2 som jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ja,når du skriver Olaug Jonsdatter stemmer det bedre med hva vi har funnet ut 'kan' være mor til den Iver som ble gift med Marit Olsdatter.Da kan vi vel være rimelig sikre nå,tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ifølge Dagfinn Refseths kirkebokavskrifter for Horg er det en Ole Haagensen Lundelykken som 5/7-1764 gift seg med Eli Johansdatter Sørtømme.Eli Johansdatter Lundeløkken ble gravfestet 19/9-1773 43 år.Enkemd Ole Haagensen Lundelykken ble 1/7-1774 gift med Enke Brønnil Andersdatter Eggen.Marit Olsdatter 32 bodde i 1801 hos sin stemor Brynnild Andersdatter (enke etter andre ekteskap) på en plass under Lund i Horg. (Se lenke i innlegg 11). Marit har en datter Eli Olsdatter 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Idar Vegsund

Hei Astrid. Takk for mange utfyllende opplysninger.Svar til punkt 4. Det er nok riktig Lava du har funnet her.. Jeg har funnet søsteren Brynhild Iversdtr Huustad konfirmert i 1822, 18 år bosatt på samme gård.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Men det er likevel noe mystisk her. Jeg gikk raskt gjennom kirkebøker for Gildeskål og kan ikke se det er opplyst noe om fødested ved konfirmasjon eller vielse til Even, Brynnild og John.I tellingen 1865 oppgir disse tre å være født i Guldalen, som vel må være Gauldalen. I 1875 oppgir Even og Brynnild Lund i Trondhjem Stift som fødested.Jeg har sjekket kirkebøker for Støren prestegjeld (alle kirkesogn) 1804-9, og finner verken Brynnild eller Even døpt i perioden.Det er litt merkelig.Så derfor spør jeg enda en gang: Hva er kilden for at denne familien kom fra Horg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Nå er ikke jeg så veldig godt kjent i Trøndelag,men ifølge kirkeboka ble Iver Evensen og Marit Olsdatter viet i Horg kirke 29.05 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant noe på FS, en sønn Iver døpt 22/3-1807. Her lenke til klokkerbok for Horg. Palmesøndag til venstre. LenkeDet står tydelig Iver.Det skal ifølge FS være en sønn Jon døpt 6/5-1810.Jeg kommer til å ta en kikk i bind 1 av bygdeboka på biblioteket, så får vi se.Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Idar Vegsund

Det finnes en gammel slektsnedtegning fra min svigerfars far hvor det er nevnt at hans farfars mor, Lava Iversdtr Evensen er født i Horg sogn, Trøndelag med foreldre Iver Evensen og Marit Olsdtr. Dessverre lite med kildehenvisninger å vise til :)Lava Iversdtr var forsåvidt gift med Peder Benoni Pedersen Sør-Arnøy, de bodde på gården Gjelstad i Gildeskål og fikk tre sønner; Kristen f1831, Peder f1834 og Jens f.1838. Lava ble på 1840-tallet gift på nytt med John Olai Thorsteinson Horsdal.Iver Evensen er nevnt i 1828, da ble hans yngste sønn, John, konfirmert i Gildeskål. Da nevnt bosatt Sør-Arnøy. Iver hadde da giftet seg på nytt, med Karen Mallena Andersdtr fra Horsdal. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ja,det bekrefter jo bare det jeg fant i kirkeboka tidligere. Sønnen de fikk i 1807 ble døpt Iver :(h.side 2.avsnitt) Lenke Men også vi har ham som Even Iversen,f.13.03 1807, i slektsprogrammet.Snodig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser at det i mellomtiden er kommet et nytt innlegg.Kommentaren min var til nr.22. Ellers har vel vi og Lars-Vidar ganske like opplysninger,nedtegnet gjennom årene.Men som du Lars-Vidar sier:uten kildehenvisninger.Noe er blitt bekreftet i ettertid via microfilmer,men langt fra alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.