Gå til innhold
Arkivverket

[#62014] Statsråd Ivar B. Sælen


Gjest Bjarte Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Breistein

Er det noen som vet hvilken gravplass Statsråd Ivar Bergesen Sælen F.19/11-1855 - d. 24/11-1923 ligger? Han ble begravet fra Birkeland Krk. i Fana. Jeg finner ham ikke på DIS gravsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ikke alle gravplasser i Bergensområdet ser ut til å være registret ennå. Finner ikke særlig mange av Ivar Sælens slektninger heller, så det spørs om han kan være på et foreløpig uregistrert sted. (Han var for øvrig fetter av to av mine tippoldeforeldre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tror nok også det, siden Birkeland vel er det samme som Nesttun. Men jeg finner i alle fall graven til min grandonkel og hans kone (som var datter av Ivar Sælens fetter, også Fana-ordfører) registrert, og den ligger på Øvsttun. Det tyder jo på at denne gravplassen alt er å finne hos DIS (og det har den vært en god stund). Derimot ser f.eks. Solheim ikke ut til å være lagt inn der ennå, men den hører jo ikke til Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har sjekket litt på DIS:Både Øvsttun og Midttun er ferdig registrert for flere år siden. På Øvsttun ligger også Ivar Sælens fetter, Steffen Sælen, som i likhet med Ivar var ordfører i Fana på tidlig 1900-tall. Ivar Sælen er ikke funnet ved søk på disse to stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Det er et oldebarn av Ivar B. Sælen som har leitet etter graven, men hun kan ikke finne den. Det er vel sannsynlig, som Berit skriver, at graven er slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Så vidt jeg vet skal Bergen kirkelige fellesråd ha oversikt over gravene (både slettede og aktive) i nåværende Bergen kommune. En telefon dit vil sikkert kunne gi svar på hvor Ivar B. Sælen ble begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hvilken kirkegård ligger nærmest Birkeland kirke?På kartet ser det ut som det ligger en liten kirkegård til kirken. Finner den ikke i oversikten til DiS-Norge sine gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.