Gå til innhold
Arkivverket

[#62016] Søfren?


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Har mannsnavnet Søfren virkelig eksistert? Jeg har sett navneformen brukt bl.a. i Eidsvolls bygdebok og hos Johan Falkberget. Kan det tenkes at navnet er oppstått ved feil-lesning av gotisk skrift, der det i noen tilfelle er fort gjort å ta en f for en h midt inne i et ord. Altså: Er det mulig at navnet har vært skrevet Søhren, men at det er blitt oppfattet som Søfren? Jeg har sett på lister over danske drengenavne, men har ikke funnet Søfren. Er det noen som har sett navnet skrevet med en utvilsom h i midten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

'Søfren' er vel avledet av en eller annen variant av Severin - opprinnelig Severus hvis jeg ikke husker feil. En 'v' blir lett til en 'f' før den forsvinner helt.1801 tellingen har 24 med navnet, 1865 bare 2, i 1875 er der en enslig fyr paa Inderøen og i 1900 ingen. Selv han fra Inderøen ser ut til aa väre vekk som en sviske.MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Søren er den nordiske formen av det latinske Severin. Bokstaven F ble tidligere i mange sammenhenger brukt for å markere uttale av V (f. eks. Ifuer, Iffuer for Iver). Jeg har særlig sett formen Søfren på 1600-tallet. Det var mange danskættede kondisjonerte som på den tiden het Søren, og disse har muligens brukt uttalen Søvren i sterkere grad enn de norskættede navnebærerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.