Gå til innhold
Arkivverket

[#62021] Jon Olson på Averøya ?


Gjest Mona Johanne Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Johanne Falch

søker etter foreldrene til Jon Olson født ca 1783, han bodde på Stene på Averøya i 1801-tellinga senere i Kårvåg Han kom Ikke fra Averøya men var gift med enke anne Mogensdtr Eide. vore fint om noen hadde noe opplysninger til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er mulig jeg begynner å bli svaksynt, men jeg finner ingen Jon Olsen på Averøy i 1801, og jeg finner heller ingen Stene-gård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Har kikket litt i K. Strands kirkebokavskrifter og funnet litt. Jon Olssen Stene ble konfirmert 8/11 1801. (Oppgitt f. utanbygds.18 år) Den 3/7 1803 giftet Iver Knutsen Stene seg med pike Ane Monsdatter Visnes. Den 28/3 1804 fikk de en gutt som ble døpt Knut den 30/3 i Kornstad kirke. De fikk ei datter Ane f 16/3 1806 Hun ble hjemmedøpt og døde den 23/3 1806. Ble gravlagt 30/3.Den 17/2 1808 døde Iver Knutsen 53 år gammel og ble gravfesta 13/3. Den 3/11 1816 ble Ane Monsdatter Stene viet med Jon Olson Kårvåg. Den 21/1 1817 fikk de en sønn som ble døpt Iver den 16/2. Han døde i 1838.Den 3/1 1821 Ole døpt den 14/1 Den 16/9 1822 døde Jon Olsson (39år) og ble gravfesta 22/9. Ole Jonsen Stene ble konfirmert i 1837. Han ble gift med pike Erikka Pedersdatter Vevang den 28/10 1853. (han 33 og hun 21 år) Ane Monsdatter døde 3/1 1848 70 år gammel. Håper dette var til litt hjelp. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei. Her kommer litt til fra kirkebokavskriftene. Ole jonsen og erika pedersdatter fikk et barn Berit Marita f.20/2 1860 døpt 29/4. I 1863 den 23/4 fikk de sønnen Ole P eder døpt 7/6. De fikk også dattera Ane Johanne f.13/2 1857 døpt 13/4. Ane Johanna ble konfirmert 22/9 1872 og utvandret til usa senere. De fikk også ei datter Olise f. 12/91876 og døpt 22/10. Ole peder folland ble konfirmert 20/101878 og gift 2/11 1887 med Ingeborg Jensdatter Kummervold Berit Marta ble 20/10 1885 gift med ungkar jens iversen årsbog f 1851. Ole Peder og kona fikk sønnen Olaf Martin f. 13/2 18888 og døpt 19/4.Den 2/7 1893 fikk de sønnen Johan Olav f. 2/7 og døpt 24/8. Den 2/4 1896 fikk de dattera Emilie døpt 31/5 samme år. De fikk også dattra Kirstine f. 12/9 1899 og døpt 22/10. samme år. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Dette blir vel et lite sidespor i forhold til temaet som omhandler Jon Olsen.Jeg viser til Bjørn Eides innlegg (3).Det gjelder svigerdattera som ble gift med sønnen Ole i 1853. K. Strand har nok gjort rett avskrift av vielsen (nr. 37 her) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2281&idx_id=2281&uid=ny&idx_side=-317>Lenke Der fremgår det imidlertid ikke at Erika opprinnelig kommer fra Bud. Hun ble f. 31/3 1832 og døpt i Bud kirke 22/4 s.å.. Datter av Peder Pedersen og Elen Olsdtr. Kleppen (nr. 12 her) LenkeDette er nok Mona Johanne klar over - viser til tema 27951 - innlegg 6.I 1848 er hun skrevet som innflytter til Kornstad i Kvernes under navnet Erikka Lund Pedersdtr., 15 år, fra Bo, for å tjene (nr. 11) LenkeAt hun benevnes som Erikka Lund Pedersdtr. samsvarer jo med det Mona Johanne opplyser i ovennevnte tema/innlegg. Jeg går ut fra at det her er snakk om en oppkalling etter den Erika Didriksdtr. Lund (d. 1811)som først var gift med Markus Persen Viken og senere med Jakob Persen Viken (forøvrig født Bae og oppr. fra Honningsøy i Bremsnes, Kvernes). Dette var jo markante handels- og gjestgiverfolk på det gamle handesstedet Viken i Bud.I 1848 finner vi også det som jeg mener må være hennes konfirmasjon, da jeg ikke finner henne som konf. i Bud. Her er fødested feilaktig oppgitt til å være Lysø (det var kanskje der hun tjente?), mens foreldrenes navn stemmer. (nr. 27)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Et spørsmål om gårdsnavnet Stene.Er Stene det samme som Stein i Kornstad? Jeg finner Stein og Steinsgrenda på kartet til finn.no, men ikke Stene.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei. Stene ,stein og steinsgrenda er samme plass. Stene var tidligere en del av kornstad kommune. Nå er det i Averøy kommune. Ligger mellom Haga/slatlem og helset på innersida av averøya. Flyttet derifra i 1964 da kornstad, kvernes og bremsnes ble til averøy kommune. Gikk mine første år på barneskolen på stene, men flyttet i 1964 og begynte på bruvoll skole. Den var i tidligere bremsnes kommune. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Takk til deg, Bjørn, jeg regna med at du hadde lokalkunnskapen på plass. Og det var faktisk slik jeg trodde at det var, men greit å få det bekreftet.Jeg er gammel buaværing og det var jo ikke så sjelden at man var på Averøya i en eller annen sammenheng. Og jeg har nok kjørt innover der ....nåja, det er nok mer enn 25 år siden. Bruhagen og Bremsnes er jo kjente steder.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

For å finne svaret på hvor denne Jon Olsen kommer fra, må vi inn i andre kilder enn de vanlige som kirkebøker.I ekstrarulla for 1817 for de militære finner vi under Folland legd:Bokstav G: Matros Jon Olsen Romsdalen, født i Romsdalen den 2. mai 1786.Tidligere oppholdssted: Aandal i Landlegd.Nå: Stene i 12 Legd.Har stått under bokstaven F i 20 legd. Kom i ekstrarullen p.g.a. alder.Død 1822 og Anmeldt (d.v.s. overflytta) fra 12 Legd i 1819.Sjøhovedrulla for 1804 sier dette om ham under legd 20 - Folland:Bokstav F: Jon Olsen, født i Romsdalen den 2. mai 1786.Tidligere oppholdssted (tjent): Norqvalvog i FredøeTorvigenKaarvaagHarstad i Battenfiorden i LandlegdAandal i Landlegd i Giemniske CompagnieDen 1. februar 1810 gjorde han sjøtokt til orlogs.Møtte på sesjon i 1807 og gjorde ed.Absen (dvs. fraværende) i 1809Møtte 1810Dette skulle bety at Jon Olsen var f. 2. mai 1786 i Romsdalen. Dere får begynne å lete etter ham i Fræna. Trolig er han fra den ytterste delen av nåværende Fræna kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

Tusen takk for nå ble eg glad for min Oldefar Iver Edvard Folland var sønn av Ole Jonson og Erika Pederdtr Lund f:Bud. og hans Far Jon Olson og Ane Mogensdtr Visnes har vore vansklig for meg og finne delvis at eg er håpløs å lese kompliserte kirkebøker hehe, og ikke så kjent der men er veldig takknemli for dere hjelper meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Ane Monsdtr. fra Visnes f. 1777 finner du i Eideboka b. 6, s. 296. Under Visnes og Linset i b. 6, samt i b. 5 under Silneset og Silset finner du slekta hennes tilbake til Lars Pedersen Friis som det er skifte etter i 1628.Istedenfor å låne disse 2 bøkene, burde du kjøpe dem fra Eide kommune da det står masse om disse folka i disse 2 bøkene.De anbefales på det varmeste.Gå inn på Eide kommune sine hjemmesider for bestilling eller gi meg beskjed så skal jeg ordne det, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Mona Johanne Falch

Tatt en liten ferie og takker alle innslag og har fått hjelp til mye. Eg har nå lest alle fræna bøkene og fann ikk Jon Olson der så eg prøvde kirkebøkene men fant ikke noe fræna før 1800-tallet , hva slgs kirkesogn hørde det til da ? slik at eg kan finne ut om Jon Olson kom derfra. takker for all hjelp angående Ane Monsdtr, bestiller bøker når eg er ferdig med disse linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

Tatt en liten ferie og takker alle innslag og har fått hjelp til mye. Eg har nå lest alle fræna bøkene og fann ikk Jon Olson der så eg prøvde kirkebøkene men fant ikke noe fræna før 1800-tallet , hva slgs kirkesogn hørde det til da ? slik at eg kan finne ut om Jon Olson kom derfra. takker for all hjelp angående Ane Monsdtr, bestiller bøker når eg er ferdig med disse linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Ytterste del av Fræna finner du for denne tida under Bud og Hustad.Let i disse kirkebøkene:Bud: 1739-1766, MinisterialbokBud / Bud: 1767-1817, MinisterialbokBud / Hustad: 1790-1804, MinisterialbokLykke til, håper du finner ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

off ja, 'Bud ' ja eg holder på der nå med svigerdattra til Jon Olson og sliter med å lese dei kirkebøkene for denne tiden da dei er ikke lett å lese, men kan jo hende det er greit å finne fleire på en stad mens man holder på men takk for tipset for eg har nå vert å sett flere steder nå og mulighetene begynner å minke betraklig og dette har vert til stor hjelp og eg håper eg finner han snart Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.