Gå til innhold
Arkivverket

[#62029] Tosten Tostensen f 1766 i Eiker - Strygen?


Gjest Anne C Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Som en oppfølging til tidligere tema: 9892: Brødrene Tostensen i Hurum 1801.På stadig leting etter opphavet til Tosten Tostensen f ca 1763.Den 21 september 1766 i Eiker ble en Tosten døpt. Hans far var Tosten Pedersen Strygeneie og mor var Mari Nilsdatter.I 1801-tellingen bodde Tosten Tostensen 38 år, sammen med kone og to barn (Maren og Tosten) på Graver i Hurum - sammen med dem bodde en 76 år gammel enke ved navn MARI NIELSDATTER.Hvor i Eiker-bygdene ligger Stryken? Finnes det noe om Tosten Pedersen Strygeneie i noen bygdebøker? Kan dette være opphavet til Tosten Tostensen Graver i Hurum? Eller er dette nok en gang er et villspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Nei, men det passer jo meget bra! Dessuten kan det bety at teorien til Per stemmer ihht til brødrene.Takk, Jon!Da gjelder det å finne Niels f ca 1757 og kanskje en Hans også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Og så var det stopp!Ikke finner jeg Mari Nielsdatter død etter 1801. Ikke finner jeg vielsen mellom den forannevnte Mari og Tosten Pedersen.Eiker, Røyken og Hurum - hvor kan de ha vært før det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Krødsherad?, Sigdal? Numedal?, Hallingdal? Det er vel grunn til å anta at de har fulgt det vanlige flyttemønsteret fra innlandet rundt kysten.Jeg går ut fra at du har jobbet mer med saken enn meg, og sjekket begravelser i Røyken også.En mulighet videre nå kunne være å sjekke panteboka for Eiker. Det kunnne hende husmannskontrakten er oppført, og at den sier noe om hvor Torsten Pedersen kom fra.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.