Gå til innhold
Arkivverket

[#62031] Sjeleregister , Strandebarm, HO, 1777. Hvordan leser jeg boka ?


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Hei.Jeg sitter og leser Sjelereister for Strandebarm 1777. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4630&idx_id=4630&uid=ny&idx_side=-1>LenkeJeg strever med å finne logikken i de forskjellige kolonnene.kolonne 1 er et gardsnavn kolonne 2 er et personnavn kolonne 3 er en alder kolonne 4 er et personnavn kolonne 5 er en alder kolonne 6 er noe ubestmmelig!Kan noen hjelpe meg å oversette kolonneoverskriftene? Jeg forstår det som er skrevet, men jeg forstår ikke betydningen!-(Bakgrunnen for dette spørsmålet er at jeg leter etter opphavet til Ingeborg Andersdatter. Hun ble gift med Knud Knudsen Nernæs 11. juli 1812 i Strandebarm. (nederst til venstre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siste kolonna er hvilken bok skolebarna (kolonne 4) leste. Noen leste katekismen (Cat.), andre evangeliene (Ev.), og hva de andre forkortelsene står for, vet jeg ikke. Det er vel heller ikke så vesentlig i genealogisk sammenheng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk alle sammen.Beklager sen respons, men jeg ble 'nappa' på jobb.Dersom kolonne 2 inneholder de som er konfirmerte, hvor er da den eldre garde? Snittalder for konfirmerte/voksne må være i 20-årene !Når jeg leser kolonne 4, ser jeg ingen klar sammenheng med navna i kolonne 2 der jeg forventet å finne eventuelle foreldre.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ser ut for meg at kolonne to inneholder de konfirmerte, men fremdeles ugifte.Det er ikke mulig å finnes skolebarnas foreldre blant noen i kolonne 2.Har du bladd litt fremover, eller er hele registret slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Overskriften til dette sjeleregisteret forteller vel egentlig hvem som er med i oversikten:Siæle-Register Over Den Confirmerede Ungdom, samt alle Skole-Børn, og andre udi Strandebarms Præstegield, rigtig forfattet.Overskriftene er som følger: Gaardenes Nafne, Den Confirmerede Ungdoms Nafne, Hvor gammel, Skole-Børnenes Nafne, Hvor gammel, Hvad Bog læste i,Slik jeg forstår dette sjeleregisteret, er det bare unge konfirmerte (altså ugifte) og skolebarn som på sikt skal konfirmeres som skal være med i dette registeret. Foreldre og gifte folk skulle ikke være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk, Astrid og Marianne !Denne boka er altså nærmest ubrukelig når vi leter etter aner.Ettersom kolonne 2 har overskriften 'Den Confirmerede Ungdoms Nafne', er det vel litt spesielt at enkelte at de 'konfirmerte' er over 50 år!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ubrukelig? Sjeleregisteret forteller kanskje ikke om direkte slektskap, men det dokumenterer et stort antall personer med navn, alder og bosted til et bestemt tidspunkt. Brukt i kombinasjon med andre kilder, kan sjeleregisteret utvilsomt være nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

En mulig kandidat er denne Ingebor Andersdtr, døpt 29. september 1785 i Varaldsøy i Strandebarm. Hun var datter av Anders Gulbrandsen Waage og hustru Lisbeth Nielsdtr. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16773&idx_id=16773&uid=ny&idx_side=-35>LenkeAlderen på denne Ingebor Andersdtr passer godt med 'din' Ingebor, i folketellingen 1801 Lenke og 1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.