Gå til innhold
Arkivverket

[#62032] USA: Knut Nilsen Kvitingen f 12.11.1833, skal ha emigrert i 1856


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Knut Nilsen Kvitingen var f 12.11.1833 og fikk utstedt pass 21.4.1856 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=passprot&gardpostnr=581&merk=581#ovre>LenkeJeg finner ham ikke på Norway Heritage, men han har nok trolig reist. Den avgangen fra Bergen som er nærmest i tid er Juno 30.4.1856, men der er det ikke passasjerliste. I så fall gikk den til Quebec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men den mest kjente emigranten med navnet Knut Nelson var fra Voss. http://en.wikipedia.org/wiki/Knute_Nelson Ellers var min morfar lærer i Skjåk. Hans eldste barn, min tante som blir 98 neste søndag, er født der. Det var forresten da han komponerte 'Å Vestland, Vestland', han lengtet vel hjem igjen...I morgen skal jeg imidlertid til vakre Utne på seminar. Her vest er det fortsatt nydelig sommer, stort sett helt skyfritt, så jeg gleder meg stort. Skal også bli kjekt å treffe de drevne genealogene.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser også Tysse på kartet i lenken din, er det herfra ol-sølvmedaljevinneren i kappgang, Kjersti Tysse Plätzer har sitt opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det vet jeg ikke, -kan hende, men hun er fra Søfteland i Frp-Os. Ellers så er det også Tysse på Osterøy.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne er ikke god.Knut Nilsen Kvitingen f 12.11.1833 (her står det at han emigrerte i 1856).Også hans to nevøer Olav Helgesen Kvitingen/Gjerde f 14.7.1863, her i 1889 i Emigrantlisten fra Bergen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=25224&merk=25224#ovre>Lenke og Helge Helgesen Gjerde f 8.8.1869, her i emigrantlisten 1892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Helge H Gjerde Home in 1930: Graettinger, Palo Alto, Iowa Age: 60 Estimated Birth Year: abt 1870 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Senia W Race: WhiteHousehold Members: Name Age Helge H Gjerde 60 Senia W Gjerde 51Helge ble gift ca 34 år gammel. Yrke er 'filing, dranagh'. Samme står på en annen person, men er der stavet 'filing, dranage'. Senia er født i Iowa av norske foreldre.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Helge H Gjerde Home in 1930: Graettinger, Palo Alto, Iowa Age: 60 Estimated Birth Year: abt 1870 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Senia W Race: WhiteHousehold Members: Name Age Helge H Gjerde 60 Senia W Gjerde 51Helge ble gift ca 34 år gammel. Yrke er 'filing, dranagh'. Samme står på en annen person, men er der stavet 'filing, dranage'. Senia er født i Iowa av norske foreldre.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Iowa State Census Collection, 1836-1925Name: Helge H Gjarde Census Date: 1915 Residence County: Palo Alto Residence State: Iowa Locality: Graettinger Birth Location: Norway Marital Status: Married Gender: Male Birth Year: abt 1870 Race: White Mother's Birthplace: Norway Father's Birthplace: Norway Line: 28 Roll: IA1915_378Household Members: Name Age Helge H Gjarde 45Er gift.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Helge Gyerdy [Helge Gjerde] Age in 1910: 40 Estimated Birth Year: abt 1870 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Son-in-law Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Synneva Home in 1910: Walnut, Palo Alto, Iowa Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1888Household Members: Name Age Ole Larson 72 Johanna Larson 62 Synneva Gyerdy 30 Helge Gyerdy 40Gift i 5 år med Synneva.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Helge H Gjerde [Helge H ??Gede] Home in 1920: Walnut, Palo Alto, Iowa Age: 50 years Estimated Birth Year: abt 1870 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Seneva Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1892 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 695Household Members: Name Age Helge H Gjerde 50 Seneva Gjerde 40Helge jobber på 'tile factory' (ikke file som tidligere skrevet). Ser ikke ut som det ble noe barn.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Hilje H Gjerde Home in 1900: Florence, Benton, Iowa Age: 30 Birth Date: Mar 1870 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Immigration Year: 1891 Relationship to head-of-house: Boarder Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single Residence : Norway Town, Benton, Iowa Occupation: View ImageHousehold Members: Name Age Anna Bergeson 56 Edward O Bergeson 28 Matilda Bergeson 21 Lauritz Bergeson 25 Arthur Bergeson 19 Spencer Bergeson 17 Chester Bergeson 13 Linnie Risdal 17 Hilje H Gjerde 30Stemmer ikke med fødselsdato du har oppgitt. Feil mann jeg har funnet? Var da ikke det mest vanlige navnet heller.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk for opplysningene om Helge og hans kone Synneva, Hanne Line. Nei, det ser ut for at de forble barnløse, i likhet med en god del andre i slekten. Adressen ser altså ut til å være Walnut, Palo Alto, Iowa. Tile factory må vel rett og slett være flisefabrikk. Dranage, hva kan det være for noe?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, Helge var født i 1869, så 30 år i 1900 passer bra. Han bodde vel et annet sted i Iowa før han ble gift. Han hadde vært g i 5 år i 1910, dvs ha giftet seg ca 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og der er andre unøyaktigheter også, bl a står emigrasjonsåret 1888, 1891 og 1892. Han emigrerte i 1892, om han da ikke dro flere ganger. Vanskelig å vite om det er rett peron. Om vi hadde funnet WW1 dokument, der står vel fødselsdatoen. Jeg leitet etter det, men kunne ikke finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

At eimigrasjonsåret varierer er vi vel vant til :)Men fødselsopplyningene i 1900 census, bruker å være korrekte. Har sett avvik med et helt år, men ikke både mnd og år samtidig.Ellers synes jeg han passer godt til din Helge ...- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kan Knut også ha kalt seg Gjerde ?South Dakota Births, 1856-1903Name: Ada Cecelia Gjerde Birth Date: 14 Oct 1889 Gender: Female County: MarshallFather's Name: Knut Gjerde Mother's Name: Julia Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk for nye innlegg.Knut kan selvsagt ha kalt seg Gjerde, men han var ingen Gjerde. Han var en Kvitingen. Jeg ville jo heller tro at han kalte seg Nelson. Men Gjerde går greit for Helge og Olav, tenker jeg. Nei, det kan vel bli vanskelig. Vi kom jo ikke helt i havn med Barakias heller. Han er da også en nevø av Knut.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.