Gå til innhold
Arkivverket

[#62034] Dyre Jonsen ca. 1600-hvor bodde han?


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

I Krødsherad bygdebok, del 1, side 172 står følgende: Ei Siri Jonsdatter blir henrettet fordi hun har fått et barn med sin tremnning Ivar Kristoffersen Gren. Hun myrdet barnet. Boka siterer: På vitertinget 1659 kom Kristoffer Kolbjørnsen Gren på vegne av sønnen Ivar, for å klarlegge skyldskapen til den henrettede.En mann ved navn Dyre Jonsen var gift med Ingebjørg. De hadde ei datter Taran Dyresdatter, gift med Kristoffer Gren og de hadde sønnen Ivar Kristoffersen.Da første kona til Dyre, Ingebjørg, døde, ble han gift med ei Kari. De hadde ei datter Ingebjørg, gift med Jon Bjørnsen og de ble foreldre til den henrettede Siri/Sigrid Jonsdatter.Har noen vært borti dette og vet hvor disse personene Dyre Jonsen, Ingebjørg, Kari og Ingebjørg Dyresdatter gift med Jon Bjørnsen bodde? Jeg har ikke klart å lokalisere dem til noen gård i Buskerud.Jeg ser at enkelte steder setter man inn som Dyres barn:A. Torkild Dyresen Haugerud i Krødsherad (Kalles også Jonsson)B. Ragnhild Dyresdatter. Gift med Rasmus Gulliksen Ramstad i Sigdal. Bl.a. foreldre til Dyre Rasmussen Bekkjorden i Flesberg.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Da legger jeg denne opp igjen. Er det virkelig ingen som stammer fra disse menneskene eller som kan ha den minste mening om hvor i verden disse personene kan ha bodd eller kommer ifra.Send meg noen svar på dette temaet.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.