Gå til innhold
Arkivverket

[#62045] Oppslag i 'Dødsfall i Norge' av Gløersen - ang Ledel


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Er det noen som har tilgang på bøkene 'Dødsfall i Norge' av Gløersen som kan gjøre ett oppslag der for meg?Jeg er på jakt etter en mann som het Ledel og som bodde i Trøndelag. Han døde før 1856. Det jeg bygger dette på er hans enke. Hun het Albertine Gunnelia Elisabeth Engelsen (eller Mortens-/Martinsdatter) som ble født 1829 i Domkirkesognet i Trondheim.Hun fikk i 1856 et uekte barn på Leinstrand, og var der oppført som enke.Den 30. oktober 1860 ble enkemadam Albertine Ledel gift i Vuku kirke i Verdal med Jeremias Ellevson.Er det noen som har mulighet for å se etter i 'Dødsfall i Norge' om det er en Ledel som er død før 1856, antakeligvis ett eller annet sted i Trøndelag. Jeg vet ike hvor jeg skal begyne å lete etter ham.MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

På DIS treff sider er Albertine oppført uten navnet på første barnefar , men navnet på barnet født 1856 er Gusta Benedikte Bendiksdatter. Så da bør vel Ledel hete Bendik til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hvis det var Ledel som var far til barnet, ville det vel neppe stått at barnet var 'uægte'? At barnets far het Bendik er greit nok, men det er knapt noe holdepunkt for å si at Ledel het Bendik til fornavn.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Faren til Gusta het Bendict Jenssen, og han var ikke gift med Albertine.Albertine var enke da Gusta ble født 1856. Jmf innlegg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

På tellingen i 1865 for Nord Trøndelag og Sør Trøndelag(RHD) finner jeg navnet Ledel kun i Beistad og Namsos. Flere av dem kommer fra Biri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Albertine Gunnelia Elisabeth Engelsens første ektemann var glassblåseren Gustav Johan Ledel. De giftet seg i Beitstad 20.10.1853. Gustav Johan døde bare en måned etter ekteskapsinngåelsen.Gustav Johan Ledel var født i Biri 24.11.1828. Han tilhørte glassblåserslekta Ledel. Den tyske glassblåseren Sigfred Ledel som blant annet arbeidet på Nøstetangen og i Hurdal, var Gustav Johans farfarsfar.Med vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.