Gå til innhold
Arkivverket

[#62046] Lauritz Mogenssøn Blix


Gjest Torunn Janne L. Holm
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Janne L. Holm

I mine aner er Lauritz Mogenssøn Blix min 13.tipp. Han var gift med Gullog Mogensdatter. L. Blix kom fra Jamtland og var Sogneprest.. Hvor? De har en sønn som het Hans Lauritssønn Blix, gift med Ingeborg Svendsdatter. Hans Blix var sogneprest i Bodø. Er det noen som vet noe om hans virke i Bødø..antageligvis Bodin. Hvordan hadde det seg at han havnet i Bødø? Og er min viten om dette riktig.. Takk for alle svar. Mvh Torunn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Hvis du googler på navnene til både far og sønn vil du få opp en rekke linker til andre slektsforskere og annet stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiEr du etterkommer av karl Holm 1884 - 1968, både han og hans kones aner går jo via Brønlund inn i Blix. Det finnes flere artikler i norsk slektshistorisk tidskrift om Hans L. Blix og i 'Der Bodø ble til' bind III i bodin bygdebok er portrettene gjengitt.Hvis du er av Holm slekten i Øksnes/Sortland har vi flere felles aner. bl. a. Brønlund/Blix og KaspersenSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Hei Torunn Janne.Vi er mange i Øksnes som er etterkommere etter Brønnlund og Blix. Jeg har funnet ganske mye dokumentasjon om disse slektene. Er du interessert kan du få tilgang til det jeg har funnet. Send meg en mail til adresse tor-hakon.moen krøllalfa c2i.net så skal du få tilsendt mine dokumenter. Hilsen Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Janne L. Holm

Hei Steinar Olsen.Takk for info. Ja, Karl Holm er min tippoldefar på morsiden. Så hyggelig å høre at vi har felles aner:-)) Mvh Torunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst til Hans L. BlixHans mor Gullov er et omstridt. hun er i Skanche-Ætten av Robelin trolig den samme som var gift med Jens Jensen Skanche (også kjent som Skunk) fra Jemtland og Trøndelag (særlig Røros) for så å bli gift med Laurits Monsen Blix (som først var gift (med en Ingeborg?) og hadde datteren Sara Lauritsdtr Blix i Fäksnalden. Jemmtland somble g. m. Erik Mogensen.Laurits skal og ha hatt datteren Ingeborg g. m. Anders Henriksen sogneprest til Rödön, JemtlandHun blir dermed mormor til Riborg Danielsdtr g. m. Jens Kristensen Hveding. Se Hamarøy kommunes side Sara Lauritsdtr Blix der Ragnhild Danilsdtr kalles Schunk på en av gårdene.for de som har boken se s. 327 tab 4. så litt om en annen av dine aner Kan opplyse at du er etterkommer av Elisabet Jakobsdtr f. ca 1735 d. 1800., på gården Fauskevåg. Har foreløbig minst 8800 etterkommere på henne. men trolig bare fram til dine foreldre. steiols5 på start.no er min adresse regner med at du hvet hva som fylles inn.kan legge til at deg Tor Håkon Moen har jeg hatt på data i flere år allerede.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heii tillegg til Øksnesboken har jeg brukt skattelisten. Samler Blix/Brønlundslekt. har og mye om Skanke slekten. Tilhøreb alle de slektene selv.ellers har jeg fått ting fra andre slektninger av meg med opplysninger om deres slektninger. Ønsker du en aneliste f. eks så har jeg allerede skrevet Email adressen i forige innlegg. Den er på ca 130 siderSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Steinar,Takk for en fin oversikt. Men, har du ikke glemt Sophie Eriksdtr Blix, f på Hammerdals prestegård 18-3-1626. Gift med Erik Olsen Schanche og Jens Svaboe. Dette ifölge Erlandsen side 357. Jeg antar at hun er datter til Erik Eriksen f ca 1590.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Inlägg (13) innehåller så många tveksamheter och fel att jag svårligen kan ignorera dem. Jag gör dock endast några få 'nedslag' och emotser ett bemötande i sak av mina påståenden.1) Om den Magnus Blixe som omtalas 1410 (Jämtlands och Härjedalens diplomatarium [=JHD] del 1, sid. 165) finns ingen som helst kunskap om härkomst eller familj.2) Beträffande namnet Blix/Blixe kan jag inte efter år 1410 belägga namnet i Jämtland förrän i början av 1600-talet. Släktmedlemmar dessförinnan kan/bör då enligt kutym ges namnet inom hakparentes [blix] och inte som faktiska namnbärare.3) 'gutzorm i aghnahal' (JHD del. 1 sid. 163) har de Robelin alldeles fel identifierat som en 'Guttorm i Ångsta' [Lockne sn]. Personerna i det anförda dokumentet är uppräknade i topografisk ordning och det finns ingen tvekan om att 'gutzorm i aghnahal' var bosatt i Bergs socken i södra Jämtland. Samma ståndpunkt framförde 1:e arkivarien Bertil Flemström (1908-2003) vid Ortnamnsarkivet i Uppsala, som gjorde person- och ortnamnsregistret till JHD. Därmed faller många av de Robelins härledningar.4)'14. Erik Monsen Blix, f. ca 1550 i Jemtland, Sverige, d. 1637 i Faxnälden'. Här har skett en sammanblandning av två olika personer. Dels hr. Erik Mogensen Blix i Oviken och Erik Mogensen i Faxnälden (son till Mogens Joensen). Härkomsten till hr. Erik (liksom hans bror hr. Lauritz i Rödön) är fortfarande okänd. Visserligen presenterar Bertil Hasselberg en presumtiv fader - hr. Mons Olson i Rödön -, men han påpekar att detta är osäkert. Sedan 5-6 år tillbaka kan man på olika nätsajter finna hr. Mons med namnet 'Blix', men det finns inga skäl till det och är därmed falskt.5) Mogens Joenßònn ['Mons Johnsen Blix'] lever ännu år 1600 (se korntiondelängd för 1600-1601). Hans hustru var dotter till hr. Erik Jenssen i Sunne, men vad hon hette är okänt [något bevis för namnet Elisabet finns alltså inte].6)'20. Hans Mogensen Blix, f. ca 1540 i Kloxåsen, Jemtland. Barn: i. Inger Hansdtr Blix, f. ca 1583. Hun giftet seg med Oluf Gundersen, d. 1643.' Var finns bevisen om dessa personers existens ? Länkar till tidigare svensk diskussion: [url="http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/87498.html?1127168192>Lenke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er lenge siden jeg satte opp dene listen, for det meste fra Thomas Norum sin bok og en del artikkler i NST. Har senere føyd til en del fra Robelin sin bok men ikke fått med alt derfra. Har for det meste lagt til etterkommere på Hans Lauritsen Blix.Når jag la ut denne oversikten så startet jeg jo med at det kunne være feil, siden jeg for det meste har skrevet av fra andre kilder. Jeg har desverre ikke fått med meg alle kilder, det er ikke særlig lett å legge inn kilder i BK dessverre. Har tatt kopi av flere av kildene men for tiden er de litt kaotisk plasert.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Da hadde det kanskje vært like lurt om du ikke hadde lagt ut denne oversikten. Faren er jo at noen nå legger inn alt dette i nye databaser og lager nye hjemmesider med flusst av feil på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihvis man aldri skal legge ut noe når en påpeker at det kan være feil så burde jo mye av de som ligger på FS være slettet, selv i NST er det i slutten av vert hefte rettelser på ting. og når det gjelder f. eks 'folk og slekt i Trondenes er det minst fire sider med rettelser på foreningens hjemmeside, men det betyr jo ikke at boken er en bra kilde bare at man skal sjekke alle kilder og helst da orginalene.en annen ting er jo ikke noe bedre om feilene bare er i min database, jeg må jo ha rettelser jeg og, det betyr jo at jeg må legge ut det jeg har slik at andre får kommentere det og rette på det jeg har.Desuten har jo Karl Gjøran gjort en god jobb der, hva som er feil kommer jo klart fram i hans innlegg.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Sitat fra (18): 'jeg må legge ut det jeg har slik at andre får kommentere det og rette på det jeg har'Kan det sies tydeligere? Slektsgranskere og media har etter hvert utviklet samme logikk, registrerer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Remi Pedersen

Jeg vil bare si at nr. 9 Mons Olofson Blix ( i innlegg 13)som far til Erik og Lauritz mest trolig er feil.Den som trolig er nærmest sannheten er Hasselberg, Bertil. 'Bjerme-ätten i Jämtland.' NST 7 (1940): side 249-285. Et must å lese for alle Blix-etterkommere i tillegg til Sollied artikkel om Blix'ene i NST 3.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Er en etterkommer av Hans Blix både igjennom min famor og min mormor.Det ser ut til at må ha mange etterkommere,men så er mange av de nordnorske slekter inn gift med hverandre på en heller annen måte,Har også en slekt som igjen gjennom min farmor og min oldermor på min morfars side så det blir ofte et lite puslespill. mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Hei Remi det er Hans Lauritsen Blix f.1596 d.1666,jeg snakker om.Gjennom døtterne Marenf.1627 1688g.m Jens Bloch stammer mors del ifra men ifra Aleth g.m. Morten Johansen kommer min far del inn.Så etter flere generasjoner ble de to dler samlet i meg Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.