Gå til innhold
Arkivverket

[#62071] Anna Marie Larsdotter, fødd ''nær Christiania'' 4.10.1845 - Hurdal el. Vestby?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Anna Marie Larsdotter ''frå Christiania'' stod brur i Hastings, MN 2.11.1870. FT1900 fortel oss at ho utvandra til Amerika i 1852, og ifølgje dødsmeldigi hennar frå Sacred Heart, MN 4.3.1902, var ho fødd 4.10.1845.Ved leiting hjå FamilySearch finn eg at ei Anna Marie Larsdotter var fødd i Vestby 10.10.1845 av foreldri Lars Hansson og Johanna Helene Hansdotter som ifølgje kyrkjeboki for Vestby ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7540&idx_id=7540&uid=ny&idx_side=-292>Lenke) var gardbrukarar på Gathenæs(?).Ei anna Anna Marie Larsdotter syner seg vera fødd i Hurdal 4.10.1845 (NB: rett dato!) av foreldri Lars Christopherson og Cathrine Nilsdotter som ifølgje kyrkjeboki for Hurdal (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I følge Vestby bygdebok ble Anne Marie Larsdatter (f 10/10 1845) g. 14/10 1868 m. Hans Christiansen (f. 1843). Ved folketellingen i 1865 bor hun på Gate i Såner i Vestby sammen med sine brødre Christian og Ole. Ved folketellingen i 1900 sees hverken Anne Marie eller Hans i i Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om en av de damene du her funnet skulle ha emigret så tidlig, er det jo trolig at hele familien har dratt.Den Anne Marie Larsdatter som kom fra Hurdalen bor ikke på noen av Knaiengårdene i 1865. Her ser ut til at noen plasser er fraflyttet om du søker på gårdsnavn i Hurdal,Her er en av gårdene der det ikke bor noen i 1865:LenkeHåper noen i lokalmiljøet kan hjelpe deg med utvandring fra bygda på den tiden.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har dessverre ikke funnet familien i Hurdal i utflytter-lister rundt 1852, heller ikke deres navn i søkbare skipslister fra den tidlige emigrasjon.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det var en litt kronglete føring av utflyttede i Hurdal, men jeg tror jeg har funnet rette familie utflyttet fra Hurdal til Amerika i 1854 her LenkeFra nummer 23-30 finner vi Lars Christophersen Rustad (som er oppgitt som bosted ved sønnen Nils' dåp 22.6.1851, da er også moren oppgitt til Cathrine Nilsdatter), hustru Anne Cathrine Nilsdatter med barna Inge Mathea, Anne Maria, Laura, Christian Edvard, Nils og Else Margrethe.Da er det nok kanskje Hurdals-damen som er den rette av de to, Lars :-)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Øystein, Gunn og Kristinn for spennande og nyttige innlegg. Eg er etter dette ganske so overtydd om at det er jentab frå Hurdal som gifte seg i Hastings, MN i 1870, og problemet er løyst! Eg er svært so godt nøgd!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg har no fått ei stadfesting av at dette er rett huslyd! Lars og Cathrine utvandra til Waterford, Racine Co., WI, og ved FT1860 finn me dei fleste borni (Ingine, Mary, Laura og Nels) spreidde og buande i ulike huslyder i same nabolaget i Norway township. Truleg døydde båe foreldri kort etter ankomst til Amerika...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.