Gå til innhold
Arkivverket

[#62072] Handelsmann Vilhelm Fredriksen, Nord-Odal, Hedmark f.ca. 1863, hvem var han?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har prøvd å finne opphavet til denne karen. Han fikk en datter Borghild utenfor ekteskap 02.12.1894 i Veldre, Hedmark med piken Oline Johannesdtr. fra Løten. Da er han oppført som handelsmann og med bosted Elverum. Se post nr.3.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3563&idx_id=3563&uid=ny&idx_side=-30>LenkeSamme mann fikk en datter Marit utenom ekteskap 20.04.1896 på Støeng i Tynset med piken Gidsken Larsdtr. Da er han omtalt som omreisende skreppehandler i Ministerialboken og i klokkerboken er det opplystat han var fra Odalen. Se post nr.10.Lenke Videre tror jeg at det kan være samme mann som i 1900 befinner seg på gården Stræte vestre i Vaaler. Da er det opplyst at han er tilreisende handelsmann, født 1863 i Nord-Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig at det ikke er mulig å finne denne karen i 1865 i Norge?Legger inn RHD tellingen 1900 også med den samme mannen: LenkeRiktig nok kan fornavnet skrives på utrolig mange forskjellige måter, men fant heller ingen som passet bra nær Odalen i 1865.Kan fortsette letingen litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, den karen jeg fant døpt i Oslo bor nok her i 1865 . Han kalles Lorenz som far. Ingen foreldre der som kom fra O-dalen. LenkeDa må det nok letes bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidraget ditt Gunn.Nå må det jo sies, at en mann med (minst) tre barn født utenom ekteskapet med tre forskjellige kvinner, nok hadde mange gode grunner til å skjule sitt opphav.Vi vet jo ikke om de opplysningene som har fremkommet i kirkebøker vedr. barnedåp, konfirmasjoner og ekteskap , er gitt av mannen selv, eller om det er mødrene som har oppgitt det. I så fall kan man nok trygt si at det ligger en aldri så liten tvil hos meg om hvorvidt denne Vilhelm eksisterte, om han var født i Odalen, eller om navnet hans er korrekt.Men jeg håper jo kanskje på at det er noen andre som også har vært innom denne karen. Det skal som nevnt være et barn til født trolig før des 1894, kanskje et sted i Hedmark. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det det hele er ganske mystisk, og i 1865 finner jeg ingen Fredrik som kan tenkes å ha en sønn Wilhelm f. ca 1863 , hverken i nord Odal eller i sør Odal.Familien kan jo ha flyttet etter Wilhelms fødsel, men siden vi ikke finner noen passende dåp, så kan det være som du sier at mennen med de mange 'uægte barna ' nok har villet skjule sin identitet.Litt av et mysteri dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det et er den rette Marit du har funnet Gunn. Moren hennes, Gidsken Larsdtr. fikk også tre barn utenom ekteskap med tre ulike menn, før hun ble gift i 1902 og fikk ytterligere fem barn med ham. Hun ble forøvrig 100år før hun døde i 1969.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til den Fredrik Wilhelm som døpes i Brandval 1866. Se dåp nr. 31.LenkeKan det tenkes at han bruker Fredrik og ikke Wilhelm som navn i folketellinger?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg i farten har lest 31 istedenfor 51 på dåpen. Får ikke fars ettenavn til å passe med navn fra folketellingen? 1865.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Gunn for hjelpen.Jo, det er rette folkene du har funnet, men jeg mangler som nevnt i innlegg nr.1 bevis på at dette er samme mannom reiste rundt i Hedmark som handelsmann under navnet Vilhelm Fredriksen.I tillegg så har vi nå havnet i Brandval i stedet for Odal.Men jeg har fortsatt håp om at det skal la seg gjøre å finne svar på mine spørsmål vedr. opphavet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Fredrik Vilhelms mor Anne Amundsdatter var f. på Simarud under Odals Verk 12/12 1825. Begge hennes foreldre døde på Sletholen. Har ikke funnet foreldrene til Vilhelm Fredrik døde i Brandval. Fredrik Vilhelms far er i kirkeboka oppført med Bertelsen og Pettersen. FT 1865 Pedersen. Hans mor var sindsvak, nektet å oppgi navnet på hans far. Ved vielsen har presten skrevet at hans far: 'Antages at være Petter Brink'. Utflyttet fra Brandval: Kirkebok 1880-1894 side 308 3/11 1883 Fredrik Vilhelm Fredriksen f. 1866 til Amerika. Har ikke sjekket Emigrant protokollene. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Når det gjelder denne Fredrik Vilhelm sitt første leiemaal så syntes jeg vitterligen at det står etter notatet om at det er hans andre leijemaal, at det første er en pige f i Vang 10 aar. Hvis du ser i klokkerboka står det samme,men der har klokkeren tilføyd (ikke funnet i Vang og Hamars kirkebøker) Eller leser jeg helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Fredrik Vilhelm Fredriksen fra Brandval emigrete til Amherst 9/11 1883 med båten Roll på pp billett. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Finn, Else Kari og Gunn for nye innlegg.Selv om det jo har hendt både at emigranter ikke reiste likevel eller kom tilbake igjen, så tror jeg nok ikke at Fredrik Vilhelm Fredriksen er rett mann.Jeg har søkt litt rundt i ulike kirkebøker i Hedmark og sett på uekte barn, men ikke funnet noe mer på Vilhelm Fredriksen. Jeg hadde ikke fått med meg at hans første leiermål var på Vang i 1884/85. Men jeg gikk jo ikke så langt tilbake i mitt søk. Jeg får pøye meg gjennom flere kirkebøker. Jeg har vanskelig for å se at det skulle være noen grunn til å lyge om at det var en pike for 10 år siden på Vang. Men hun behøver jo ikke være født på Vang. Det kan jo være der de hadde ' nærkontakt'.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Antall leiermål stemmer ikke alltid. I Våler er det en omstreifer som får 3 barn ue. (1914, 1919 og 1929) med samme kvinne. Han kalles Fredrik Vilhelm Fredriksen, Vilhelm Fredrik Fredriksen og Vilhelm Pettersen og oppgis å være født 1889/90. Navnelikheten gjør det lett å tenke på slektskap, men kan være tilfeldig.Her er barnet født 1929 - Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Våler, Klokkerbok nr. 5 (1926-1931), Fødte og døpte 1929, side 46. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Arild for innspillet ditt.Jeg kan ikke umiddelbart se noen direkte sammenheng, men navnelikheten er jo definintivt tilstede. Jeg har notert meg opplysningene og skal se om dine de kan passe inn i puslespillet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen nye innspill kan kaste lys over hvem denne Vilhelm Fredriksen var.Han oppgav altså i 1894 at hans første leiermål var 10 år tidligere, og resulterte i en datter født på Vang.Jeg har imidlertid ikke lykkes i å finne denne dåpen. Det kan jo tenkes at forseelsen skjedde på Vang, men at piken ble født et annet sted og derfor ikke er å finne i kirkebøkene fra Vang eller Hamar.Hva skulle det eventuelt tjene til at Vilhelm løy om denne hendelsen?Vi vet jo hvor han oppholdt seg i 1900-tellingen, men er det noen som kan finne spor av mannen etter dette? Jeg har fortsatt håp om å finne svaret, men hvor?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.